snap het niet


I

ioniqman

Guest
hallo,
mijn 70 ltr bak is nu drie weken aan het indraaien .
planten groeien goed en is een roeipootkreeftje gekomen puntige blaashoornslak lopen er zat van rond en nog een niet definieerbaar insectje .
paar keer 25% water wissel gedaan met twee ltr gefilterd regenwater .en hs turbostarter .
het indraai proces verloopt goed schimmel op hout wat nu langzaam weggaat enz
maarrrrr de nitriet blijft maar schommelen tussen roze tot hard roze dat is tussen de 0,3 en 0,4 .
wat kan ik nu nog doen om die nitriet te verlagen zodat mijn nieuwe vriendjes er in kunnen.
er zitten nu twee guppy,s in om de bak te laten wennen aan vissen .

bedankt
mvg
 
Mss een potje geduld kopen😁
Maar ik zou toch eens goed zien naar je filtersysteem. Zorgen dat deze voldoende groot is.
 
ow niet nodig hoor die potjes geduld ,laat maar hobbelen die bak .
filter is 300 ltr per uur voor een 70 ltr bak dat is wel ok ...dacht ik...
 
ik ga met een nieuw monsterflesje naar de dierenwinkel en die hebben een test koffer
 
ow niet nodig hoor die potjes geduld ,laat maar hobbelen die bak .
filter is 300 ltr per uur voor een 70 ltr bak dat is wel ok ...dacht ik...
Dat het pompje 300 liter per uur rondpompt, zegt niks over de capaciteit om vuil op te vangen van het filtermateriaal cq hoeveel filtermateriaal je hebt. Daarbij zijn er meer dan genoeg filtermaterialen die als 'je van het' verkocht worden maar dat helemaal niet zijn, mijn inziens. Voorbeelden zijn de buisjes met perfect glad oppervlak of actieve kool die men er 24/7 in laat zitten.

Vanuit een andere hoek, nitrietpiek in week 3 is niet raar maar eerder te verwachten. Geef 't nog een weekje en meet het dan nogmaals zou ik zeggen.
 
ik heb een blauwe grof blauwe fijn en buisjes erin zitten ,maar ik weet 3 weken is nog maar begin .
 
ow niet nodig hoor die potjes geduld ,laat maar hobbelen die bak .
filter is 300 ltr per uur voor een 70 ltr bak dat is wel ok ...dacht ik...
Zoals hierboven reeds gezegd, debiet zegt niet veel. De hoeveelheid filtermedia is belangrijker.
Zeker bij die intene filtertjes is de hoeveelheid filtermedia ronduit bedroevend en niet opgewassen tegen enige vervuiling.
 
hallo,
mijn 70 ltr bak is nu drie weken aan het indraaien .
planten groeien goed en is een roeipootkreeftje gekomen puntige blaashoornslak lopen er zat van rond en nog een niet definieerbaar insectje .
paar keer 25% water wissel gedaan met twee ltr gefilterd regenwater .en hs turbostarter .
het indraai proces verloopt goed schimmel op hout wat nu langzaam weggaat enz
maarrrrr de nitriet blijft maar schommelen tussen roze tot hard roze dat is tussen de 0,3 en 0,4 .
wat kan ik nu nog doen om die nitriet te verlagen zodat mijn nieuwe vriendjes er in kunnen.
er zitten nu twee guppy,s in om de bak te laten wennen aan vissen .

bedankt
mvg
Zou even je regenwater checken. Misschien zijn daar de insecten meegekomen? In dat geval zou er ook rommel in kunnen zitten. Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat insecten in je aquarium niet altijd even onschuldig zijn. Heb je gecheckt of je mysterieuze insectje geen libelle- of juffernimf is? Daar zou ik me dan namelijk meer zorgen om maken ;)
 
waarom gebruik je uberhaupt regenwater? twee liter regenwater op een verversing van 25% heeft niet zo heel veel effect lijkt me.
om diezelfde reden lijkt me het ook niet zo waarschijnlijk dat het iets te maken heeft met je NO2 probleem. regenwater met minstens 10 ppm nitriet lijkt me stug.

wacht nog een paar weken en begin dan langzaam met het opbouwen van je visbestand. na 2-3 weken is nitriet meten opzich niet gek, na 5 weken zou het wel weg moeten zijn. Mochten de testen dan nog steeds op nitriet wijzen, dan negeer je ze gewoon.
 
Ik begrijp uit uw tekst dat u er al 2 guppen in heeft, zo ja dan gaat het langer duren, zo nee dan moet u nog heel even wachten. Dan de uitleg. Mocht je wel al vis toegevoegd hebben in een nog niet volledig ingedraaid aquarium dan komen deze vissen in de nitrietpiek waardoor je genoodzaakt bent veelvuldig waterwissels toe te passen zodat het op een aanvaardbare waarde voor je vissen blijft. Let wel eigenlijk moet je nitriet 0 zijn indien er leven in de bak zit! Zit er geen vis in dan kun je beter geen water verversen omdat je biofilm in je filter zich dan sneller aanpast aan de nitrietwaarde dan wanneer je de concentratie nitriet door water verversen laag houdt. In deze regel zorgt een overvloed aan nitriet voor meer vraag aan nitrificerende bacteriën. Nitriet kan soms wel even aanhouden dus heb geduld. De rest van de tips zijn hierboven al gegeven. Succes.

Gr
Stefan
 

Terug
Bovenaan