Spiderwood scape (100 cm van lars.)


lars.

Well-known member
Lid geworden
10 april 2009
Berichten
195
Locatie
Alkmaar
Hoewel ik de hillstream-opzet van mijn meterbak geslaagd vond, beleefde ik er niet heel veel plezier aan. De boel was ontworpen op low-maintenance en dat betekent dat je weinig aan de bak hoeft te doen, maar dat er ook weinig te doen valt. Te weinig voor mij. En omdat ik wel erg veel plezier beleefde aan mijn 60 cm EI bakje, heb ik besloten de twee 'om te wisselen'. De bewoners van de meterbak naar de 60 cm, de 60 cm naar de meterbak.

Meter leeg, hele techniek overhoop (later meer..) en dit is dan voorlopig het resultaat:

ax4JHNx.jpg


Ik wilde eigenlijk starten met een foto van een lege bak met hardscape maar de drang om alvast wat planten over te zetten was groter de de roep van de camera. Het hout is nog niet 100% ingewaterd, het stuk rechts gaat nog ietsje linksom kantelen als het volledig gezonken is bv.

De planten die er nu in staan zijn allemaal 'gedoneerd' door mijn andere bakjes en dus allemaal al submers. Omdat ik het plantje voor plantje gewoon uit een bak pluk waar ze zich al thuis voelen was er tijdens het planten ook weinig tijdsdruk. Dat voel ik soms wel als er een hele doos met verse planten staat te wachten.

Technisch:
Maat: Akvastabil Effectline 100 x 40 x 45 (lxbxh
Licht: Chihiros Aquatic Studio A-serie 901 (55 watt), aangestuurd met een TC420
Filter: Sunsun HW-602 en Superfish AquaPro 1 aangedreven voor een Sicce Syncra 1,5, een goedkoop skimmertje en een JBL Cristalprofi e901
Verwarming: geen, blijft nu stabiel net boven de 20 graden
CO2: Chinese drukregelaar met 3kg fles en Cerges reactor
Bemesting: EI, dagelijks gedoseerd met 3 doseerpompen aangestuurd met een TC420
Bodem: Akadama

Morgen komt er een grote doos planten. Later deze week zal er dan weer een dag komen voor foto's van een vollere bak. Het Superfish filter komt van een andere bak en is dus al ingedraaid. Als ik de planten er allemaal een beetje naar mijn zin in heb en alle techniek is goed afgesteld zullen vissen ook niet heel erg lang op zich laten wachten
 
Mooie stukken hout. De stenen moet ik nog een beetje aan wennen, maar straks met planten zal dat wat minder opvallend zijn. :)
 
Ziet er met dit hout inderdaad al leuk uit.
 
Ziet er goed uit. Wel een vraagje; ik zie 3 buizen zonder korfje oid? Deze komen er nog op? Of worden de vissen te groot om opgezogen te kunnen worden? En waarom 3x intake en 3x output net maar 2 filters? Is iig wel netjes weggewerkt zo :thumbs:
 
Dank!

Mooie stukken hout. De stenen moet ik nog een beetje aan wennen, maar straks met planten zal dat wat minder opvallend zijn. :)

De stenen te grof? Ze zullen inderdaad wat weg gaan vallen achter planten.

Het is natuurlijk niet NSHC niveau. Ik heb het geduld ook niet om weken op een hardscape te broeden en het geld er niet voor over om echte seiryu steen ofzo te kopen. Sommige van deze stenen hebben van dichtbij echter wel een mooie structuur. Ik zal tzt wat detailopnames maken!
 
Ziet er goed uit. Wel een vraagje; ik zie 3 buizen zonder korfje oid? Deze komen er nog op? Of worden de vissen te groot om opgezogen te kunnen worden? En waarom 3x intake en 3x output net maar 2 filters? Is iig wel netjes weggewerkt zo :thumbs:

Dank!

De meest linker intake heeft al een korfje. Dat (zwarte) korfje zie je helemaal links net boven het hout uit piepen. Vanmiddag komen met de planten ook twee korfjes voor de andere intakes. Die linker buis is eigenlijk helemaal geen filterintake. Het is een vaste aansluiting op een afvoer. Ik hoef alleen maar een kogelkraan open te zetten en dan loopt de bak leeg in een afvoer. Sluit ik het uiteinde van die buis (mbv standaard bevestigde slang) aan op de kraan, kan ik de bak weer helemaal vullen. Alleen niet vergeten de (kogel-) kraan weer te sluiten. Gemak dient de mens!

De rechter intake en output zijn tbv van de JBL.

De andere buizen zijn tbv van de Sicce Syncra. Daarop zit inline op de intake een voorfilter (SunSun HW-602). De uitstroom is gesplitst en loopt lang een Cerges reactor tbv de CO2 en een oude Aqua Pro 1 zonder rotor. De output is gesplitst omdat het debiet van de Sicce te groot zou zijn om helemaal door de Aqua Pro te laten lopen. Dit filter had ik nog staan en heeft mi zo weinig restwaarde dat het weinig zin heeft om te verkopen. Op deze manier is het nog nuttig. Het filterhuis is volledig gevuld met biologisch filtermateriaal (buisjes van gesinterd glas).

