speciale lampen echt nodig?

D

Damay77

Guest
Mijn tl lamp is aan vervanging toe. op dit moment zit er in mn juwel 180 een arcacia fresh water lamp en een original/plantenlamp welke het gisteren begeven heeft. mn aquarium had door deze combi een gelige kleur, ik heb het liever wat witter.
ik heb ergens gelezen dat je ook "gewone' philips lampen kan gebruiken. de man van de aquarium zaak vertelde weer dat dit echt niet goed was voor mn planten en voor algen zou zorgen en dat ik alleen speciale lampen kon gebruiken.

klopt het dat je gewone philipslampen kan gebruiken?? en kan je er dan 2 gebruiken of is het beter om in combi met een "echte" aquariumlamp te gebruiken? heb je echt een speciale lamp nodig voor planten of kan een philips lamp ook prima?

en welke combi geeft minder gelig licht?
 
Philips 860 is daglicht.Wel eerst kijken of het de juiste maat en wattage is.Bij t5 gaat het niet passen met een Philips tl.Bij t8 kan de juiste maat wel beschikbaar zijn.
 
Volgens mij heeft Juwel een andere maatvoering zodat je wel verplicht ben om lampen van hun merk te moeten nemen dacht ik.

kijk maar ff rond of dat er philips buizen zijn met dezelfde maat als die in jouw kap zitten.
 
Ik heb ook juwel, en daar zitten gewoon lampen in uit het 'lampenggggggat'eindhoven dus.

Beste groet
Christa
 
Mondeo zei:
Philips 860 is daglicht.Wel eerst kijken of het de juiste maat en wattage is.Bij t5 gaat het niet passen met een Philips tl.Bij t8 kan de juiste maat wel beschikbaar zijn.

T8 is toch gewoon de standaard/oude tl soort? mijn juwel is ouder dan 10 jaar dus de oude standaard lichtbalk zit hier nog in.
 
Dordrecht zei:
Volgens mij heeft Juwel een andere maatvoering zodat je wel verplicht ben om lampen van hun merk te moeten nemen dacht ik.

ik heb er vroeger ook al eens een "gewone" philipslamp in gehad. was toen meer uit nood omdat de lamp kapot was en ik deze nog wel in huis had. het past dus wel. maar ik vraag me eigelijk af of dit ook goed is voor je planten en zo. krijg je bijvoorbeeld niet meer last van algen of zo?
 
Lady zei:
Ik heb ook juwel, en daar zitten gewoon lampen in uit het 'lampenggggggat'eindhoven dus.

Beste groet
Christa

Daar worden al lang geen lampen meer gemaakt, sterker nog, Philips is bezig de hele lichtdivisie te verkopen
 
Damay77 zei:
Mondeo zei:
Philips 860 is daglicht.Wel eerst kijken of het de juiste maat en wattage is.Bij t5 gaat het niet passen met een Philips tl.Bij t8 kan de juiste maat wel beschikbaar zijn.

T8 is toch gewoon de standaard/oude tl soort? mijn juwel is ouder dan 10 jaar dus de oude standaard lichtbalk zit hier nog in.

26mm is T8. 10 jaar oud zal T8 zijn.
 
AquaVISie zei:
Lady zei:
Ik heb ook juwel, en daar zitten gewoon lampen in uit het 'lampenggggggat'eindhoven dus.

Beste groet
Christa

Daar worden al lang geen lampen meer gemaakt, sterker nog, Philips is bezig de hele lichtdivisie te verkopen

Dat is al een jaar of wat gaande. Heel erg snel zie ik dat niet gebeuren.
 
Mondeo zei:
Dat is al een jaar of wat gaande. Heel erg snel zie ik dat niet gebeuren.

In de politiek en bij Philips is alles mogelijk, geloof me, ik spreek uit ervaring :rolleyes:
 
Mondeo zei:
Philips 860 is daglicht.Wel eerst kijken of het de juiste maat en wattage is.Bij t5 gaat het niet passen met een Philips tl.Bij t8 kan de juiste maat wel beschikbaar zijn.

Klopt helemaal nu het om een Juwel gaat. In de Ferplast bakken passen ze dus wel.
 
Terug
Bovenaan