Wat is er nieuw

Snijden in de spons of niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter schildpad
  • Startdatum Startdatum
S

schildpad

Guest
Hey,

Ik heb een nieuw aquarium opgestart. Maar filtert enkel over de spons. Is het wijs de helft van de spons weg te snijden en te vervangen met filterwatten en zeoliet? De filterwatten om meteen weg te werpen en de zeoliet om de urine in op te vangen. Ik dacht nog lavasteentjes voor de bacteriën maar die spons zou an sich wel voldoende moeten zijn, he?

Strak plan of toch maar origineel houden?

Edit: het is een dennerle nano hoekfilter met spraybar

Bij opstarten kun je beter geen zeoliet gebruiken. Gewoon week of 4 rustig laten indraaien en wat voer in het aquarium verkruimelen zodat je genoeg bacterieen opkweek. Je zou wel de helft van de spons eruit kunnen doen en wat hard filtermateriaal erin kunnen doen zoals siporax ofzo. Als je dan filter reinig blijf je wat bacterieen houden omdat je deze dan niet schoon maak.

De zeoliet neemt stoffen op die je bij opstart nodig heb en zal je wellicht geen nitrietpiek krijgen en dus niet meetbaar is. Haal je de zeoliet eruit krijg je alsnog gedoe.

Sws geen zeoliet gebruiken als het niet nodig is.

Maar je kan prima in een spons snijden om zo wat ander filtermateriaal te kunnen plaatsen hoor

Goed dat jullie dat zeggen. Ik zal dan siporax nemen en filterwatten.
Moet sowieso 8 weken indraaien, pffff.

Ik gebruik zeoliet en koolstof in de schildpaddenbak, de waterkwaliteit is daardoor enorm toegenomen. Die zeoliet trekt hun urine op en houdt deze lang vast, als ik dat juist heb tenminste. Maar ben wel tevreden van die combinatie. Al maken zij wel veel meer troep dan garnaaltjes. Goed dat ik nu weet dat zoiets uit den boze is bij de opstart. Voor garnalen neem ik dan lavasteentjes of siporax in de plaats.

Ik heb nog veel siporax buisjes, maar nu zie ik dat daar een enorm verschil aan kwaliteit in is. De poriën daarvan bepalen hoe goed ze werken. Als ik deze film zie en die site lees, ben ik al overtuigd die van Sera te kopen. Maarja dat zijn weer kosten en dan moet ik die merkloze gewoon weg gooien?

https://www.sera.de/nl/service/info...sche-filtering-in-aquariums-met-sera-siporax/

Merkloze ook gebruiken, hoor.

Eerst proef ondervinden.

Met enkel spons gaat het ook , hoor.
Komen ok bacterie in.

Net hamburgermatten.

Die merkloze zijn dan waarschijnlijk gewone keramische pijpjes, die worden meestal gebruikt om het grove materiaal er uit te filteren.
Siporax is meer gericht op de biologische werking.

Maak toch niks uit, in een hoekfiltertje.
Vangt het sponsje wel op.

Hey,

Ik heb een nieuw aquarium opgestart. Maar filtert enkel over de spons. Is het wijs de helft van de spons weg te snijden en te vervangen met filterwatten en zeoliet? De filterwatten om meteen weg te werpen en de zeoliet om de urine in op te vangen. Ik dacht nog lavasteentjes voor de bacteriën maar die spons zou an sich wel voldoende moeten zijn, he?

Strak plan of toch maar origineel houden?

Edit: het is een dennerle nano hoekfilter met spraybar

Spons van een hoekfilter? zit toch enkel onderin een heel kleintje en het andere is een patroon met wit spul toch?

Hoe lichter het materiaal, hoe poreuzer het is en hoe meer oppervlak je hebt voor de bacteriën

dennerle_nano_eckfilter_reinigen-960x720.jpg

Waar wil je dan gaan snijden?

Die merkloze zijn dan waarschijnlijk gewone keramische pijpjes, die worden meestal gebruikt om het grove materiaal er uit te filteren.
Siporax is meer gericht op de biologische werking.

Volgens Sera bepaalt de dichtheid van de siporax hoe goed bacteriën zich kunnen hechten. Ik ga nu een buisje in kleurstof plaatsen en in 2 slaan. Is de kleurstof tot in de kern gedrongen is het een goede. De meeste hechten maar aan de oppervlakte en die zijn dan minder goed (volgens sera)

Spons van een hoekfilter? zit toch enkel onderin een heel kleintje en het andere is een patroon met wit spul toch?

Indeedo, maar je kan toch een stuk spons wegsnijden en dan opvullen met iets anders? Daar in die witte plastiek. Ik heb me laten wijsmaken dat filteren alleen over een spons niet voldoende is.

De meeste hechten maar aan de oppervlakte en die zijn dan minder goed (volgens sera)
Ja dat zijn de normale keramische pijpjes, die zijn niet poreus.

Ik zou aan bovenstaande niets veranderen.

Je kunt het witte patroon ook in zijn geheel vervangen door een patroon wat gevuld kan worden met poreuze steentjes.

Tevens kun je een extension kopen, daar kunnen ook poreuze steentjes in.

Merkloze ook gebruiken, hoor.

Eerst proef ondervinden.

Met enkel spons gaat het ook , hoor.
Komen ok bacterie in.

Net hamburgermatten.

Je hebt siporax. Dat is het originele en zeer hoogwaardig.

Daarnaast heb je.

Jbl sintomec en superfish crystal max.

Dit zijn poreuze buisjes van sinterglas. Echter zijn de B merken een stuk minder stevig.

Op de foto. Siporax (rechts) en Crystal max (links).

0E3FD131-4C5C-4B18-9DAC-0C3BD19C8E5D.jpeg

Als je het filtertje ziet. kan dat niet in. heeft dan ook weinig zin.

Dat sponsje is denk nog geen 1 cm dik dus dit vervangen met siporax ofzo heeft volgens mij geen zin. Kun je er wellicht 3 indoen. In dat witte ding zal toch wel iets anders zitten dan sponzen?

Nano filter betekend dit een klein aquarium? Hoe klein en wat wil je daar in houden dan om de urine eruit te filteren? Volgens mij kun je in z on heel klein aquarium geen groepjes vissen plaatsen. Misschien 1 Betta man en die heeft volgens mij niet veel aan filetring nodig. beter even vermelden wat je plannen zijn met aquarium en of filtertje dan voldoende is.

Dat sponsje is denk nog geen 1 cm dik dus dit vervangen met siporax ofzo heeft volgens mij geen zin. Kun je er wellicht 3 indoen. In dat witte ding zal toch wel iets anders zitten dan sponzen?

Nano filter betekend dit een klein aquarium? Hoe klein en wat wil je daar in houden dan om de urine eruit te filteren? Volgens mij kun je in z on heel klein aquarium geen groepjes vissen plaatsen. Misschien 1 Betta man en die heeft volgens mij niet veel aan filetring nodig. beter even vermelden wat je plannen zijn met aquarium en of filtertje dan voldoende is.
Dat witte ding is ook een mechanisch filter, geen biologisch dus.

Op zich denk ik wel dat er meer dan 3 in zullen passen. Vraag me alleen af of die origineel wel zijn werk levert. Een zelfgemaakte filter draaide de ene bak op 1 dag helder. Deze duidelijk niet.

Dat extension pack lijkt me wel wat te zijn om de capaciteit te verhogen. Maar past die wel als je daar de baby protect tussen plaatst? Lijkt me op het eerste zicht niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan