Wat is er nieuw

"Smeltende" Crypto?

Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Is dit nu wat daar mee bedoelt wordt?
2016-01-30%2012.25.36.jpg

Maandag was er nog niets aan de hand. Ik ben op reis geweest en nu lijkt hij letterlijk weg te smelten. Het aangedane blad glimt alsof er en laagje plastic overheen zit.

Ja dat is een Crypto die verslijmd zeg maar. In de regel komt die wel weer terug dus en zou ik hem lekker laten staan. Volgens mij doen de rest van je planten het wel goed Peter en zou ik me er niet druk om maken.
Deze planten heb je vast nog niet lang in je bak staan.

Ik hen er drie. Eentje staat er deze week een jaar in. De andere twee sinds mei vorig jaar.
Ik weet dat ze dit soms doen, maar vond het tempo en de manier waarop indrukwekkend 🙂

Voeg je CO2 toe? Er zijn Crypto's die CO2 opslaan. Als er dan teveel is verslijmen ze binnen record tempo. CO2 toevoegen in combinatie met Crypto's blijft tricky.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ja soms zie je het ook bij Crypto s die je al langer hebt staan. Ik heb in de nano bak een gelijk fenomeen meegemaakt laatst en daar is de halve plant ook verslijmd. Dat is binnen enkele dagen gebeurt hoor.
Ik zou afwachten en ik verwacht dat hij wel weer terug komt. Heeft ook weleens te maken met nieuwe omstandigheden, maar er zullen vast meer oorzaken voor zijn.
Ik neem aan dat je wel voeding bij de wortels hebt gestoken.

Dat kan het goed zijn. De CO2 indicator is meestal erg licht groen.

Dan zal ik ze verhuizen naar een bakje zonder CO2. Komt op zich goed uit. Ik had toch al teveel planten met diezelfde bladvorm.

Ik heb hier een co2 van zo n 30-35mg en de indicator is lichtgroen tot gelig en de Crypto s doen het in het algemeen goed hoor. Die hier deels verslijmde staat juist in een nano zonder co2.

Jos Hut zei:
Voeg je CO2 toe? Er zijn Crypto's die CO2 opslaan. Als er dan teveel is verslijmen ze binnen record tempo. CO2 toevoegen in combinatie met Crypto's blijft tricky.

Hobbygroet,
Jos Hut

Hoe kom je daarbij Jos?
Een plant kan veel opslaan, maar g��n CO2. Moest dat mogelijk zijn zouden onze planten veel minder moeite hebben om onder water te leven, en zou het een voordeel zijn ipv een nadeel.

Er zijn wel planten die aan CAM (crassulacean acid metabolism) fotosynthese doen. Die kunnen 's nachts CO2 opnemen en zetten dit om naar malaat, om dan als het terug dag is het malaat terug om te zetten naar CO2.
73JYViYy6yUfEYGnASazYjZVCCZVWK61.jpeg

Heb al heel wat crypto's gehad, en allemaal deden ze het perfect met toevoeging van CO2. Beter als de soorten die minder CO2 ter beschikking hadden.

Ik heb zelf wel het idee dat er wat mis is. Ik heb twee soorten Cryptos. Deze drie wendtii's:
928573_0_82_crw_8259.jpg

Duidelijk alledrie de klos, terwijl de eerste een half jaar ouder is dan de andere twee. Wel allemaal aangedaan.

Daarnaast heb ik ook twee Cryptocoryne tropicas die ook lijken te beginnen:
811331_0_82_crw_8261.jpg

Baal ervan... Geen tijd nu om waterwaarden te bekijken. Wat wel opvalt is dat pomp wat zwak stroomt, dus daar doe ik morgen in elk geval wat aan. In die bak zijn een paar dingen gewijzigd de afgelopen tijd:
1) Een paar weken geleden het drijfplantenoppervlak verkleind van ~95% naar ~30%
2) De filtersponzen voor het eerst wat afgespoeld
3) Wat van de bodem van de filterbak geheveld.

Dit verslijmen komt vaker voor bij crypto's. Gewoon laten staan. Vind je het lelijk dan knijp je de lelijke bladeren ertussen uit. Wat kleiballetjes bij de wortels en rustig afwachten. Komen ze weer terug.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan