Wat is er nieuw

Soilbodem vervangen voor betere waterkwaliteit guppen?

Dommie

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2020
Leeftijd
54
Hallo allemaal,

Hier weer een nieuweling! Ik heb al uren doorgebracht op het forum en ben al veel wijzer geworden. Maar toch wil ik jullie mijn specifieke vraag voorleggen. Ik heb nog nooit op een forum heb gezeten, dus bij voorbaat mijn excuses als ik iets verkeerd doe 🙄.

Mijn 4 guppen zijn onlangs verhuisd naar een 60x30x32 bak. In de oude bak zat grind en alleen simpele zuurstofplantjes, in de nieuwe bak heb ik op aanraden van de winkelmedewerker gekozen voor een aquasoil Shrimp King Active Soil. Dit zou geschikt zijn voor guppen aldus de winkelmedewerker. Helaas heb ik toen niet eerst gecontroleerd wat de geschikte waterwaarden van ph, kh en gh voor guppen zijn.

Volgens de verpakking zorgt deze bodem voor een phwaarde van een verlaging van de pH naar circa 6,0 a 6,5. Daarnaast wordt de kH verlaagd naar circa 0 tot 2.

Vanochtend opnieuw gemeten met de druppeltest van Wesdijk:

NO3: 20

NO2: 0

Ph: 6,5-7

KH: 2

GH: 3

PO4: 0

Ik vrees dat deze KH en GH waarden te laag zijn voor de guppen?

Middeltjes toevoegen om de waarden op te hogen zie ik niet zitten, dan werkt het elkaar tegen. Ik heb er nu geen goed gevoel bij en sta op het punt het aquarium weer leeg te maken en een bodem van grind te nemen. Op internet vind ik echter verschillende informatie over de juiste waterwaarden voor guppen, dus hoop ik met jullie ervaring uitsluitsel te kunnen krijgen of ik de guppen nog een keer de stress van verhuizen moet aandoen, of dat dat misschien niet nodig is.
  • Wat is volgens jullie het beste om te doen?
  • Kunnen guppen gezond leven met deze waarden?
  • Of zal ik de bodem vervangen?
  • Welk formaat grind is goed voor guppen?
  • Welke waterwaarden zijn het beste voor guppen?
Wellicht ten overvloede nog overige informatie:

Op 22 april is het nieuwe aquarium ingericht met het filter en gedeeltelijk water van het vorige aquarium, aquasoil bodem, lavastenen en veel plantjes (vlotvarentjes, hoornblad, Limnophila heterphylla, Cryptocoryne wendtii green, javavaren op steen, anubias barteri op steen, Anubias nana bonzai, dwergnaaldgras).

Op 11 mei de 4 guppen die we al hadden (1m 3v)) overgezet naar het nieuwe aquarium.

Op 15 mei 3 nieuwe guppen toegevoegd (1m 2v).

Netto zit er 45 liter water in, temperatuur 24 graden, ledverlichting: de standaard witte lamp (staat aan van 11-19 uur) en plantslamp (staat aan van 10-20 uur). Pomp Aquaflow 100, zonder actieve kool (zwarte spons en witte watten).

Ik leer graag van jullie kennis en ervaring. Alvast bedankt! (hier wilde ik een smiley plaatsen maar het lukt niet)

Bijlagen

• 1589799596859.png
    1589799596859.png
    68 bytes · Weergaven: 88
Volgens mij maakt het totaal niet uit en is er nog nooit een Gup bezweken door een 'verkeerde' GH of KH waarde. Tenzij je de KH verhoogt naar 100 natuurlijk ;-)

Dank je wel voor je reactie. Dit is natuurlijk het fijnste antwoord dat ik zou kunnen krijgen. Ben benieuwd of er nog andere inzichten volgen 😉

Zover mij bekend is vragen Guppen wel hard water en dus een hoge kh en ph maar ik ben geen expert.

Dankjewel John. Deze twee sites heb ik inderdaad eerder ook bezocht en onder andere daardoor realiseerde ik mij dat mijn waterwaardes daar dus niet aan voldoen. Omdat er (uiteraard) ook andere berichten te vinden zijn weet ik niet welke informatie juist is. Alhoewel de licg-site toch in ieder geval juiste informatie zou moeten verstrekken lijkt mij. Als de twijfel blijft ga ik de bodem gewoon vervangen, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust. Tenzij er nog formumleden melden dat zij al langere tijd gelukkige guppen hebben met deze waterwaarden.

Ik heb geen Guppen maar van wat ik mij herinner willen ze graag hard water een een wat hogere ph en als ik zie welke waarden jouw bodem zullen geven met een erg lage ph dan zou ik denken dat dit niet echt ideaal is. Er zitten hier wel een aantal experts op het gebied van Guppen dus wellicht dat deze iets hierover kunnen zeggen.

Ik ben ook zeker geen expert maar dat komt ook omdat mijn water zacht is en ik er hierdoor nooit aan begonnen ben. Wellicht dat @Guppeman hier iets over kan zeggen?

Ik ben ook wel benieuwd of iemand hier een onderbouwde reactie op heeft. De 'gewenste' KH en GH waarden zijn vaak nogal natte vingerwerk. Volgens mij wordt gekeken naar waar het beestje oospronkelijk voorkomt, en dat zouden dan de waarden zijn waar je je op zou kunnen richten.. Maar het wil niet per se zeggen dat je daar niet buiten mag komen.
In ons drinkwater zit wel meer dat mogelijk niet in zijn natuurlijke omgeving voorkomt. Persoonlijk neem ik dit soort adviezen dan ook niet zo serieus.
Uiteraard zijn er vast ook vissen waarbij kweek bijvoorbeeld alleen mogelijk is bij bepaalde waarden. Dan zijn er concrete aanwezingen dus dat je het aan dient te passen voor kweek. Maar ook dat zegt niet per se dat de vis zelf het verlangt.

Een gup houdt van wat harder water met pH zo rond neutraal
Ze kunnen zelfs in brak water overleven.
(Naar verluidt leeft er bij de koelwater uitlaat van Tata steel in IJmuiden een kolonie Guppen. En dat water is behoorlijk zout. Maar dat terzijde.)

Maar een gup past zich ook zeer wel aan aan de omstandigheden.
Mijn buitenbak is na een koude nacht wel eens 14 graden geweest.
Volgens de boekjes véél te koud, maar ze hebben het overleefd.
Zo gaan ze ook met waterwaarden om.
Zijn die niet ideaal dan redden ze zich best nog wel.
Voelen ze zich top?
Wie zal het zeggen?

Als we nog even teruggaan naar IJmuiden dan zou je zeggen van wel.
Ze waren tot 9 - 10 cm groot, naar verluidt .
Dat bewijst dat die beestjes zich aardig aan weten te passen.

Dank je wel Guppeman.

Ik heb vandaag ook nog een paar oudere topics gelezen over waterwaarden en of daar niet te krampachtig mee wordt omgegaan. Wat mij betreft is het belangrijkste dat de visjes gezond zijn (en blijven) en het naar hun zin hebben. Als dat zo is met waterwaarden die niet volgens het boekje zijn kan ik daar wel mee leven.

Mijn dilemma is dat je daar alleen achter komt door het uit te proberen. Met de kans dat het toch niet goed gaat. Maar voor hetzelfde geld zit het probleem dan niet in het zachte water, maar ergens anders in. Hoe lang zou het duren voordat je zou kunnen merken dat er iets niet goed gaat? Weken? Maanden? De ‘oude’ guppen zitten er nu een week in en hebben het nog prima naar hun zin.

Als middenwegoplossing heb ik ook gedacht aan het gedeeltelijk vervangen van de soilbodem door grind. Dus de soil waar mogelijk weghalen en alleen bij de planten laten liggen. Wellicht stijgen de waarden hierdoor iets.

Misschien is dat de moeite waard om te proberen.

Ik ga er eens een nachtje over slapen.

Als het na een week nog goed gaat met ze zou ik me maar niet teveel zorgen maken.
Mijn motto is: als het goed gaat met een aquarium, niet in gaan rommelen.
Ik zou het mooi zo laten voor een poosje

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal het voorlopig even aankijken en bij twijfel alsnog de bodem (gedeeltelijk) vervangen. 😊

In zo'n zacht water gaan je guppen het geen jaar volhouden, hoogstens 6 maand en dan krijgen vooral de vrouwen buikwaterzucht.
Dit omdat zij het meeste enerie verdoen met kweken en ze geen meer over hebben om hun osmotische balans op peil te houden.
Weet dat ze zo 6 gram zout per liter in hun lichaam hebben. In zacht water wil dat zout steeds in het water. De vis moet energie verdoen om dat zout bij zich te houden (simpel uitgelegd)
Hou je ze daarentegen in goed hard water, ph mag gerust naar 9 gaan met een zouttoevoeging van 3 gram per liter, kost hun dat veel minder energie en hebben ze er dus meer over om gezond te blijven

heb ze op regen water gehad zonder problemen kweken groeien prima in veel vis voer zit ook veel zout

PH 9??
Weet je dat zeker, Vis&Versa?
Dat is wel heel pittig hoor.
Ze houden inderdaad van wat hogere waardes, maar ik zou het toch niet boven de 8 uit laten komen.
Ik probeer altijd 7,5 aan te houden en dat gaat heel goed.
6,5 trekken ze ook nog wel.
Maar lager moet het inderdaad niet worden.
Dat dat is om wat jij aanvoerde wist ik dan weer niet.

(Snappen doe ik het overigens niet helemaal.)

Dat vond ik nou het leuke van het rondkijken op het forum: dat er zo vreselijk veel informatie op is te vinden. Ook al heb ik vaak niet de kennis om het op juistheid te beoordelen je leert elke keer weer iets. Al blijft het met al die informatie uiteindelijk toch aan jezelf om daarmee de keuze te maken waarvan je denkt dat die het beste is. Daarom heb ik in ieder geval vast grind in huis gehaald, ik denk dat ik binnenkort toch de soilbodem alleen bij de plantjes laat zitten en de rest door grind vervang. Ik denk dat er dan ongeveer de helft van de soil uit gaat. En dan eens kijken of het een verschil in waterwaarden oplevert.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan