Wat is er nieuw

Snoeien van planten

Vincent_1976

Well-known member
Lid geworden
26 december 2022
Leeftijd
49
Beste mensen,

Ik zit aan trimmen toe, nu ben ik hiermee nog niet zo ervaren mee.
Nu is mijn vraag: de mooie toppen knippen en herplaatsen of gewoon de stengels inkorten?? Wat is in mijn situatie het beste.

Alvast bedankt

Bijlagen

• IMG_20250601_122103.jpg
    IMG_20250601_122103.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 24
  • IMG_20250601_122631.jpg
    IMG_20250601_122631.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 21
Ik zou herplaatsen in dit geval. Bij een volgende ronde als de hele plant mooi is eventueel gewoon afknippen en weer laten uitlopen

Afhankelijk ook van hoeveel je wil hebben en ik gooide zelf de resten vaak weer weg.

Ik ga eerst de mooie toppen herplanten....op het grote web zie ik mensen vaak dat ze eerder snoeien om wat een vollere bos te krijgen. Bij mij zie je meer losse stengels. Ik ga ermee aan de slag, ben allang blij dat er iets groeit 😅😅

De omwikkeld planten zijn denk ik Rotala. Ik snoei ze soms tot een paar cm boven de grond af. De planten maken weer nieuwe scheuten en de groep wordt voller. De nieuwe stengels worden wekelijks getrimd. Het trimmen kan je een aantal keren herhalen totdat je ziet dat de planten minder vitaal worden. Dan wordt het tijd om de groep opnieuw aan te planten met de mooiste toppen. De oude planten kan je beter weggooien.

De groene bos is sterren kruid en de iets bruinere is de Ammannia gracilis deze hebben wel hele dikke stengels

De Ammania kende ik nog niet. Wat een prachtige plant!!!!!

Nou het is weer kaal haha de rechterkant doe ik later,

Bijlagen

• IMG20250601144455.jpg
    IMG20250601144455.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 19
Ja idd, de vissen zijn hun schuilplekken kwijt.

Mocht iemand nog wat zien qua trimmen hoor ik het graag. De rechter kant komt later, F1 begint straks🤪

De Ammania kende ik nog niet. Wat een prachtige plant!!!!!
Dat is ook een prachtige plant, zeker als ze intensief licht én ietwat ruimte krijgt. Ze vragen ook zeker om voedsel via hun wortels! Er bestaat een Ammannia gracilis en ook een Ammannia senegalensis. Men beweerd dat er verschillen in beide soorten zijn. Men roept vaak dat de tweede soort het beter zou doen in onze bakken. Ik heb ze beide gehad maar die verschillen heb ik niet kunnen ontdekken. De gracillis komt uit Senegal maar soms zie ik ook duidingen dat ze uit Gambia afkomstig is. De naamgeving van de senegalensis wijst ook op Senegal maar ook op Afrikaanse landen.

Ziet er goed uit! Bij stengelplanten is het vaak het beste om zo kort mogelijk te trimmen, zo krijg je de beste bossige groei. Het grootste deel van de stengelplanten splitst zich op waar je ze knipt en dat kan er wat vreemd gaan uitzien als je ze te hoog trimt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan