Wat is er nieuw

Soms troebel water

Randolph1988

Well-known member
Lid geworden
17 oktober 2025
Leeftijd
37
Goedemiddag,

Het valt mij op dat 's ochtends als het licht aan gaat mijn water keurig helder is, maar tegen de tijd dat het licht weer uitgaat dat ik vrij mistig water heb. Ik kan dan van Links naar rechts niet 100% door de bak heen kijken.
Het lijkt wel alsof dit komt door de CO2?

-Ik ververs wekelijk 25% van mijn water.
-Ik voeg wekelijks fosfaat en nitraat toe tot een verhouding van 10 / 1.0
-Ik heb 8 uur licht per dag
-Ik heb een PH controller op 6.9 ingesteld staan met een DC die lichtgroen is.
-Nitriet en Ammoniak zijn beide 0
-Als ik de wekelijkse verversing doe hevel ik mijn zandbodem aan de voorkant van mijn aquarium helemaal af met een vuilklok, de bodem wordt dus goed doorgewoeld.

Wat doe ik fout? Easy life filter medium toevoegen?

Of maak ik teveel schoon?

Alvast bedankt!

Bijlagen

• WhatsApp Image 2025-11-01 at 19.49.25.jpeg
    WhatsApp Image 2025-11-01 at 19.49.25.jpeg
    253.9 KB · Weergaven: 51
CO2 bezorgt je geen troebel water. Je bodem oppervlakte van tijd tot tijd schonen is goed maar de bodem doorwoelen? Niet doen! Kan zelfs tot problemen leiden! Kijk eens naar je filtering. Filterdoek, in verschillende graduaties verkrijgbaar, is iets om aan te denken. Filterdoek is herhaald bruikbaar en naar mijn ervaring beter als het gebruik van watten. Gebruik het in je eindfilterbakje. Purigen is ook een veel gebruikte waterverbeteraar.

CO2 bezorgt je geen troebel water. Je bodem oppervlakte van tijd tot tijd schonen is goed maar de bodem doorwoelen? Niet doen! Kan zelfs tot problemen leiden! Kijk eens naar je filtering. Filterdoek, in verschillende graduaties verkrijgbaar, is iets om aan te denken. Filterdoek is herhaald bruikbaar en naar mijn ervaring beter als het gebruik van watten. Gebruik het in je eindfilterbakje. Purigen is ook een veel gebruikte waterverbeteraar.
Ja het zand aan de voorkant woel ik door met een vuilklok. Is niet verstandig dus? Hoevaak moet dat dan? Ik heb een oase biomaster 350 met de standaard sponzen en onderin 2 bakjes bio materiaal. Voorfilter sponzen 10ppi anders moet je wekelijks het filter reinigen

Ik zuig hooguit 1-2 x per jaar in de bodem en dan nog indelen ook zodat je de bodem niet teveel verstoord.

Ik zuig hooguit 1-2 x per jaar in de bodem en dan nog indelen ook zodat je de bodem niet teveel verstoord.
Ik doe dat elke week aan de voorrand. Is wel een cichlidenbak natuurlijk.

Maar de rest van mijn bodem raak ik niet aan (achterin bij de planten ligt soil), is het dan ook een probleem als ik de zandbodem aan de voorkant door zuig met een vuilklok bij het water verversen? In die bodem staan geen planten ofzo..

Maar de rest van mijn bodem raak ik niet aan (achterin bij de planten ligt soil), is het dan ook een probleem als ik de zandbodem aan de voorkant door zuig met een vuilklok bij het water verversen? In die bodem staan geen planten ofzo..
Heeft iemand hier misschien nog antwoord op? 🙂

Een bodem met een goedwerkende bacteriecultuur moet je zo min mogelijk beroeren.

Heeft iemand hier misschien nog antwoord op? 🙂
Waarom wil je dit doen? Ligt er vuil bij elkaar of wil je de rand langs het glas bijvoorbeeld brandschoon hebben? Wat betreft dat laatste, je kunt met een bankpasje het zand langs het glas even 'terug wippen' en evt alg/diatomen met je vinger weg wrijven.

Waarom gebruiken mensen dan een gravel cleaner? Dat is letterlijk wat ik gebruik. Zo een ding woelt toch je bodem om

Waarom gebruiken mensen dan een gravel cleaner? Dat is letterlijk wat ik gebruik. Zo een ding woelt toch je bodem om
Tja, waarom liggen er "wortel"broodjes en kalkstenen bij de knaagdierenafdeling in de winkel? Waarom verkoopt men nog vissenkommen.
Dat iets in verkocht wordt wil nog niet zeggen dat het goed of functioneel is.

Nou zie ik voor een gravel cleaner wel nut. Voor kiezeltjes dan. Daar zakt vuil tussendoor. Op zand blijft het normaal gesproken liggen. Een goed ingedraaide bodem is in staat veel zelf weg te werken. En zou het op een plekje bij elkaar liggen, kun je dat met de slang hevelen als je toch een waterwissel doet. Zand laat men normaal gesproken zoveel mogelijk met rust.

Ik heb in het verleden ook wel een gravel cleaner gebruikt maar toen had ik inderdaad gravel. En dan deed ik heel af en toe een (heel) klein stukje tegen de tijd dat het echt te bont werd. Maar of dat nodig was? Met de kennis die ik nu heb, betwijfel ik het.

Ik heb dat pijpje van de gravelcleaner op een slang gezet en met waterverversen doe ik dan de voorrand een beetje, maar dan gaat het dus de bak uit.

Ik heb dat pijpje van de gravelcleaner op een slang gezet en met waterverversen doe ik dan de voorrand een beetje, maar dan gaat het dus de bak uit.
Bij mij zit die ook aan een slang en gaat zo de emmer in. Dan is er toch niks mis mee? Zandbodem is toch gevoelig voor bodemrot???

Bij mij zit die ook aan een slang en gaat zo de emmer in. Dan is er toch niks mis mee? Zandbodem is toch gevoelig voor bodemrot???
Hoeft niet maar kan wel. Ligt ook aan de korrelgrootte. En sommige bodembewoners kunnen het oppervlak verstoren waardoor er vuil onder het zand begraven wordt. Bij een flinke groep Corydoras bijvoorbeeld.

Hoeft niet maar kan wel. Ligt ook aan de korrelgrootte. En sommige bodembewoners kunnen het oppervlak verstoren waardoor er vuil onder het zand begraven wordt. Bij een flinke groep Corydoras bijvoorbeeld.
Maar nu zegt de ene dat je het beter niet ka doen ivm bacteriehuishouding in de bodem en de ander zegt dat het niet hoeft maar wel kan. Ik heb idd een groep cory sterbais van 9 en wil de bodem aan de voorkant wat enkel zand is wel schoon laten ogen. Maar nu weet ik nog steeds niet wat nu eigenlijk beter is. Een vervuilde bodem lijkt me ook niet wenselijk

Verschillende meningen zul je altijd hebben. Je zult altijd zelf de uiteindelijke keuze moeten maken.
Persoonlijk vind ik het geen enkel probleem om aan de voorkant de bodem wat te zuigen met waterverversen.
Wat ik NIET zou doen is met zo’n gravelzuiger in de bodem zuigen als het door zo’n netje weer in je bak terecht komt. Maar nogmaals, dat is MIJN persoonlijke mening.

Verschillende meningen zul je altijd hebben. Je zult altijd zelf de uiteindelijke keuze moeten maken.
Persoonlijk vind ik het geen enkel probleem om aan de voorkant de bodem wat te zuigen met waterverversen.
Wat ik NIET zou doen is met zo’n gravelzuiger in de bodem zuigen als het door zo’n netje weer in je bak terecht komt. Maar nogmaals, dat is MIJN persoonlijke mening.
Ik heb deze

IMG_2527.jpeg

Ja je hebt daar veel soorten in. Met hetzelfde principe met de “tandjes”

Ja je hebt daar veel soorten in. Met hetzelfde principe met de “tandjes”
Is het de bedoeling dat je enkel de tandjes in de bodem steekt of mag die echt helemaal tot de bodem?

Is het de bedoeling dat je enkel de tandjes in de bodem steekt of mag die echt helemaal tot de bodem?
Ik doe klein stukje voorbij de “tandjes” totdat ik de bodemdeeltjes tot halverwege het kommetje komt dwarrelen en dan ga ik weer omhoog totdat het kommetje leeg is zeg maar. Zo steek ik hem een paar keer aan de voorkant, met name waar troep is blijven liggen.

Ja het zand aan de voorkant woel ik door met een vuilklok. Is niet verstandig dus? Hoevaak moet dat dan? Ik heb een oase biomaster 350 met de standaard sponzen en onderin 2 bakjes bio materiaal. Voorfilter sponzen 10ppi anders moet je wekelijks het filter reinigen
Het vaker doorwoelen van de bodem kan leiden tot ammoniak (NH3) en Methaan (CH4) pieken wat dus gifstoffen zijn voor planten maar ook voor je dieren. Niet doen dus. Zorg ervoor dat je de bodem regelmatig afzuigt zodat allerlei voedingsresten en vuil verwijdert wordt. Daarnaast zorgt een goede watercirculatie ervoor dat je bodem zuurstof kan opnemen waardoor bijvoorbeeld bodemrot voorkomen kan worden.

Het vaker doorwoelen van de bodem kan leiden tot ammoniak (NH3) en Methaan (CH4) pieken wat dus gifstoffen zijn voor planten maar ook voor je dieren. Niet doen dus. Zorg ervoor dat je de bodem regelmatig afzuigt zodat allerlei voedingsresten en vuil verwijdert wordt. Daarnaast zorgt een goede watercirculatie ervoor dat je bodem zuurstof kan opnemen waardoor bijvoorbeeld bodemrot voorkomen kan worden.
Ik denk juist dat je een bodem bij een goed ingedraaide bak zoveel mogelijk met rust moet laten. Doorwoelen is inderdaad geen goed idee om de redenen die je al noemt Ben.
Wat ik wel af en toe doe is bv 1-2x per jaar met zo n afhevelbuis even in de bodem gaan maar dan deel voor deel maar dan zuig je eventuele slechte stoffen gelijk mee af. Doorwoelen zou ik ook nooit doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan