Wat is er nieuw

Snel vissen overzetten aquarium.

rim

Member
Lid geworden
8 februari 2022
Berichten
6
Leeftijd
22
Hallo,

Ik heb een oud aquarium (180L) die eigenlijk uit de hand uit gelopen is, ik had geen tijd meer om het goed te verzorgen, dus heb veel minder waterwisselingen gedaan. Er zitten een aantal guppen waarvan hun vinnen allemaal gescheurd zijn, er zit ook te weinig zuurstof in het water, waardoor ze aan de bovenkant van het aquarium lucht happen. Waterwaarden zijn namelijk niet goed. ik heb nog een 60 liter aquarium waar sinds een paar dagen alle gezonde vissen in zitten, die gaan goed. Nou heb ik een quarantaine bak gemaakt van zo’n ongeveer 40 liter. Er zit een filter in die ik onlangs al heb gebruikt bij me 60 liter aquarium, ( dubbeble filter ). Maar dat aquarium staat ook pas 3 dagen, de vraag is dus of ik mijn vissen nog 4 weken in het oude aquarium laat met slechte waterwaarden, of dat ik ze al gelijk over zou zetten. Wat denken jullie?
 
Hoi @rim, welkom op het forum!
Heb je de waterwaarden van je 180L recent nog gemeten? Welke waarden waren dat?
Wat voor filter zit er op/in dat 180L aquarium? En welke/hoeveel vissen zitten er in?

Als het probleem in je 180L in het water zelf zit, dan is dat probleem opgelost wanneer je het water vervangt. Oftewel; zo veel mogelijk water verversen (2x 80% achter elkaar) en daarna het water goed monitoren op ammoniak, nitriet, en nitraatwaarden. Meet je ammoniak of nitriet, dan water verversen tot dat weer 0 is.
Wat me nog niet helemaal duidelijk is uit je verhaal; waarom heb je de vissen uit je 180L gehaald? Heeft dat te maken met ziekte?
 
Ik wil de vissen uit mijn 180L halen omdat het teveel werk is, alle vissen die 100% zijn zitten nu in een 60. Andere vissen wil ik behandelen bij elkaar in een 40. Medicijnen zijn veel te duur om een 180L te doseren. Sommige vissen hebben geen goede eetlust meer dus er is duidelijk iets mis, daarom wil ik snel overstappen naar de 40L, zou ik dat gelijk kunnen doen?
 
vervang gewoon 50% van het water in de 180en spoel de inhoud van je filter uit
hevel je bodem goed af kijk het dan een paar dagen aan en vervang nogmaals de helft van je water.
grote kans dat je waterkwaliteit dan snel in orde is.

Als je geen zin meer hebt of geen tijd kan je mischien beter iemand anders blij maken met jouw aqarium en vissen
een kleinere bak heeft naar mijn ervaring veelvuldiger onderhoud nodig dan een grote

En een quarantaine bak laat je nooit indraaien daar is geen tijd voor.
daar wissel je veelvuldig van water zodat er geen spraken is van pieken.
zorg er wel voor dat het water goed op temperatuur is
 
Een 180 literbak die te veel werk is, dan ben je het jezelf moeilijker aan het maken dan nodig.

De oplossing voor je probleem: zoals bart al aangeeft even de boel cleanen. Het filter niet té hard aanpakken, je moet er wat drab in houden. (Ja komt uit zieke bak, maar je hebt er ook veel goeds zitten.) Ververs daarbij zoveel mogelijk qater in één keer, liefst 90%+. Een tweede filter aanschaffen (bijv een JBL e902 van de Hornbach) en de vissen weer terugplaatsen. In het begin meer water blijven verversen want je cyclus is om zeep. Vissen afmaken die verslechteren / na een paar dagen nog steeds niet eten.

Evt verlichting verminderen als je ook een algenprobleem zou hebben. Het filter is even een investering, maar het is nodig, geloof me....
 
PS los in de 180-literbak een volle eetlepel zout op. Dat beschermt je vissen tegen nitrietvergiftiging. (Bij water verversen naar rato weer het zout aanvullen.)
 
Ik wil de vissen uit mijn 180L halen omdat het teveel werk is, alle vissen die 100% zijn zitten nu in een 60. Andere vissen wil ik behandelen bij elkaar in een 40. Medicijnen zijn veel te duur om een 180L te doseren. Sommige vissen hebben geen goede eetlust meer dus er is duidelijk iets mis, daarom wil ik snel overstappen naar de 40L, zou ik dat gelijk kunnen doen?
Kun je uitleggen wat je bedoelt met te veel werk? Bedoel je dat het te veel werk is om de bak op orde te krijgen, of dat het te veel werk is om 180L te onderhouden?

Wat medicatie betreft; als je behandelt tegen iets als bacteriële infectie, dan is het inderdaad wijs om de vissen apart te behandelen omdat de medicatie ook je nuttige filterbacteriën om zeep helpt. Maar als je behandelt tegen iets als wormen of parasieten, dan moet je juist de hele bak behandelen omdat de ziekmakers anders in de bak blijven zitten. Wat daar wijsheid is om te doen, ligt aan de oorzaak.
Heb je helder wat de oorzaak is van de symptomen bij je vissen? Medicatie zal alleen iets oplossen als het de ziekmaker aan pakt. Als je zomaar iets probeert zonder de oorzaak te weten kan het zijn dat het helpt, maar als je medicatie geeft op iets wat de vis niet heeft, dan wordt de vis niet beter, en de medicijnkuur zelf verzwakt de vis ook. Dan is ie eigenlijk slechter af. Daarom is het ook belangrijk dat je de zieke vissen na een kuur op heel gezond water zet, omdat ze moeten herstellen.

Voordeel van een verwaarloosde 180L boven een kraakverse 60L, is dat het 180L is. Des te meer liters, des te groter de verdunning van ammoniak/nitriet. Des te langer het dus duurt voordat je waterwaarden verslechteren. Des te langer het water stabiel blijft. Des te makkelijker voor jou bij te houden.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan