Spiderwood (kosten)


B

Black_mollie

Guest
Ik heb me de laatste tijd een beetje verdiept in de nieuwste rage op aquaria gebied de laatste jaren: Het Spiderwood!

Voor de meesten welbekend en ook algemeen bekend om zijn extreem dure aanschafkosten.

Want de prijs voor een leuk stuk hout loopt flink in de papieren en �27.50 per kilo klinkt voor velen niet vreemd.

Maar mij dus wel! Want wat is spiderwood nu eigenlijk? Niks meer dan een afvalproduct na het ''oogsten'' van de azalea's in China.
Na het afknippen van de bloemen en takken blijven de wortelstokken over die onder hoge druk gereinigd worden en door veel leveranciers per honderden kilo's tegelijk over de hele wereld verkocht worden.

Dit kost ong 2-5$ (Let wel: dat is dus tussen de �1,45 en �3,70) per kilo!

Daar komt dan bij de verscheep kosten en transport kosten en dan natuurlijk de winst die de verkoper moet maken..

Maarrr.. dat geldt ook voor het mopanihout, het mangrove hout, yenti hout, savanne hout, olijfhout, kienhout, driftwood en wat voor hout je ook allemaal in je bak kan en wil stoppen.
Maar dat hout is tussen de �2 en �10 per kilo verkoopprijs!!

WAAROM is het spiderwood dan zo belachelijk duur? Is er iemand die me daar een bevredigend antwoord op kan geven??...
 
Waarschijnlijk zullen diegene die het verkopen zeggen dat er veel meer kosten bijkomen dan jij hebt aangegeven. Maar ja dat zijn de bekende verkooppraatjes van ze.

Ik weet niet waarom het zoveel duurder is dan ander hout maar het is wel hard en mooi hout en stukken beter dan bv kienhout is mijn mening.
Dit hout oogt ook mooi en laat geen troep in je bak na. Wellicht draagt dit ook bij aan de hoge verkoopprijs.
 
In onderstaand verslag wordt vermeld dat het onbasten zeer arbeidsintensief is: http://www.nederlandsecichlidenforum.nl ... 43&t=15611

jessicapilon zei:
Waarschijnlijk zullen diegene die het verkopen zeggen dat er veel meer kosten bijkomen dan jij hebt aangegeven. Maar ja dat zijn de bekende verkooppraatjes van ze.
Zou dit niet genuanceerder liggen? Ik bedoel, van visjes wordt regelmatig aangegeven dat is over het algemeeninkoopprijs + winstmarge. Waarom zou dat voor het hout niet ook gelden? Met andere woorden: moeten er wel zaken 'bij worden verzonnen' om tot een prijs te komen?

~ Ivo
 
Black_mollie zei:
Ik heb me de laatste tijd een beetje verdiept in de nieuwste rage op aquaria gebied de laatste jaren: Het Spiderwood!

Voor de meesten welbekend en ook algemeen bekend om zijn extreem dure aanschafkosten.

Want de prijs voor een leuk stuk hout loopt flink in de papieren en �27.50 per kilo klinkt voor velen niet vreemd.

Maar mij dus wel! Want wat is spiderwood nu eigenlijk? Niks meer dan een afvalproduct na het ''oogsten'' van de azalea's in China.
Na het afknippen van de bloemen en takken blijven de wortelstokken over die onder hoge druk gereinigd worden en door veel leveranciers per honderden kilo's tegelijk over de hele wereld verkocht worden.

Dit kost ong 2-5$ (Let wel: dat is dus tussen de �1,45 en �3,70) per kilo!

Daar komt dan bij de verscheep kosten en transport kosten en dan natuurlijk de winst die de verkoper moet maken..

Maarrr.. dat geldt ook voor het mopanihout, het mangrove hout, yenti hout, savanne hout, olijfhout, kienhout, driftwood en wat voor hout je ook allemaal in je bak kan en wil stoppen.
Maar dat hout is tussen de �2 en �10 per kilo verkoopprijs!!

WAAROM is het spiderwood dan zo belachelijk duur? Is er iemand die me daar een bevredigend antwoord op kan geven??...

Ik lees overal dat de schors van het spiderwood eerst nog met de hand gepeld moet worden voor het reinigen en dat dit een erg lastig tijdrovend karwei is en mis ik ff in jouw verhaal bv.
Ik weet het fijne er ook niet van maar zal met de andere soorten juist net ff allemaal minder bewerkelijk zijn lijkt me.
 
Het ontdoen van de schors wordt gedaan in China. Het hout wordt gedroogd en helemaal klaar voor gebruik geleverd voor die �1.50...

Dat dacht ik zelf namelijk eerst ook, maar dat wordt in China zelf al gedaan en zit dus al bij de prijs in..
 
Black_mollie zei:
Het hout wordt gedroogd en helemaal klaar voor gebruik geleverd voor die €1.50...
Waar? Door wie? Dan wil ik ook wel een partij inslaan namelijk ;)
 
Mascha&Ivo zei:
Black_mollie zei:
Het hout wordt gedroogd en helemaal klaar voor gebruik geleverd voor die €1.50...
Waar? Door wie? Dan wil ik ook wel een partij inslaan namelijk ;)

China!
Minimale afname is bij de ene 200kg en bij een ander 500kg.. kost je �1000 voor een lading, excl. verschepen, maar ik ga er stiekem vanuit dat dat haalbaar moet zijn ^.^
 

Terug
Bovenaan