Wat is er nieuw

Spirulinapoeder

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Ik heb een zakje spirulinapoeder gekocht maar heb geen idee of het zo in de bak kan of dat ik het ergens mee moet mengen. Dus wat doe ik met spirulinapoeder.

Het spirulinapoeder is bijvoorbeeld perfect om het opkweken van jongbroed, maar ook voor volwassen vissen, je kan het zo aan je vissen geven.

klikkerdeklik

Spirulina Poeder is visvoer in poedervorm, het is perfecte voeding voor jongbroed. Het visvoer is zeer eiwitrijk en bevat veel b�ta-caroteen, dit zorgt voor intensievere kleuren van uw vissen en zorgt voor een betere weerstand. Het bevat ook heel veel vitaminen B.

Inhoud: 100ml

Gewicht: 60gram

Analyse: Ruw eiwit 65,0% - Vet 6% - Mineralen 8% - Beta Caroteen 2800mg/kg

Spirulina zit in veel visvoer verwerkt maar wat is spirulina?

Spirulina is een blauw-groene zoutwater alg welke van nature vooral voorkomt in Mexico en Afrika en groeit in mineraalrijke wateren.
Spirulina is een latijns woord wat betekend 'klein spiraaltje', dit duid op de spiraalvorm welke de alg heeft. Naast dat het als toevoeging wordt gebruikt voor visvoer wordt het ook gebruikt als voedingssupplement.

Wat is er zo goed aan Spirulina?

Spirulina bevat veel goed verteerbare eiwitten, het eiwit gehalt ligt op ongeveer 70%.

Spirulina is rijk aan vitamines welke nodig zijn voor gezondheid van mens en dier, deze vitamines zijn; Vitamine A, Vitamine B (Waaronder het belangrijke B12), vitamine D en vitamine E.

Spirulina is rijk aan mineralen zoals borium, calcium, chloride, chromium, koper, germanium, jodium, ijzer, mangaan, magnesium, molybdenum, fosfor, kalium, selenium, natrium, zink

Spirulina bevat veel goede sporenelementen
Spirulina bevat veel essenti�le vetzuren; AA (arachidonzuur), ALA (alfa-linoleenzuur), DHA (docosahexaeenzuur), EPA (eicosapentaeenzuur), GLA (gammalinoleenzuur), LA (linolzuur), SDA (stearidonzuur)

Spirulina is rijk aan anti oxidanten dit is belangrijk voor een goede stof wisseling

Doordat de alg zoveel voedingswaarde heeft wordt het veel gebruikt in visvoer, het wordt onder andere verwerkt in granulaat, vlokvoer en tabletten. Het is vooral geschikt voor herbivore(groeneters) vissen welke zich in de natuur ook voeden door het eten van algen.

Zelf meng ik dit poeder samen met een rits andere garnalenvoeding tot stofvoer voor als ik jongbroed heb.
Maar tegenwoordig heet het 'superfood' of zoiets en kun je er dus ook thee van trekken of door de soep mengen etc.. 😉

Edit: Had Bertus ergens niet een topic met hoe je 'gelvoer' maakt? Daar kun je het dan ongetwijfeld ook doorheen mixen.

Dat is toch veels te duur , nou ja, voor wie het kopen wil

Zelfgemaakt visvoer.

Het selecteren van ingredienten vereist de nodige aandacht en omdat we te maken hebben met vers voer zonder conserveringsmiddelen moet het gekoeld of bevroren bewaard worden. Veel recepten hebben een geleiachtige basis en bevatten babyvoeding. Dit is een erg voedzame basis, maar kan aangepast worden volgens eigen recept.

Recept:

1 potje babyvoeding, aardappel

1 potje babyvoeding, wortel

1 potje babyvoeding, erwten

2 rauwe eieren

2 gemalen multivitamine pillen

1 teen knoflook

1/2 kopje bevroren spinazie (maar wel ontdooid)

1/8 kopje gevriesdroogde Tubifex

1/8 kopje gevriesdroogde Artemia

3 pakjes gelatine

Zet de pakjes gelatine aan de kant, doe alle overige ingredienten in een mixer (foodprocessor) en mix het geheel tot een puree. Los de gelatine op in warm water en voeg dit vervolgens al roerend toe aan de puree. Zorg ervoor dat het gebruikte water ontdaan is van alle Chloor! Laat vervolgens het geheel staan totdat het stevig genoeg is om in kleine ijsblokjes-vormen te kunnen gieten. Doe de vorm in afsluitbare zakken en bewaar het een dag (in de koelkast). De volgende dag kunnen de blokjes uit de vormen gehaald worden om vervolgens in de zakken de vriezer in te kunnen.

Voordat de bevroren blokjes gevoerd kunnen worden moeten ze ontdooien. Voor kleine vissen als Endlers en guppen kunnen de ontdooide blokjes in kleinere stukjes worden gesneden. Men zegt dat het stevige blokjes blijven en dat de vissen er gek op zijn. Hij voert dit recept eens per dag, �s morgens. Onlangs heeft Hector geexperimenteerd met micro aaltjes, azijnaaltjes, spirulina en een gemalen vitamine C pil.

Yilleke zei:
Ik heb een zakje spirulinapoeder gekocht maar heb geen idee of het zo in de bak kan of dat ik het ergens mee moet mengen. Dus wat doe ik met spirulinapoeder.

Dat is wel mogelijk, pas wel op dat je niet teveel erin gooit anders verandert je aquarium naar een groene waas. Je kan ook een voedersteen maken voor meervallen:

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... n-het-eten

Ludger zei:
Yilleke zei:

Dat is wel mogelijk, pas wel op dat je niet teveel erin gooit anders verandert je aquarium naar een groene waas. Je kan ook een voedersteen maken voor meervallen:

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... n-het-eten

Dat lijkt me ook een goeie voor mbuna!

Kan het dat je door de spirulinapoeder een slakkenexplosie krijgt? Ik had er een klein mespuntje van in mijn aquarium gedaan en twee dagen later was het ineens vergeven van de jonge slakjes.

Dat kan niet in 2 dagen hoor. Wat wel kan is dat ze uit de bodem zijn gekomen omdat het poeder op de bodem is gaan liggen. Dat zie ik bij de garnalen ook als ik voer en dan ziet het snel zwart van de slakjes.

Kan heel goed dat je daar een slakkenexplosie van krijgt. Zie ik hier ook als ik perongeluk wat te veel voer. En van dat spirulinapoeder wordt natuurlijk bij lange na niet alles opgegeten als je dat zo in het aquarium gooit.

Biologist zei:
Kan heel goed dat je daar een slakkenexplosie van krijgt. Zie ik hier ook als ik perongeluk wat te veel voer. En van dat spirulinapoeder wordt natuurlijk bij lange na niet alles opgegeten als je dat zo in het aquarium gooit.

Maar na 2 dagen kun je toch niet al allemaal jonge slakjes hebben??

Na 2 dagen zeker niet nee, bij structureel stofvoer geven is er wel een risico op een wat te groot en makkelijk beschikbaar voedingsaanbod voor slakjes.

Ik zeg ook niet dat ze er niet al waren 😉 ze zullen er vast al wel gezeten hebben alleen komen ze dan wat meer naar de voorgrond/bij elkaar. Daardoor lijkt het op een slakkenexplosie.

Dat verklaart dan ook het overweldigende aantal baby garnalen in mijn andere bak, ik vroeg me al af waar die ineens vandaan kwamen. Spirulina als poeder voeren heeft dus qua slakken alleen maar nadelen want als ze er zo massal op afkomen is er ook genoeg voer dus nog meer slakken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan