Wat is er nieuw

Spiderwood in bodem

Nigel

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2017
Leeftijd
29
Ben bezig met het plannen van een scape en het laatste wat ik wil is dat het mis gaat als ik hem ga vullen.

Ik laat het spiderwood van te voren wel vol lopen met water maar ik ga een dry start doen dus weet niet of het weer gaat uitdrogen.

Zou het spiderwood blijven staan als ik het in een paar cm substraat zet met wat kleine lava stenen erom heen.

Lijmen kan wel maar als het niet hoeft liever niet. Krijg ik het er namelijk ooit nog af? Tie rips is een beetje lastig binden en het zijn maar kleine lava stenen weet niet of dit nut heeft? Ze zijn daarnaast ook zichtbaar.

Stenen tijdelijk erop leggen gaat ook niet.

Alle tips / info zijn welkom!

IMG_0010.JPG

Dry start heb ik geen ervaring mee maar als het hout ingewaterd is en je houdt het dan vochtig met bv een plantenspuit zal het denk ik niet snel uitdrogen?

Ben bezig met het plannen van een scape en het laatste wat ik wil is dat het mis gaat als ik hem ga vullen.

Ik laat het spiderwood van te voren wel vol lopen met water maar ik ga een dry start doen dus weet niet of het weer gaat uitdrogen.

Zou het spiderwood blijven staan als ik het in een paar cm substraat zet met wat kleine lava stenen erom heen.

Lijmen kan wel maar als het niet hoeft liever niet. Krijg ik het er namelijk ooit nog af? Tie rips is een beetje lastig binden en het zijn maar kleine lava stenen weet niet of dit nut heeft? Ze zijn daarnaast ook zichtbaar.

Stenen tijdelijk erop leggen gaat ook niet.

Alle tips / info zijn welkom!

Bekijk bijlage 16582

ik had het geduld niet om mijn spiderwood te laten zinken. ik had nog van die zuignapjes over om de inlaat enzo vast te zetten. hier zit een uitsteeksel op hier heb ik met een naald een stuk visdraad door heen gedrukt en dat draad weer aan de onder de grond zittende delen vast gemaakt en daarna de zuignappen op het glas gezet en daar de bodem over. deze zijn bij mij nooit los gekomen en zitten er nog steeds onder.

ik had het geduld niet om mijn spiderwood te laten zinken. ik had nog van die zuignapjes over om de inlaat enzo vast te zetten. hier zit een uitsteeksel op hier heb ik met een naald een stuk visdraad door heen gedrukt en dat draad weer aan de onder de grond zittende delen vast gemaakt en daarna de zuignappen op het glas gezet en daar de bodem over. deze zijn bij mij nooit los gekomen en zitten er nog steeds onder.

Mooi idee. Helaas moet ik dan Mn bodem er wel uit halen.

Op zich een slim idee en ik ben dan niet de enige met weinig geduld.

Ik zou wachten tot het goed is ingewaterd, met lijm op de boden kan je niets meer veranderen als dat gewenst is.
Gewoon verzwaren met stenen o.i.d. is de beste oplossing.

Je ziet veel dunne wortels over de bodem en daar wat stenen op zal denk ik al veel schelen zoals Ton ook eigenlijk al aangeeft. Maar ja, geen geduld hebben dat herken ik en soms duurt het lang voor hout goed is ingewaterd.

Ik zou wachten tot het goed is ingewaterd, met lijm op de boden kan je niets meer veranderen als dat gewenst is.
Gewoon verzwaren met stenen o.i.d. is de beste oplossing.

De vraag is alleen of het ingewaterd zal blijven na de drystart van 2-3 weken voor de mosjes. Daarnaast denk ik dat de lava stenen te licht zijn om het hout tegen te houden.

Je ziet veel dunne wortels over de bodem en daar wat stenen op zal denk ik al veel schelen zoals Ton ook eigenlijk al aangeeft. Maar ja, geen geduld hebben dat herken ik en soms duurt het lang voor hout goed is ingewaterd.

Opzich heb ik genoeg tijd om het in te wateren. Dat is het probleem niet. Vraag me alleen af of het ingewaterd blijft met de drystart. Probleem is alleen dat de stenen daarop het licht van mosjes zal tegenhouden.

Als er al voldoende water is opgenomen door het hout, is goed vochtig houden (aanvullen wat er uit verdampt) voldoende.

Ziet er echt heel mooi uit!
Zeker weten doe ik het niet maar denk ook wel dat als het hout al ingewaterd is en je houdt het vochtig tijdens de start het wel moet gaan.

Ik ga denk ik voor de zuignappen met visdraad icm lava steen en tie raps. Hopelijk is dat genoeg wish me luck!

Nu eerst de boel inwateren en nog op vakantie.

Ik ben zelf geen voorstander van drystart en heb er slechte ervaring mee. Als je geen geduld hebt om het hout in te laten wateren, verzwaar ze dan met een steen. Na een paar weken kan je die stenen dan verwijderen.
Let ook op, als je spiderwood onder water houdt, komt er na een paar dagen een witte schimmel op. Dit kan geen kwaad en heeft geen invloed op je waterwaarden. De witte schimmel zal met een week of drie verdwijnen.

Good luck!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan