Smurrie uit filter


Traylica

Member
Lid geworden
18 oktober 2021
Berichten
17
Leeftijd
30
Beste leden,

Ik heb hier al een tijd(3-4 maanden) last van.
Als ik mijn filter medium er uit haal om de binnenkant te stofzuigen OF als ik de pomp aan zet nadat deze schoon gemaakt is. Komt er een hoop "bende" uit mijn filter(zie foto's) Daarnaast zijn de verschillende watten in het filter ook best bruin.
Wat is dit? En wat moet?

Technische info:
-draait al 1,5 jaar op dezelfde plek
-125L Juwel Rio
-Ingebouwde filter(fabriek)
-Filtermedium volgens Juwel(watten, koolspons, Nitraat filter, poreus filter(voor bact), biopuls grof, bioplus fine(anaerobe filtratie)
-pomp 500l/u intern
-bewoners: 10x neontetra + 1 borstelneus
-waarden zie foto(carbonaat hardheid is altijd al hoog geweest. De aquaria zaak zei dat als dat het enige was ik er niet heel veel aandacht aan moest besteden als beginner)
 

Bijlagen

  • 20221030_120649.jpg
    20221030_120649.jpg
    260.4 KB · Weergaven: 66
  • 20221030_120658.jpg
    20221030_120658.jpg
    272.2 KB · Weergaven: 65
  • 20221030_121120.jpg
    20221030_121120.jpg
    183.8 KB · Weergaven: 67
  • Screenshot_20221030_121955.jpg
    Screenshot_20221030_121955.jpg
    163.5 KB · Weergaven: 64
Ik zou de filterwatten vaker vervangen en koolstof eruit als je geen medicijnen (meer) hebt gebruikt.

Zet je er een extern filter bij, bijvoorbeeld een jbl 902 heb je meer opties.
 
Als je de filter terug opzet gewoon een potje onder de filteruitlaat houden zodat je het eerste water (met smurrie) opvangt in het potje.
Dan komt dit niet terug in het aquarium.
 
Volgens mij is het vrij gewoon dat je wat vuil bij het starten hebt in de bak en dat is ook vaak zo weer weg.
 
Je sponzen kan je gewoon spoelen. Ze zullen niet meer de functie hebben die Juwel er aan toekent, zoals nitraat en kool bijvoorbeeld, maar dat geeft niet. Ook als spons blijven ze wel bruikbaar.
Ik dacht bij koolstof eerder aan actieve kool.
 
Ik dacht bij koolstof eerder aan actieve kool.
Dan snap ik maar dat is op een moment uitgewerkt. Je sponsje is dan een "gewoon" sponsje en ook als zodanig bruikbaar. Om er een koolsponsje en of nitraat sponsje in te doen heeft niet zo'n functie. Maar natuurlijk en adviseert Juwel dit anders voor herhalingsaankopen.
 
Ik zou me eerlijk gezegd meer zorgen maken over meetbaar Nitriet in je bak.
En die smurrie: dat zijn je bacteriën met restanten gefilterd vuil. Daar moet je dus niet zenuwachtig van worden.
 
Zolang je filter goed doorloopt hoef je je niet zorgen te maken over de smurrie in je filter. De smurrie bestaat uit vissenpoep en dood plant materiaal. Kleine beestjes in je filter, maar ook de slakken in je aquarium zetten deze vaste stoffen om in iets wat je bacteriën kunnen gebruiken als voeding. De bacteriën zetten vervolgens de afvalstoffen zoals nitriet en ammonia om in bruikbare stoffen voor je planten (nitraat) je doel is om in je aquarium en je filter een soort balans te krijgen kwa afval producten en bacteriën

Als je planten toevoegd hebt kunnen die er van eten en worden alle stoffen in een soort cirkel verwerkt en is je aquarium stabiel. Maar als je de smurrie te vaak uit het filter haalt haal je essensiele voedingsstoffen, bacteriën, beestjes vanalles er uit wat je juist nodig hebt om je aquarium stabiel te houden. Hoe meer je van je filter af kan blijven hoe beter.

Het is beter om te voorkomen dat deze verstopt of te vies raakt door niet te veel eten te geven aan vissen en rottend plant materiaal in een aquarium dat opstart gelijk te verwijderen. Als de pomp niet meer wilt draaien of de uitstroom word minder, of de filter is echt echt heel vies. Dan is het slim om hem schoon te maken.
Een te vies filter is niet goed omdat het te veel afval stoffen aanmaakt en je water te snel bevuilt raakt maar een te schoon filter, heeft minder bacteriën en is daardoor ook het aquarium minder stabiel.

Je nitriet is meetbaar maar nitraat 0, dat indiceert dat je niet genoeg bacterien hebt om alle afval stoffen te verwerken. Of je moet wel héél veel planten hebben om al het nitraat te verwerken. Ook als beginnende aquarist is het belangrijk te snappen en weten wat je in en uit je aquarium haalt. Het is zeker de moeite om wat op onderzoek uit te gaan wat precies verschillende dingen betekenen. Het valt allemaal opzich wel mee kwa termen en informatie je hoeft er geen doctoraat voor te halen in iedergeval 😄 wat mij heel erg hielp was meer waterwissels, minder filter spoelen 😄
 

Terug
Bovenaan