Wat is er nieuw

Smalle externe filter voor 70L aquascape tank?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sokonomi
  • Startdatum Startdatum
S

Sokonomi

Guest
Hallo Allen,

Naar aanleiding van een vorig topic leek het me verstandig om even een nieuw topic aan te maken.
Ik ben namelijk opzoek naar een goede filter, echter loop ik tegen een paar limitaties aan.

Mijn huidige situatie;

20190429_093954.jpg

Een (nog opstartende) Juwel Primo 70 bak met standaard bioflow one filter erin, 11cm van de muur af.
Het geheel staat op een buro van een dik keukenblad, met een vastgemonteerd dressoir eronder.
Rechts daarvan mijn computer installatie, links een airco onder een raam.
(erboven, mijn andere hobby. 😉

Het liefst wil ik graag het filter achter mijn aquarium plaatsen, echter zorgt de beperkte ruimte voor wat moeilijkheden.
Erboven of eronder gaat niet, want daar staat meubilair in de weg die niet aangepast of verplaatst kan worden.
Intern probeer ik juist vanaf te komen, mijn huidige standaard Juwel Bioflow One is me een doorn in het oog.
Als aller ALLER laatste optie kan er misschien nog iets naast gezet worden (waar nu mijn brandblusser staat).
Het aquarium verplaatsen doe ik liever niet, dan kies ik eerder voor een filter naast het buro.

Er is al een suggestie gedaan naar de Eheim Classic 150, die is inderdaad slechts 11cm,
en de flinke trommel laat een aardige hoeveelheid media toe (gebruikt geen cassettes!),
maar de manier waarop de slangen erop moeten, weet ik niet of die wel daar achter zou kunnen.
Ook lijkt mij de stroomsnelheid van 300L/h wat aan de lage kant.

Heeft iemand nog een suggestie?

mbt de slangen zou je nog siliconen slang kunnen toepassen om het evt. wat soepeler te maken bij een eheim classic, maar let op op knikken/dicht gaan van deze zachte slang het aanvoeren van de slangen zie ik niet als een probleem, je aanzuig gaat laag aan de filterpot en kan je draaien zoals je wenst, je pers komt uit de filterkop, dus dat mag ook geen probleem zijn. 300 liter bruto op 70 liter scaper, geen idee.........

Grote Eheim classic op de grond, heb je flow zat en kan ook nog redelijk netjes denk ik, maar minder fraai als er helemaal achter

Ik ben eens flink naar plaatjes aan het googlen geweest voor die Eheim Classic 150,
en ik denk dat de kop van die filter draaibaar is (of toch op zijn minst op 3 manieren in de klemmen past):

maxresdefault.jpg

Hier staat hij bijvoorbeeld mooi met de koppen aan één kant, zo krijg ik hem er wel tussen denk ik, als die voet daadwerkelijk slechts 11cm is.
Alleen 300L/U zit me niet lekker, veel aquascapers zie ik er dikke 500L of zelfs 1000L pompen aan hangen, dus ik weet niet wat normaal is.

Poe hé, zomaar even 60 euro extra voor een lullige quickfitting. :')

Ik ben eens flink naar plaatjes aan het googlen geweest voor die Eheim Classic 150,
en ik denk dat de kop van die filter draaibaar is (of toch op zijn minst op 3 manieren in de klemmen past):

maxresdefault.jpg

Hier staat hij bijvoorbeeld mooi met de koppen aan één kant, zo krijg ik hem er wel tussen denk ik, als die voet daadwerkelijk slechts 11cm is.
Alleen 300L/U zit me niet lekker, veel aquascapers zie ik er dikke 500L of zelfs 1000L pompen aan hangen, dus ik weet niet wat normaal is.
Kop is niet draaibaar dacht ik, althans ik kreeg hem er altijd maar op 1 manier op

378564895.eheim-classic-150-2211010.jpg

Hier staan beide mogelijkheden op een plaatje, dus blijkbaar kan het wel?

Dan zal ik wel pech hebben gehad met een oudere versie ofzo

Had je de classic classic? 😛

En een iets groter filter onder je bureau, in de hoek tegen de kast. Evt met iets eromheen zodat je er niet tegenaan kan rijden met je stoel/je er tegenaan kan schoppen?

Dat idee heb ik ook al gehad, maar helaas is de ruimte achter de ladenkast zo krap dat ik daar geen slang langs krijg.
Ik wilde eerder al een hervulbare CO2 fles daar weghangen, maar ik kreeg zelfs die slang er niet doorheen.

Naast die Eheim classic 150 is er eigenlijk niets, een paar chinese dingen daargelaten, dat achter mijn tank past..
Er zijn wel wat Hang-on filters, maar met zon watervalletje kun je de stroming niet sturen.

Ik heb uit noodzaak toch maar even naar canister filters gekeken, die ik eventueel kan zetten waar mijn brandblusser nu staat.
Een ronde potfilter gaat daar niet lekker tussen kunnen denk ik, maar van Oase is er misschien nog wel wat.
De Oase Filtosmart thermo 100, bij deze zit er al een verwarming ingebouwd; Nóg minder 'rommel' in de tank!
Quickfitting zit ook ingebouwd dus scheelt ook wat kosten/zwemles, en alles zit aan één kant van de platte filter,
waardoor ik het wel netjes naar de tank kan leiden zonder dat het eruit ziet als een karige wietplantage. 😉
Prijs is goed te behappen gezien wat er allemaal bij zit.

Dus tenzij er nog iemand een compacte filter weet die in een ruimte van 11cm past, zal dat het worden.

En de eden 511? Is 12 cm, maar wel 600 liter per uur. Misschien als je de kast ietsje naar voren zet dat die wel past?

Gewoon uit nieuwsgierigheid waarom heb je daar een brandblusser staan?
Niet omdat ik bang ben dat mijn vissen in brand vliegen hoor. 😉
Mijn andere hobby is het bouwen en vliegen van race drones (er hangt er een boven het aquarium),
en daar komt flink wat batterijen en electronica en soldeerwerk bij kijken.
Dus voor de veiligheid, en verzekering, is een brandblusser wel verstandig.

En de eden 511? Is 12 cm, maar wel 600 liter per uur. Misschien als je de kast ietsje naar voren zet dat die wel past?
Eden 511 is een Oase 100 met een andere sticker. 😉
Of het kwa prijs veel verschil maakt weet ik niet?
EDIT: Blijkbaar wel! Ruim 40 euro goedkoper dan de oase variant!

Aquarium verschuiven doe ik echt liever niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Eden 511 is een Oase 100 met een andere sticker. 😉
Of het kwa prijs veel verschil maakt weet ik niet?
EDIT: Blijkbaar wel! Ruim 40 euro goedkoper dan de oase variant!

Aquarium verschuiven doe ik echt liever niet.

Het zijn zeker geen dure filter nee en werken prima en stil. Of het dezelfde zijn durf ik niet te zeggen, want heb geen ervaring met de oase. Maar goed, als hij niet past houdt het natuurlijk op.

Hoe hoog is eigenlijk de afstand van de grond tot bovenrand aquarium? Als je namelijk een filter ergens op de grond kwijt wil moet je rekening houden met de opvoerhoogte van de filter. Bij de meeste kleine filters is dat echt heel beperkt helaas.

Afhankelijk van hoeveel vissen je in je aquarium gaat houden zou je ook voor de eden 501 kunnen gaan die is 9cm dik.

Het zijn zeker geen dure filter nee en werken prima en stil. Of het dezelfde zijn durf ik niet te zeggen, want heb geen ervaring met de oase. Maar goed, als hij niet past houdt het natuurlijk op.

Hoe hoog is eigenlijk de afstand van de grond tot bovenrand aquarium? Als je namelijk een filter ergens op de grond kwijt wil moet je rekening houden met de opvoerhoogte van de filter. Bij de meeste kleine filters is dat echt heel beperkt helaas.
Van de Eden kan ik de opvoerhoogte niet vinden, maar de oase is inderdaad beperkt tot slechts 1.1m..
Ik zal het even nameten, maar ik vrees dat ik weer buiten de boot val daarmee..

Afhankelijk van hoeveel vissen je in je aquarium gaat houden zou je ook voor de eden 501 kunnen gaan die is 9cm dik.
De 501 pompt slechts 300L, dat vind ik toch wat weinig.
Er gaat aardig wat leven in de tank (stuk of 18), dus goede filtratie is wel belangrijk.

De 501 heb ik op een 30 liter, maar voor een groter aquarium zou ik echt voor de grotere versie gaan. Qua inhoud kan hij het wel aan, maar je flow wordt dan echt te laag ben ik bang.

Ik heb eens gekeken, en helaas, 1.2m van vloer tot rand van bak..
Dus ik denk dat ook die eden 511 filter dan afvalt, jammer..

Er zijn beugels om de eden aan het aquarium te hangen of je maakt een smal plankje op de juiste hoogte.

Die beugel is denk ik alleen voor het kleinste model?
En je moet dan met de slangen ook wel een beetje een rare kronkel maken;
a56742b3ff.jpg

Een boekenplank vind ik niet de mooiste oplossing, maar veel keuze heb ik niet denk ik.
Het stofzuigt dan wat makkelijker, dat dan weer wel.. 🙄

Beugel is er volgens mij alleen voor het kleinste model ja. Slangen kun je wel gewoon wat korter snijden, dan maken ze ook niet zo'n rare kronkel.

Ben bang dat je inderdaad aan een plankje toekomt als de opvoerhoogte echt zo groot is.

Ik heb eens gekeken, en helaas, 1.2m van vloer tot rand van bak..
Dus ik denk dat ook die eden 511 filter dan afvalt, jammer..
Daar gaat de hoogte van je filter dan toch nog vanaf? Je motor/rotor zit bovenin het filter en niet onderin. Scheelt wellicht net genoeg

Het is dat de juwel bakken een vaste kap hebben anders zou een hob filter ook kunnen.
Als je een filter naast je aquarium zou kunnen zetten dat het je meer mogelijkheden.

Heb deze op een 60 liter. Heb de voet niet in gebruik.
Is een aardige filter, lekker veel ruimte voor media, maar de flow vind ik eigenlijk wat te laag.
Zonder voet zou die wel passen iig.

Daar gaat de hoogte van je filter dan toch nog vanaf? Je motor/rotor zit bovenin het filter en niet onderin. Scheelt wellicht net genoeg
Van vloer naar rand van glas is precies 121cm, dus dan zou ik met de filter hoogte minimaal 11cm moeten smokkelen, en dan zit je echt op het uiterste.
Wat er dan van je flowrate overblijft weet ik niet, maar het zal niet echt gunstig zijn denk ik.
Maar een soort krantenbak aan de zijkant van mijn dressoir monteren is nog wel te doen, als et niet anders kan.
Zeker met zon Eden/Oase filter waar de slangkoppeling aan één kant zit, is dat best netjes langs de muur te dirigeren.

Het is dat de juwel bakken een vaste kap hebben anders zou een hob filter ook kunnen.
Als je een filter naast je aquarium zou kunnen zetten dat het je meer mogelijkheden.
Die kap valt nog wel te verbouwen met een dremeltje, dus dat is niet zon probleem.
Dat zal ik toch wel moeten, welke filter ik ook kies.

Die HOB filters zijn niet zo geweldig vind ik, want je kunt de stroming van die watervalletjes niet regelen, en dan heb je een dooie hoek in je bak.
Die dingen gaan wel lekker als je ze in de lengte kunt monteren, maar dat zou er bij mij niet zo fris uit zien denk ik.

Van vloer naar rand van glas is precies 121cm, dus dan zou ik met de filter hoogte minimaal 11cm moeten smokkelen, en dan zit je echt op het uiterste.
Wat er dan van je flowrate overblijft weet ik niet, maar het zal niet echt gunstig zijn denk ik.

Beetje extern filter zal toch wel hoger zijn dan 11cm hoop ik... Maar ja, dan zit je wel redelijk tegen de max aan.

Tja, wat je zegt.

Filtervolume is belangrijker dan de flow.

En filteren doet het ding super goed.

Beetje extern filter zal toch wel hoger zijn dan 11cm hoop ik... Maar ja, dan zit je wel redelijk tegen de max aan.
Ik heb hier een dompelpomp die er 1000L/u uit zou moeten slingeren,
maar met de emmer op de grond loopt dat toch terug naar een vrij treurige bedoening. :')
Dat dat bij filters natuurlijk ook zo is, had ik even niet bij stil gestaan.
Dus wel fijn dat Biologist daar even een opmerking over maakte, scheelt mij weer een hoop geknoei. :thumbs:
Met een bak/plank aan mijn kast kan ik het doen met iets van 50cm, dan houd ik nog wel wat stroming over hoop ik.

Tja, wat je zegt.

Filtervolume is belangrijker dan de flow.

En filteren doet het ding super goed.
Filtervolume is belangrijker, maar flow is niet onbelangrijk. 😉
Een bak met flink veel planten en CO2 heeft toch wel wat nodig denk ik.
Voor mijn geplande vissen wordt 10 cycles per uur aangeraden,
dan zit je zelfs met die eden/oase al een beetje krap aan.

Ik heb hier een dompelpomp die er 1000L/u uit zou moeten slingeren,
maar met de emmer op de grond loopt dat toch terug naar een vrij treurige bedoening. :')
Dat dat bij filters natuurlijk ook zo is, had ik even niet bij stil gestaan.
Dus wel fijn dat Biologist daar even een opmerking over maakte, scheelt mij weer een hoop geknoei. :thumbs:
Met een bak/plank aan mijn kast kan ik het doen met iets van 50cm, dan houd ik nog wel wat stroming over hoop ik.

Filtervolume is belangrijker, maar flow is niet onbelangrijk. 😉
Een bak met flink veel planten en CO2 heeft toch wel wat nodig denk ik.
Voor mijn geplande vissen wordt 10 cycles per uur aangeraden,
dan zit je zelfs met die eden/oase al een beetje krap aan.

10x per uur.

Nou veel succes! Denk dat niemand dat heeft hier. Zelfs niet bruto.

10x per uur.

Nou veel succes! Denk dat niemand dat heeft hier. Zelfs niet bruto.
Ik ging uit van deze site, waarop staat;

They prefer good water movement with a turnover of at least 10 times per hour; you will need a good quality filter for this.
Ik vond het ook veel, want dan pomp je je toch helemaal gek bij grotere tanks. :S

Misschien een zelfbouw filter voor boven de bak????

Opvoerpomp met een plastic bak en wat slangen en koppelingen.

Kun je alles zelf inrichten

Misschien een zelfbouw filter voor boven de bak????

Opvoerpomp met een plastic bak en wat slangen en koppelingen.

Kun je alles zelf inrichten
Dat noemen ze dacht ik een zinkput filter (sump filter), super populair in China.
Eindeloos veel media, maar daar moet je de boel wel flink voor verbouwen.
Ik denk niet dat dat er mooi uit zal zien op mijn buro 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan