Soort alg en wat er tegen doen?

M

-Mitchel-

Guest
We hebben een aquarium van 180 liter die er nu een maand of 5 staat. Vorige maand hebben we een CO2 systeem aangeschaft. Sindsdien hebben we last van alg.

Hieronder staan de waardes en een paar foto's. De Vallisneria en de rood/groene plant rechts achterin hebben ook veel last van de alg.
Als we een oplossing hebben om de alg te bestrijden, willen we een paar planten vervangen en nieuwe toevoegen.

Wat is dit voor alg, en wat kunnen we hier tegen doen?

Nitrate: 50
Nitrite: 1.0
GH: 7
KH: 10
PH: 7.2


VL7WQXcWO7EN8SGkBfYYDIXZ-toqlfcX.jpeg

VL7WQXcWO7EN8SGkBfYYDIXZ-toqlfcX.jpeg

VL7WQXcWO7EN8SGkBfYYDIXZ-toqlfcX.jpeg
 
Dat is penseelalg als ik het goed heb.
Met wat zijn de waarden gemeten? zijn niet best als het klopt.
 
Dit waren de waardes van voor het verversen. We zijn 3 weken weg geweest. Gisteren opnieuw ververst, en de nitrite en nitrate is nu beiden 0. KH 6
 
Hebben ze 3 weken geen voeding gehad.

Zou die stengels rechts eruit halen, en meer zuurstofplanten erin.
Baardalg in het aquarium: oorzaak & bestrijding - Aquascaping-blog

De baardalg (ook wel zwarte puntalg, zwarte penseelalg of roodwieren genoemd ) groeit in groep op traag groeiende planten, aquariumdecoratie en uitrusting ...
www.aquascaping-blog.com/baardalg -
 
Penseelalg zijn kleine grijze plukjes. dit zijn groene algen die vaak een gevolg zijn van co2 tekort. Ook is de kh vrij hoog waardoor de voeding moeilijker is op te nemen soms.
Hoe kan de kh nu opeens dan 6 zijn?? En wat is nu de ph en hoe meet je deze waarden??
Hoeveel uur heb je het licht aan boven de bak??

Lees ook deze link maar eens:

http://www.aquascaping-blog.com/draadalg
 
Nog geluk gehad eigenlijk,voor hetzelfde geld was de bak 1 grote algensoep zo na de vakantie.
Hoelang staat de verlichting aan en welk filter heb je?
 
Dacht groene penseelalg maar ben niet zo thuis in algen moet ik toegeven ;)
 
In Belgie geeft men wel andere benamingen eraan dacht ik maar de foto in de laatste link laat de penseelalg goed zien John ;)
 
Het licht staat in totaal 8u aan.
Filter: Jbl Cristalprofi E901 Greenline.
Mij lijkt de meest redelijke oorzaak te weinig doorstroming. Het is inderdaad zo dat er maar weinig planten heen-en-weer schommelen. Enkele maanden geleden probeerden we de stroming vanuit een lange buis te laten komen (spray?), maar dit paste niet. Is het verstandig om opzoek te gaan naar eentje die wel past? En zou deze dan over de hele breedte van het aquarium moeten, of de lengte?
 
Ja als de stroming niet goed is dan krijg je geen goede verdeling en dus dead spots.
ik heb de spraybar langs de zijruit lopen. Zolang alle plantjes maar iets bewegen dan weet je dat de stroming daar goed is dus.
Stroming is erg belangrijk dus.
 
Oke, dan ga ik morgen op pad daarvoor. Ook voor de Cobomba, om die rood/groene plant rechts achterin te vervangen. Meer tips?
 
Zorg dat dus de stroming goed is en er voldoende voeding aanwezig is zoals de nitraat en de fosfaat en de co2. Alsmede plantenvoeding en kleibolletjes bij de moerasplanten.
 
Helemaal goed, bedankt!
 
Terug
Bovenaan