Soort schimmel achter Juwel binnenfilter.

P

Pieters96

Guest
Goedemorgen,
Mijn aquarium draait nu ongeveer een maand of drie en de waterwaardes zijn in orde.
Nu viel mij laatst op dat er een soort witte schimmel achter het Juwel RIO 125 binnenfilter zat.
Het word steeds meer en verspreid zich.
Ook lijken er een soort mini vlooitjes of iets in te zitten of van te eten.
De vissen en garnalen in het aquarium lijken er geen last van te hebben.
Ik vind het er maar vies uitzien en weet niet zo goed wat ik er mee moet doen.
Het is ook een lastige plek om schoon te maken.
Ik hoop ook dat het geen ziektes op mijn vissen of garnalen kan overbrengen.
Ik krijg er helaas geen duidelijkere foto’s van....
Weet iemand wat dit is?
Alvast bedankt voor de reactie!
Mvg Pieters
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    106.7 KB · Weergaven: 121
  • image.jpg
    image.jpg
    106.2 KB · Weergaven: 108
  • image.jpg
    image.jpg
    97.9 KB · Weergaven: 106
  • image.jpg
    image.jpg
    115.1 KB · Weergaven: 114
Mooie biotoop ín een biotoop!?
Deze schimmelcultuur met ondersteunende wormpjes zijn normaal gewoon aquariumsave maar omdat er nu ongestoord kunnen cultiveren brengen ze toch het evenwicht in gevaar.
Ik zou proberen een methode te vinden die werkt om toch die plek te kunnen schoonhouden.
Misschien een stalen lineaal met een dun doekje eromheen om erachter te komen.
Dit is gewoon naast alle plussen, het nadeel van een juwelfilter.
Veel mensen halen hem los en maken daarna een fix met zuignapjes.
 
Je krijgt altijd rotzooi en alg achter de juwel filters. Het beste plak je de buitenkant af met zwart glasfolie (bouwmarkt) zodat je er niet tegenaan hoeft te kijken en alg geen kans krijgt om daar te groeien. Kan volgens mij verder geen kwaad.

En nee, niet gaan klooien met een liniaal of iets dergelijks want helemaal schoon krijg je het toch niet en je gaat de boel alleen maar beschadigen. Er zijn genoeg plekjes in een aquarium waar je niet makkelijk bij komt en ook van alles gaat groeien, denk maar eens aan de bodem of een achterwand. Daar kom je ook niet bij en zie je verder ook niks van en dat gaat ook prima. Ik zou mij er geen zorgen om maken in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk heb ik teveel smetvrees maar iets afplakken in de wetenschap dat daar van alles organisch zit te broeden zou me een continu gevoel van onrust geven. ? en elke keer bij een probleem denken dat de oorzaak in het verborgene ligt.
Is natuurlijk ook een mentaliteitsding. Ik merk het vaker in de hobby.
Je kan zeggen dat de natuur zijn eigen balans moet vinden en dat je daar eigenlijk met rust regelmaat en reinheid omheen moet staan. Maar ik ben zelf meer van we zijn al behoorlijk onnatuurlijk bezig door levende systemen in glazen bakjes te stoppen, waarom dan niet actief ingrijpen en bij te sturen.
Ik zeg ook niet dat je met een stalen lineaal de prut moet wegschrapen, maar misschien kan je een eenvoudige, niet beschadigende maar werkbare manier vinden om dit soort 'onkruid' te wieden.
 
Maar goed dat je niet in je filter kunt kijken dan ;)

Ieder z'n ding natuurlijk. Soit!
 
Ik zeg ook niet dat je met een stalen lineaal de prut moet wegschrapen, maar misschien kan je een eenvoudige, niet beschadigende maar werkbare manier vinden om dit soort 'onkruid' te wieden.

De hogedrukspuit is denk ik effectiever :DD ;)
 
Terug
Bovenaan