Wat is er nieuw

Sluiertstaart-probleem na nachtelijke no2/no3 crisis

• Onderwerp starter Onderwerp starter ElineSophie
  • Startdatum Startdatum
E

ElineSophie

Guest
Vannacht viel mijn oog, terwijl ik even in de kamer was, op het aquarium en ik zag 5 dood-ongelukkige vissen. (3x goudvis, 2x sluiertstaart).

Snel water getest. No2 veel te hoog, no3 aanwezig.
Als de donder vannacht 70% ververst. 1 van de sluiers dreef/zwom op zijn kop. Ik vermoed door het luchthappen.

Vandaag no2 nog hoog. En sluierstaart hangt wel weer recht, maar beweegt zich minimaal aan de onderkant van het aquarium.

Wat te doen met sluierstaart (en de waarden in het aquarium)?

Weer 50% en hopen dat het goed komt met sluier? Of zijn er nog andere dingen die ik vandaag (zondag) kan ondernemen?

Hmm ik vrees het ergste... Hoe groot is de bak? Goudvissen horen niet thuis in het aquarium, maar in de vijver. Een sluier kan maar dan in een bak van 1.20 breed en 50 liter per vis minimaal. Idd water verversen tot je geen no2 meer meet.

een foto zegt meer dan 1000 woorden 😉

Ik weet het inmiddels, Renate.

Vorig jaar december kreeg mijn kleuter een grote bak met wandelende takken. In de dierenwinkel zeurde mijn peuter, die mee was, om vissen.
Ik was een totale leek op het aquarium-gebied en de dierenwinkel verkocht mij een tweede "grote plastic bak" zoals de wandelende takken kregen (80 liter!!!!) met de vissen.
Geen voorlichting, niets... Te belachelijk voor woorden weet ik inmiddels.

Binnen 2 weken, want dat ging natuurlijk niet goed, een 200 liter aquarium gekocht, met pompen, filters etc.
Nog te klein, weet ik nu inmiddels, maar dat leek op dat moment enorm, met die kleine vissen. Dat is nu dus de situatie.

Maar goed. Blijven verversen dus!

Pompen en filters?

Binnen of buiten?
Binnenfilters,dat werkt niet.
Met een buitenfilter,is No2 beter in de hand te houden.
Hoeft ook minder schoongemaakt te worden,ten opzichte van binnenfilter.

een foto zegt meer dan 1000 woorden ..

Binnenfilter. Zal me in buitenfilters gaan verdiepen.
Pomp 200l/u

Met schoonmaken van binnenfilter ,gooi je telkens de goeie bacterie weg.

Met een groot filter, kijk je naar de uitstroom,is die sterk minder, dan alleen de witte laag in beetje aquawater uitknijpen,of nieuwe watten.

Dit is de Eheim 2026. Prima filter,waar de aansluitkranen al op zitten. Dikke slangen.
93tUUYQpQQfyK6ce4FaSr8VKse3NMRd4.jpeg

Uurtje na de tweede keer verversen. Sluier is weer bijna de oude...

Wauw, wat een apparaat!
Ik ga me even inlezen...
Tnx!

Ja, maar kan zo 14 dagen -3 weken draaien.
Wordt alles goed omgezet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan