Wat is er nieuw

Spa rood ging niet goed

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jeroen
  • Startdatum Startdatum
J

Jeroen

Guest
Goedenavond,

Ik heb vier weken geleden wat drijfplanten toegevoegd en daar is inmiddels bijna niks van over. Dus ik dacht vandaag na mijn werk een geniaal idee te hebben en voegde 500 ml spa rood toe. De vissen (13 neon’s) zwommen direct naar boven lucht happen. 5 min later allemaal op de bodem naar lucht happen. Inmiddels een 80% wissel gedaan en ze gedragen zich nu weer normaal.

Nu is een van de Neon’s (zie foto) gelig verkleurd.

3B9D077E-1F3A-42AD-BC5F-5ECC5D44D9CB.jpeg

Is dit iets om zorgen over te maken?

Groeten

Goedenavond,

Ik heb vier weken geleden wat drijfplanten toegevoegd en daar is inmiddels bijna niks van over. Dus ik dacht vandaag na mijn werk een geniaal idee te hebben en voegde 500 ml spa rood toe. De vissen (13 neon’s) zwommen direct naar boven lucht happen. 5 min later allemaal op de bodem naar lucht happen. Inmiddels een 80% wissel gedaan en ze gedragen zich nu weer normaal.

Nu is een van de Neon’s (zie foto) gelig verkleurd.

Bekijk bijlage 282371

Is dit iets om zorgen over te maken?

Groeten
Zolang je geen overdosis Spa gebruikt zal het wel goed komen, Spa = Co2 welke door een overdosis alle zuurstof voor je dieren weg neemt, en voor je planten erg onstabiel is.

Drijfplanten halen ook met de bladeren aan net oppervlak co2 uit de lucht als ik het goed heb en niet uit het water.

Als het goed is zal je neontetra weer gewoon kleuren als hij bekomen is. Zo ging het ook eens bij mijn kardinalen na een co2 overdosis. Hopelijk komt het voor jouw vis ook weer goed.

op hoeveel liter water heb je die 500ml toegevoegd dan?

heb je de ph van spa rood al eens goed bekenen?
Het licht bruisend water die ik drink heeft een Ph van 4.

Ps. Drijfplanten hebben geen enkel nut aan Co2 toevoeging. Dat halen ze immers met overvloed uit de lucht

heb je de ph van spa rood al eens goed bekenen?
Het licht bruisend water die ik drink heeft een Ph van 4.

Ps. Drijfplanten hebben geen enkel nut aan Co2 toevoeging. Dat halen ze immers met overvloed uit de lucht

Niet bekeken of gemeten. Maar ik heb een wijze les geleerd: niet zomaar iets toevoegen voor het gecontroleerd te hebben!

Uit pure nieuwsgierigheid, hoe kwam je tot het idee om spa rood toe te voegen? 🙂

Uit pure nieuwsgierigheid, hoe kwam je tot het idee om spa rood toe te voegen? 🙂

Ik dacht dat de drijfplanten een tekort aan Co2 hadden omdat ik de bladeren had vergeleken met zo'n afbeelding waarop je kunt zien wat er scheelt. Daar leek het een Co2 tekort te zijn. Dus ik dacht: spa rood = Co2. Verkeerde gedachte aangezien er wel meer zit in spa rood en kennelijk dus ook zuurstof ontneemt wat ik niet wist.

Ik dacht dat de drijfplanten een tekort aan Co2 hadden omdat ik de bladeren had vergeleken met zo'n afbeelding waarop je kunt zien wat er scheelt. Daar leek het een Co2 tekort te zijn. Dus ik dacht: spa rood = Co2. Verkeerde gedachte aangezien er wel meer zit in spa rood en kennelijk dus ook zuurstof ontneemt wat ik niet wist.
Bij mijn weten zit er niet meer in Spa Rood, maar kan een teveel aan CO2 zuurstofgebrek veroorzaken. Wat betreft dat laatste kan ik er naast zitten, ik weet niet precies het mechanisme erachter.
Drijfplanten halen CO2 uit de lucht dus daarvoor had je helemaal geen CO2 toe te hoeven voegen.

Uit pure nieuwsgierigheid, hoe kwam je tot het idee om spa rood toe te voegen?

Takashi Amano kwam ooit op het idee om spuitwater in zijn bak te gieten als co2-bron voor de planten.
En de rest is (co2-)geschiedenis...
Zo gek was het idee dus niet. 😉
Rijkelijk laat, dat was het idee dan weer wel (meer dan 40 jaar na datum...😀)

Maar Amano besefte vrij snel dat deze methode niet echt controleerbaar is, laat staan dat het stabiel te krijgen/houden is. Hij zag dat spuitwater toevoegen niet alleen zeer gevaarlijk is voor de dieren in je bak en dat het (net door die instabiliteit, het gebrek aan controle) eigenlijk ook geen toegevoegde waarde heeft op vlak van plantengroei...

Soit: hij merkte tegelijkertijd ook dat zijn concept 'optimale plantengroei in co2 verrijkt water' op zich wél klopte.
Dus een veilige, controleerbare methode van toevoegen ontwikkelen: dat was de uitdaging!
Zijn volharding (of zijn Japanse koppigheid?) deed de rest...

Laatst bewerkt:
Om de drijfplanten weer goed te laten groeien zou ik het nitraat wat verhogen, de limnobium laevigatum heeft iig veel nitraat nodig om te groeien

Takashi Amano kwam ooit op het idee om spuitwater in zijn bak te gieten als co2-bron voor de planten.
En de rest is (co2-)geschiedenis...
Zo gek was het idee dus niet. 😉
Rijkelijk laat, dat was het idee dan weer wel (meer dan 40 jaar na datum...😀)

Maar Amano besefte vrij snel dat deze methode niet echt controleerbaar is, laat staan dat het stabiel te krijgen/houden is. Hij zag dat spuitwater toevoegen niet alleen zeer gevaarlijk is voor de dieren in je bak en dat het (net door die instabiliteit, het gebrek aan controle) eigenlijk ook geen toegevoegde waarde heeft op vlak van plantengroei...

Soit: hij merkte tegelijkertijd ook dat zijn concept 'optimale plantengroei in co2 verrijkt water' op zich wél klopte.
Dus een veilige, controleerbare methode van toevoegen ontwikkelen: dat was de uitdaging!
Zijn volharding (of zijn Japanse koppigheid?) deed de rest...

Ah, grappig eigenlijk! Dank voor de toelichting. Ik kende deze voorgeschiedenis niet en was er wel benieuwd naar. Jammer dan eigenlijk dat het niet is gelukt, maargoed, is de TS een ervaring rijker en kunnen wij daar ook weer op voortborduren...

Jammer dan eigenlijk dat het niet is gelukt, maargoed, is de TS een ervaring rijker en kunnen wij daar ook weer op voortborduren...

Gelukkig dat de vissen het hebben overleefd! Maar "lukken" zal het niet snel met spuitwater, hoor.

En eerlijk gezegd is het zelfs een beetje vergelijkbaar met het heruitvinden van warm water. Je kan dat ook altijd proberen, geen probleem, maar zelfs dan hoef je niet perse met een vuurboog beginnen klooien wanneer er eigenlijk een aansteker in je zak zit, toch?
😉

Gelukkig dat de vissen het hebben overleefd! Maar "lukken" zal het niet snel met spuitwater, hoor.

En eerlijk gezegd is het zelfs een beetje vergelijkbaar met het heruitvinden van warm water. Je kan dat ook altijd proberen, geen probleem, maar zelfs dan hoef je niet perse met een vuurboog beginnen klooien wanneer er eigenlijk een aansteker in je zak zit, toch?
😉

Ha zeker, mee eens. Ik bedoelde ook meer dat het toch interessant zou zijn om zo'n ongewone theorie in de praktijk te laten werken 😀 want wat àls het echt zou werken! Alleen je hebt idd te maken met levend spul. Gelukkig was Jeroen er op tijd bij.

Het kan wel lukken, maar blijkbaar moet je dan veel minder doseren.
zo te zien zit er echt wel veel CO2 in de Spa rood.

interessant zou zijn om zo'n ongewone theorie in de praktijk te laten werken 😀 want wat àls het echt zou werken!

De benadering van Amano was ook zeer interessant vind ik. Toevoeging van co2 was een belangrijk onderdeel van zijn ruimere concept "nature aquarium".
Hij begreep bijvoorbeeld het grote belang van zuurstof(levels) in dit geheel, zowel voor bewoners als voor plantengroei, en dit resulteerde vervolgens onder andere in het typische design van zijn lilypipes, dit bepaalde zijn visie qua flow en het had invloed op zijn kenmerkende scape-stijl.

Esthetiek en design van al zijn materiaal was ontegensprekelijk zeer belangrijk voor hem maar dat was niet zijn essentie. Het initiële uitgangspunt was op zich niet commercieel maar vooral functioneel.
De natuurlijke balans van een bak, het creëren van een stukje natuur in evenwicht, rust en harmonie (en dus automatisch ook het welzijn van dieren én planten), ... zulke aspecten stonden steeds voorop bij het ontwikkelen van zijn producten en zijn "methode".

Maar toen die methode op punt stond kwam de commerciële strategie (high end kwaliteit, topmateriaal, strak design en helaas ook de (blijkbaar obligate) exclusieve prijzen van een top-merk) vrij snel op een mooie tweede plek, dat kan niet ontkend worden. :juggle:

De benadering van Amano was ook zeer interessant vind ik. Toevoeging van co2 was een belangrijk onderdeel van zijn ruimere concept "nature aquarium".
Hij begreep bijvoorbeeld het grote belang van zuurstof(levels) in dit geheel, zowel voor bewoners als voor plantengroei, en dit resulteerde vervolgens onder andere in het typische design van zijn lilypipes, dit bepaalde zijn visie qua flow en het had invloed op zijn kenmerkende scape-stijl.

Esthetiek en design van al zijn materiaal was ontegensprekelijk zeer belangrijk voor hem maar dat was niet zijn essentie. Het initiële uitgangspunt was op zich niet commercieel maar vooral functioneel.
De natuurlijke balans van een bak, het creëren van een stukje natuur in evenwicht, rust en harmonie (en dus automatisch ook het welzijn van dieren én planten), ... zulke aspecten stonden steeds voorop bij het ontwikkelen van zijn producten en zijn "methode".

Maar toen die methode op punt stond kwam de commerciële strategie (high end kwaliteit, topmateriaal, strak design en helaas ook de (blijkbaar obligate) exclusieve prijzen van een top-merk) vrij snel op een mooie tweede plek, dat kan niet ontkend worden. :juggle:

Bedenk ook dat ADA een Aziatisch bedrijf. Wie zich daar een appartement kan veroorloven waar uberhaupt ruimte is voor een aquarium, kijkt niet op een paar tientjes meer voor een zakje soil of lillypipe.

Hoe is het inmiddels met je verkleurde neon tetra?

De Neon's zwemmen weer vrolijk rond. De verkleurde Neon had een dag nodig om te herstellen. Gelukkig valt de schade mee.

Bedankt allemaal voor de reacties. Willem666 ook bedankt voor de heldere uitleg en geschiedenis!

Groeten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan