Snelgroeiende beginnersplant


LM1987

Well-known member
Lid geworden
28 september 2022
Berichten
49
Leeftijd
36
Goedemiddag allen.

Voor mijn aquarium van 60 cm, 54 liter, ben ik op zoek naar een gemakkelijke plant. Graag snelgroeiend onder normale lichtomstandigheden. Geen c02. Ook niet te groot ivm beperkte ruimte aquarium.

Er staat nu in Belgisch groen, een cryptocoryne en een lileaopsis brasiliensis Braziliaanse grassoort. Ook zit er op hout christmas mos.

Bewoners zijn rasbora kubotai, corydoras pygmaeus en vuurgarnalen. Ben op zoek naar een mooie gemakkelijke plant die het goed doet op vloeibare all in one plantenvoeding eventueel aangevuld met grondvoeding.

De huidige planten doen het goed en zien er mooi uit. Ik had hygrophila pinnitifa geprobeerd, maar hiervan zijn de stokjes afgerot.

Iemand suggesties voor een leuke plant?
 
Heteranthera zosterifolia is heel fijn, die doet het zelfs bij mij goed met weinig stroming, weinig licht en geen toegevoegde voeding.
 
Hier een opsomming van planten die eenvoudig, mooi en snelgroeiend zijn:
- Sagitaria Subulata. Dit is een hele mooie, snelgroeiende en makkelijke plant. Kan alleen niet zo goed tegen verplaatsen.
- Rotala Rotundifolia
- Eichinodorus Magdalenensis
- Lysimachia Nummularia. Erg mooi.
- Lagenandra Meeboldii. Erg makkelijke en mooie plant. Groeit alleen gemiddeld snel.

En verder ook:
- Juncus Repens. Groeit langzaam.
- Anubias barteri. Groeit langzaam.
- Crinum calamistratum. Deze doet het bij mij ook altijd erg goed. Groeit gemiddeld snel. Erg mooi. Deze plant wordt alleen (te) groot.
- Hydrocotyle leucocephala. Deze is ook eenvoudig, groeit snel, maar de plant wordt wat groter. De plant is wel makkelijk te snoeien.

Alle bovenstaande planten kunnen ook nog eens in iets kouder water gehouden worden (18 graden of meer).
Ik let zelf iets minder op lichtsterkte als ik de planten uit kies. Ik heb daar eigenlijk nooit problemen mee...

Succes!
 
Bedankt voor alle tips. De Heteranthera zosterifolia vind ik erg mooi. Ook de limnophila sessiflora. Allebei mooi groen, fris en volgens mij goed in model te houden. Nu ben ik alle namen van jullie aan het googlen. Wat een feest en een keuze is er dan ineens.

Nog een vraag over de lysimachia nummularia. Ik zie deze bij de lfs online staan met kleurslag geel. Is deze altijd gelig? Of is dit een andere kleur dan standaard? En is deze ook makkelijk?

Sorry voor alle vragen....
 
Tja ik heb hem ook gehad en vond hem eerder gewoon groen.

Misschien dat ie met veel licht geler kleurt.
 
Het lijstje van planten die ik heb omschreven zijn allen eenvoudig (vind ik).
Maar niet alle planten in mijn lijstje zijn snelgroeiend...

Ik heb Lysimachia Nummularia nu een jaar in mijn aquarium staan, en deze is bij mij erg eenvoudig, makkelijk te snoeien, en snelgroeiend. De plant is bij mij groen en niet geel. De plant heet in het Nederlands Penningkruid. Het is ook een Europese plant.
Het mooie aan deze plant vind ik dat hij aan de onderzijde ook mooi blijft ook al is hij al hoog gegroeid. Dat is helaas niet bij alle stengenplanten zo... Sommige stengelplanten worden aan de onderzijde al snel wat minder mooi als ze de hoogte in groeien...
 
Nog een vraag over de lysimachia nummularia. Ik zie deze bij de lfs online staan met kleurslag geel. Is deze altijd gelig? Of is dit een andere kleur dan standaard? En is deze ook makkelijk?
Volgens mij is dat de emerse vorm. Kan gebeuren als de planten bovenwater gekweekt worden en ze nog niet lang bij je LFS staan. Die zal zich dus nog moeten aanpassen naar submers en dan groen blijven.

Lees hier wel dat deze maximaal bij 22 graden gehouden kan worden. Wellicht dus minder geschikt voor tropisch aquarium?
 
Lees hier wel dat deze maximaal bij 22 graden gehouden kan worden. Wellicht dus minder geschikt voor tropisch aquarium?
Klopt en de lfs hier verkoopt ze ook apart voor de bakken met bv Sluierstaarten.
 
Ow, dan is het wel belangrijk om erbij te vermelden dat mijn bakje 23,24 graden is. Wellicht dan niet zo geschikt inderdaad.
 
In de boeken van Christel Kasselmann staat een temperatuur-tabel voor planten, en daar staat voor Lysimachia Nummularia een maximum van 25 graden...
En bij mij staat de bak zomers ook veel warmer, en ik heb niet gezien dat deze plant er minder door werd.
Maar goed... Een plant aanschaffen is op eigen risico 😉
 
Nymphoides Taiwan!
In mijn Juwel 350 (standaardverlichting) is het één van de planten die het beter doet. Veel stengelplanten worden inderdaad kaal aan de onderkant, de reden daarvoor is toch een beetje lichttekort en je moet ze goed snoeien. Deze vormt (althans bij mij) een soort zuil en wordt ie te groot dan knip je wat van de langere bladeren onderaan af. Ik heb bodemvoeding (kleibollen) en vloeibare voeding van aquariumbemesting. Geen extra CO2 toevoeging en dus de niet zo sterke standaardlichtbalk van Juwel (22 lumen of zo dacht ik uit mijn hoofd), temperatuur 24C.
Als je een paar stekken wilt, kan dat via pb geregeld worden.

Nymphoides minuta is ook een erg mooie plant, doet het in dezelfde Juwel onder dezelfde omstandigheden ook erg goed. Maar daar zul je op een andere manier aan moeten komen. Daar heb ik nog geen bloemen en geen zaailingen van.
 
javavaren makkelijk maar niet snelgroeiend.
(veel groeien/snoeien vind ik persoonlijk ook het tegengestelde van makkelijk)
 
Sorry er hoort nog een a extra in:
Ik zie dat de plant tegenwoordig ook Nymphaea dimorpha wordt genoemd. Hoewel alle afbeeldingen die ik onder die naam zie, boven water groeien.

Als de mijne gaat bloeien en ik weet de vrucht te pakken te krijgen voor ie uitgezaaid is, kun je er zaailingen van krijgen. Maar wanneer dat is weet ik natuurlijk niet.
 
Nymphoides Taiwan heb ik in mijn 180 liter aquarium. Vind ik erg mooi, maar een beetje groot misschien in mijn 54 liter. Stekjes kan ik wel van mijn eigen dan afhalen. Wel bedankt voor het aanbod

De minuta ken ik niet. Ga ik mij eens in verdiepen. Javavaren heb ik in mijn 30 liter. Mooi, maar niet snelgroeiend. Daarom in dit aquarium liever iets anders.

Mijn top twee is nu de sessiflora en de zosterifolia. Die twee lijken mij heel geschikt.
 
Misschien is Bacopa Monnieri een optie. Dit is ook een snelgroeiende beginnersplant.
 

Terug
Bovenaan