Soort verlichting + aantal branduren

Y

YinYang

Guest
Ik heb de volgende lampen in mijn Rio 400:
- Sera brilliant daylight 6000k (voorste lamp)
- Sylvania aquastar 10000k (2e van voor)
- Juwel Day-lite 36W (3e lamp)
- Trocal deluxe amazon day 36w (4e lamp)

Nu heb ik hier een aantal vragen over:
1. Maakt de volgorde van de lampen wat uit? Nu heb ik de Sera brilliant bijvoorbeeld vooraan, maar wellicht dat het beter is om die als 3e of 4e lamp te hebben? Dit ook ivm vraag 2.
2. Kan ik het beste de genoemde lampen omstebeurt inschakelen, om zo zonsop-/ondergang te simuleren of allemaal tegelijk aan? Ik kan ze per 2 inschakelen en niet per lamp. Vandaar ook mijn opmerking bij vraag 1, omdat het misschien het beste is om met 2 bepaalde lampen te beginnen en een x aantal minuten later de andere 2 lampen.
3. Zijn deze lampen goed genoeg voor een discusbak met wat beplanting?
4. Met hoeveel branduren kan ik het beste beginnen? 12 uur of langer/korter?
5. Hoelaat kan ik de lampen het beste aanzetten? Als ik ze pas om 10 uur in de ochtend aanzet is het al licht en zou je denken dat je ze gewoon alle 4 tegelijk aan kunt zetten? De zonsopgang hoeft dan niet gesimuleerd te worden, omdat "de echte" zonsopgang er al is en vanuit buiten het dus binnen geleidelijk aan lichter wordt.

Heel wat vragen, maar beter te veel dan te weinig denk ik zo ;) Wil een zo goed mogelijke start maken namelijk :)
 
De lampen met het hoogste K getal hebben de kleinste golflengte en dringen het diepste door in het water.
Daarom deze lampen vooraan, waar de planten klein dienen te blijven.

Het is altijd beter om de lampen 2 bi j2 in te schakelen dan alle 4 ineens.
Alle lampen samen laat je maximaal 8-10 uur branden en dan nog 2 lampen een uurtje of 2 ervoor en erna.

Koop een goedkope ledstrip ( lidl) met dimemr en kleur sturing en gebruik dit om met GEEL of lich oranje licht een uurtje voor en na de 1ste 2 lampen te laten branden ( op tijdklokje) zodat je een beetje een
schemering kan nabootsen.
Deze strips kun je knippen en plakken! Doen het ongeveer 2 -3 jaar.

De verlichting is sterk overdone bij een discus bak met hier en daar wat planten, je zou ook met 3 lampen toekunnen, niet met minder branduren!!

deze lampen dienen allemaal na 1,5 tot 2 jaar vervangen te worden, omdat de lichtopbrengst dan met wel 50- 60% verminderd is.

Schema verlichting:

07.00 uur ledstripje

08.00 uur 2 voorste lampen ( of voorste en de 3de van voren)

08.30 led strip uit.

10.00 uur 2 andere lampen erbij

20.00 uur lampen die om 10.00 uur aangingen uit

21.30 led strip aan

22.00 uur andere 2 lampen ook uit

23.30 ledstrip uit.

Greetzz BigSmoke
 
Andere theorie is om juist de lampen met het prettigste kijklicht (doorgaans net een wat lager K-getal, smaakafhankelijk) vooraan te plaatsen.
Valt en staat ook met of die voorgrondplantjes er zijn, hoe lichtafhankelijk ze zijn, of het erg (wederom smaak) is als ze wat hoger groeien op zoek naar het licht toe, etc.

Voor dit soort vragen YinYang kun je eigenlijk het beste gewoon rondsurfen in de fotoalbums en nalezen (en/of navragen) op welke manier iemand iets heeft aangepakt als wat je ziet je aanspreekt.

Waar Discus oorspronkelijk vandaan komen, is het ongeveer even lang licht als donker (om en nabij de 12 uur dus) met een korte zonsopkomst en -ondergang (half uurtje ofzo).
Afhankelijk van hoe natuurgetrouw je te werk wilt gaan boots je dat na of niet.

~ Ivo
 
Terug
Bovenaan