Doordat ik drie uitstromen heb, kan ik de stroming in de bak preciezer regelen dan wanneer ik er eentje zou hebben. (Al is dit relatief omdat alleen de JBL een uitstroom heeft die echt duidelijk tot de andere kant van de bak reikt.)


/edit: Als je het interessant vindt staat hier wat gefilosofeer over het filtersysteem:

https://aquaforum.nl/threads/nieuwe-opzet-filtratie-meterbak.154412/

Ik heb het uiteindelijk iets anders aangepakt. Daar ga ik nog even een schema van maken om het te verduidelijken en toe te lichten.
 
Ziet er heel gaaf uit!
 
Even je andere topic doorgelezen, soms toch wel wat abracadabra, maar wel heel goed over nagedacht! Denk dat ik nu idd begrijp hoe je de filtering hebt, benieuwd naar de schets/het ontwerp
 
En dan wat er allemaal onder in de kast zit. In bovengenoemd topic (HIERRR) een schematische weergave en info over de werking en de aanloop. Hier plaatjes:

EJPiMv5.jpg


A: JBL Cristalprofi e901.
B: SunSun HW-602 als voorfilter met enkel filtersponzen (grof-middel-fijn).
C: Superfish AquaPro 1 helemaal volgekieperd biologisch filtermateriaal en zonder rotor, effectief dus alleen filterpot.
D: Cerges reactor tbv CO2.
F: Cerges reactor tbv Purigen. Nu niet in gebruik, zoals te zien aan de dichtgedraaide kranen.

De Sicce Syncra, onderdeel E, zit verstopt achter de SunSun (B).

1: Uitstroom JBL en Purigen reactor.
2: Uitstroom Superfish AquaPro 1. Op deze leiding zitten T-stukken met slangtules tbv het toevoegen van bemesting via doseerpompen. Dit systeempje is nog niet aangesloten.
3: Uitstroom CO2 reactor.

Zonder CO2 zie je het Superfish filter ook echt staan:

4R5ZIJn.jpg


En de electra:

JUDOrEZ.jpg


De twee dubbele stopcontacten kunnen dmv een schakelaar uitgeschakeld worden. Dat is makkelijk voor tijdens onderhoud. Ik heb expres wat extra stopcontacten gemonteerd zodat er er ook wat extra apparatuur op aan kan sluiten. Nu een laptop omdat ik nog bezig ben met het instellen van de doseerpompen en de verlichting en mijn Macbook omdat ik er graag een muziekje bij heb en natuurlijk dit forum!
 
Kennen jullie dat? Nieuwe bak gestart, plan voor de inrichting bedacht, planten gekocht en dan staat het er allemaal in.... meh. Veel planten moeten nog overgaan naar submerse groei en eigenlijk alle planten moeten zich nog 'richten'. Voor vis is het ook nog veel te kaal.

Totaal:
E8LUcJM.jpg


Rechts is aardig naar mijn zin, links uiteraard nog niet. Ik heb (met voorbedachte rade) nog niet genoeg planten gekocht om de hele bak te vullen. Er staat nu aardig wat planten in die gelijmd moesten worden en dat kost erg veel tijd. Woensdag kwamen mijn planten en vandaag heb ik het laatste mos pas kunnen plaatsen. Ook had ik voor de linkerkant nog niet echt een duidelijk plan. Het is in ieder geval de bedoeling dat het een flinke bos planten wordt maar hoe ik dit precies voor elkaar ga boksen moet ik nog bedenken.

Rechts:
KJuU8cO.jpg


Er zitten nu drie Anatome Helena in en bijna vijftig Caridina sp. minijaponica. (Opgestart met ingedraaid filter.) De slakken direct erin om vanaf de start de mee gelifte slakken te bestrijden. De Caridina zaten in een tijdelijk bakje met wat danio's waar het Superfish filter op stond te draaien. Nu dat filter over is naar deze bak begon ik daar toch wat nitriet in te meten. Het meedraaiende HOB filter voldeed niet. Danio's dus over naar een andere bak en garnalen direct in dit aquarium. Daar zouden ze uiteindelijk toch in terecht komen.

Fissidens sp. 'mini':
cYmWjMX.jpg


Voorlopig maar goed bemesten, de bak verzorgen en hopen dat de boel snel ingroeit!
 
Mooi,dat gaat weer een pracht van een bak worden!
 
Ik vind het er alvast prachtig uitzien!
 
Anders ik wel, ziet er al goed uit zo!
 
Heel erg mooi Lars!

De stenen vind ik heel mooi, zeker als er dalijk wat algjes op gaan groeien, dan wordt alles wat minder 'steriel'.
De bodem is erg licht van kleur, maar wellicht komt dat door de foto.

Ik zou de plantjes lekker laten groeien en dan zie je snel genoeg wat je anders wilt hebben.

Echt heel mooi begin in elk geval nu al.
 
Tijd voor een nieuwe update, als je het mij vraagt :foto:
 
Oef dan durf ik dus echt geen foto te laten zien van mijn kast als ik dit zie
 

Terug
Bovenaan