Wat is er nieuw

Snel groeiende schimmel op mopani hout

• Onderwerp starter Onderwerp starter Darcey
  • Startdatum Startdatum
D

Darcey

Guest
Beste,

Ik bezit sinds vorig jaar (haha), 4 dagen een aquarium en ben druk bezig met informatie verschaffing etc. Geweest. Na het indelen van de aquarium, waar mopani hout in het centrum gevestigd is, begint deze al na 2 dagen enorm te verschimmelen. Ik lees vele dingen hierover, bijv. dat het normaal is, maar ook schadelijk kan zijn... wat is het juiste om nu te doen? Ik heb er natuurlijk nog geen vissen in zitten.

Ik heb op de eerste
20200101_152544.jpg
20200101_152530.jpg
20200101_152530.jpg
20200101_152544.jpg
20200101_152535.jpg
en 2e dag watervoorbereiders toegevoegd, en gisteren nog plantenvoeding.

Ik hoop gauw van jullie te horen.

Groerjes Darcey

Bijlagen

• 20191231_133105.jpg
    20191231_133105.jpg
    101.7 KB · Weergaven: 152
Ik lees vele dingen hierover, bijv. dat het normaal is, maar ook schadelijk kan zijn..
Dat het vrij normaal is is een feit en dat het onschadelijk is ook 😉

Gewoon lekker laten uitrazen zeg maar en zoals Ton al aangeeft kan het geen kwaad. Hoort vaak bij een nieuw stukje hout dus.

Super, dankjullie wel! 🙂 ik heb wel een erg dikke bodem die ik eigenlijk wat dunner wil maken... is dat nu nog aan te raden? Zit wel een voedingsbodem onder het grind...

En trouwens, lijm ga ik ook nog kopen voor het mos... plus dat ik de planten iets wil gaan reorganiseren..... argh, de eerste indeling is in ieder geval niet helemaal naar wens gegaan... ik denk dat ik het best opnieuw kan beginnen dan :')

Nog een aanvullende tip: verwijder dat elastiek daar zitten onnoemlijk veel weekmakers in die allemaal vrij komen onder water en daar worden je vissen steriel van. Mos kun je beter plantenlijm voor gebruiken om vast te maken

Als je de bak wilt omgooien kun je dat idd het beste nu doen terwijl er nog geen bewoners inzitten en je toch nog moet indraaien.

Nog een aanvullende tip: verwijder dat elastiek daar zitten onnoemlijk veel weekmakers in die allemaal vrij komen onder water en daar worden je vissen steriel van. Mos kun je beter plantenlijm voor gebruiken om vast te maken
Is met visdraad 🙂

Is een voedingsbodem trouwens een must? Deze zit door al het wroeten etc. flink vermaald met het grind...

Voedingsbodems zijn een drama met planten en werken maar vrij kort en daarna moet je alsnog met plantenvoeding aan de slag

Voedingsbodems zijn een drama met planten en werken maar vrij kort en daarna moet je alsnog met plantenvoeding aan de slag
Oke, dankjewel! Dus bij het omgooien gee voedingsbodem? 😀

Je hebt een hoop schuil plekjes, wat gaat er in komen?
De inrichting zelf vind ik niet heel verkeerd hoor, waar ben je niet tevreden over dan?

en als je dan toch bezig bent, ik zou de achterwand van de bak even bekleden.

je kan een achterwondje in de bak lijmen, maar je kan ook de de achterkant van de bak in de verf zetten.
op een zwarte achterwand komen de planten en vissen vaak een stuk mooier uit!

geeft ook een rustgevend effect op de vissen zelf, hebben ze minder plek waar "gevaar" vandaag kan komen.

en als je dan toch bezig bent, ik zou de achterwand van de bak even bekleden.

je kan een achterwondje in de bak lijmen, maar je kan ook de de achterkant van de bak in de verf zetten.
op een zwarte achterwand komen de planten en vissen vaak een stuk mooier uit!

geeft ook een rustgevend effect op de vissen zelf, hebben ze minder plek waar "gevaar" vandaag kan komen.
Zat ik ook aan te denken, suggesties? 🙂

Je hebt een hoop schuil plekjes, wat gaat er in komen?
De inrichting zelf vind ik niet heel verkeerd hoor, waar ben je niet tevreden over dan?
Te hoge bodem, sommige planten zitten los en het mos is niet geplakt.. Tenslotte drijft er op het oppervlak veel rotzooi van de voedingsbodem langs de rand van het glas.

Als je de bak dan toch gaat omgooien: de twee grasachtige stekjes in je bak lijken me geen waterplanten maar ik kan me vergissen.
Misschien weet je de naam van de plant nog?
Of anders kan je eens een duidelijke foto van die plant posten dan zal het snel duidelijk worden.

Hmmm, wat doet het forum met mijn post?
Ik gebruikte geen speciale tekens of zoiets maar ik zie van alles tussen de tekst staan?

Oke, dankjewel! Dus bij het omgooien gee voedingsbodem? 😀

De meningen zijn hier verdeeld over; de mijne ligt er al een jaar of zeven in.

Als je de bak dan toch gaat omgooien: de twee grasachtige stekjes in je bak lijken me geen waterplanten maar ik kan me vergissen.
Misschien weet je de naam van de plant nog?
Of anders kan je eens een duidelijke foto van die plant posten dan zal het snel duidelijk worden.
Gewoon gekocht als aquarium plant. Zijn wel apart gehaald, het was eerst zo'n "stekelige" stekje.

Nog een vraag: als ik de aquarium omgooi dit weekend, is het dan verstandig om 1/2 deel van het water opnieuw te gebruiken?

Gewoon gekocht als aquarium plant.

Dat betwijfel ik ook niet hoor. Er worden namelijk vrij frequent terrariumplanten verkocht als aquariumplanten. 😉
Je hebt geen idee van de naam van de plant?

Nog een vraag: als ik de aquarium omgooi dit weekend, is het dan verstandig om 1/2 deel van het water opnieuw te gebruiken?
Ik zou eerder zorgen dat je het filter draaiende houdt (dat kan in een emmer bijv.) daar zitten je belangrijkste bacteriën in om balans te houden in je aquarium.

Dat betwijfel ik ook niet hoor. Er worden namelijk vrij frequent terrariumplanten verkocht als aquariumplanten. 😉
Je hebt geen idee van de naam van de plant?
Helaas, alle kaartjes weggegooid. .. Ze stonden wel onder water in de winkel haha.

Mochten jullie overigens suggesties hebben voor nog evt. meer planten hoor ik het graag! Petsplace en Intratuin zitten nog relatief in de buurt.

Hoi Darcey,

Welkom in de wondere wereld van het aquarium leven en welkom op dit forum!

De schimmel is heel normaal!
Het gaat vanzelf weg, zelf kon ik er niet op wachten en vond het lelijk, daarom zuig het veelal met waterwissel weg, of krab het ervan af en soms schrob ik het met een tandenborstel ervan af.

Zelf heb ik mijn bak ook na inrichting opnieuw gedaan.
Voedingsbodem heb ik eruit gehaald, vond het verschrikkelijk, vervangen door klei voedingsbollen, maar ook dat vond ik troep en nu vervangen met Nutrion capsules waar ik erg tevreden over ben.

Planten keus is erg persoonlijk.
Je zou met "makkelijke" planten kunnen beginnen, deze groeien makkelijk zonder specifieke licht, CO2 en voedingsbehoefte.
Veelal beschrijven ze of het voor, midden of achtergrond planten zijn, voor betekend klein blijvend, midden middelmatig en achtergrond dat ze de achterwand bedekken.
Zelf heb ik een mix van traag groeiers en snelgroeiers om de balans in mijn bak goed te houden.

Je kan er eens op googlen.
Ook kan je online makkelijk planten bestellen.

Ook achterwanden zijn erg persoonlijk.
Zo heb je 3d wanden, deze plaats je in de bak en hebben structuur.
Je hebt poosters, die plak je aan de buitenkant.
Sommige maken de achterkant geheel zwart.
Zelf heb ik aan de achterkant LED verlichting geplaatst, zodat ik met de kleur kan variëren.
Persoonlijke voorkeur dus.
Kijk vooral eens bij Foto-album op dit forum naar verschillende bakken om zo te ontdekken wat jij mooi vind.

week 4.jpg

Bacteriën die het biologisch evenwicht in je bak brengt zit niet in het water, maar in de objecten, grond en filter.
Zorg tijdens je verbouwing dat je je filter draaiend houd in een bak waar je je objecten in zet.

Succes!

Hey allen, na alle feedback in acht hebben genomen, heb ik vandaag de aquarium omgegooid. Mos geplakt, alleen (nog) geen achterwand. Ben een stuk meer tevreden zo! 🙂 sommige planten zitten nog ietsjes lossig, maar volgensmij gaan ze vanzelf wortelen en vast zitten, toch? Zie foto's:
20200105_004007.jpg
20200105_004011.jpg
20200105_004014.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan