Wat is er nieuw

Soort mos op de achterwand laten groeien?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Canon
  • Startdatum Startdatum
C

Canon

Guest
Hallo allemaal,

Mijn achterwand is in principe klaar. Ik ben over hoe hij er uitziet tevreden. Alleen de kleur is onder water
lichter dan boven water. Dit vind ik minder mooi.

Meestal als je bak een paar maand staat groeien er wel algjes enzo op. Hier hoop ik nu ook weer op.
Maar graag stimuleer ik dat dit keer door er bijvoorbeeld mos op te laten groeien. Is dit mogelijk?

Mijn achterwand is zelf gemaakt, met als eind laag epoxyhars. Ook zit er veel hout in verwerkt.

De bak zal niet zo heel erg belicht worden, en er wordt ook gene Co2 toegevoegd.

Het liefst een beetje zuid-amerikaan's, het plan is een beetje een discus biotoop te maken.
Maar als dit niet zo is, maakt het ook niet uit.

FullSizeRender.jpg

De beste manier is de bak leeg maken. Mos mixen met melk (echt fijn mixen!) en er met een borstel op smeren! Vochtig houden et voila!

Echter in de praktijk weet ik dat je mos altijd naar het licht groeit! met als gevolg dat de onderkant heel snel kaal word en de bovenkant heel erg bossig! De bovenkant neemt altijd licht weg voor de onderkant... Tenzij je heeeeeel hard snoeit! 😉

Bedankt voor je reactie. Wat een bijzonder iets. Heb ik nog nooit van gehoord.

Hoe werkt het precies?
Welk mos kan ik daarvoor gebruiken.
Hoe te mixen? Met een blender ofzo 🙂? Zal de verhouding zeker 8/10 mos en 2/10 melk?

Hoelang moet het aquarium dan leeg staan, voor er weer water in kan?

heeft hij zo'n mooie achterwand gemaakt ga je er toch geen gaas tegen aan drukken!

De beste manier is de bak leeg maken. Mos mixen met melk (echt fijn mixen!) en er met een borstel op smeren! Vochtig houden et voila!

Echter in de praktijk weet ik dat je mos altijd naar het licht groeit! met als gevolg dat de onderkant heel snel kaal word en de bovenkant heel erg bossig! De bovenkant neemt altijd licht weg voor de onderkant... Tenzij je heeeeeel hard snoeit! 😉

Waarom geen water maar melk? Ik hoop niet dat dit onbeleefd is om door de topic heen te vragen!

mh...Ik heb al JAREN een soort javamos in mijn bak, dat groeit als een idioot op ALLE dode materialen. Maakt niksuit, achterwand, stenen, plastic glas, hout, you name it.
Groeit beneden zelfs IN holen met heel weinig licht, maar ook net zo makkelijk tegen het wateroppervlak met heel veel licht.
Heb een tijd gehad dat ik het zelfs heb bestreden met waterstofperoxide, (baat niks). Heb er zelfs een paar jaar terug een topic over gestart hier op AF.
Tegen verzendkosten mag je wel een pluk of wat hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan