Wat is er nieuw

Spoed : Cpo overzetten

Gdeleeuw

Well-known member
Lid geworden
13 april 2019
Leeftijd
35
Goedenavond, er is iets mis in mijn pomp in de kweekbak. 1 cpo is overleden, de andere 2 doen het nog redelijk maar lusteloos. Ph boven de 9. Geen nitriet. Ik ga ze overzetten naar mijn nieuwe ingedraaide bak. Had tijdens de opstart overdosis co2 toegevoegd. 80 procent waterwissel gedaan, co2 is er nu uit. Ph 7,5 a 8. Nitriet 0. Kh 8. Zijn dit veilige waardes?

Gh is 9

Als je nieuwe bak goed is ingedraaid kan het denk ik prima. Helemaal gezien er iets mis is in je huidige aquarium.
Heb je Co2 of de vloeibare Co2/carbo in een flesje?

Dank je voor de snelle reactie. Maak me nogal zorgen om de 80 procent waterwissel die ik heb moeten doen. Co2 is bio co2, bewust een te groot bakje gebruikt tijdens de opstart

Dropchecker van 20 mg stond bijna geel. Heb 80 procent van het water gewisseld om het co2 gehalte normaal te krijgen, zodat ik de garnalen en kreeften niet zou vergassen. Bak heeft 6 weken ingedraaid (vandaag exact), die waterwissel lijkt me dan best een aanslag op de bacteriecultuur. Of zie ik dit verkeerd?

de bacterieen zitten niet in het water maar in je filter en grond. 80% is drastisch maar niet perse voor je cultuur.
Temperatuur, ph, hardheid geven denk ik meer stress.

In het water zitten maar weinig bacteriën, je filter en bodem zijn het belangrijkst. Een grote waterwissel maakt dus niet uit. Niks om je zorgen over te maken.
Ik ververs hier wekelijks rond de 50% zonder problemen.

Goed om te horen! Dan gaat het vast goedkomen. Heb ze een uurtje geleden in een plastic bak gezet, steeds wat water erbij voor het overwennen. Over n half uurtje gaan ze over. Geleerd les 1: altijd transportzakjes van de lfs bewaren. Les 2: het is een rustgevende hobby maar kan voor een beginnen op momenten flink stress opleveren:stom:

Zolang je van alles leert zijn het wijze lessen moet je maar denken en dat hebben we allemaal meegemaakt hoor😉

Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen. Geen dode dieren en het gedrag is weer normaal. Toch fijn een forum als back-up🙂

Bijlagen

• 20200712_235615.jpg
    20200712_235615.jpg
    102.3 KB · Weergaven: 80
  • 20200713_004658.jpg
    20200713_004658.jpg
    137 KB · Weergaven: 78
Je had niet perse zoveel water hoeven te wisselen om CO2 eruit te krijgen.
CO2 afsluiten, luchtpomp erin, voldoende water beweiding aan het oppervlak creëren. En misschien 10% wissel voor extra water beweging en verdeling. CO2 gaat snel uit het water de lucht in.

Tip voor een volgende keer 🙂

Hoe gaat het nu met je kreeftjes?

Dank voor de tip, die ga ik onthouden. Luchtpompje heb ik liggen. Alles gaat prima, zojuist de laatste garnalen over gezet. Morgen even een kleiner bakje maken en de bio c02 er voorzichtig terug op. Al zie ik wel dat de kreeftjes niet zo blij zijn met het dwergnaaldgras, het kost ze veel moeite om er door heen te komen. Aangezien dat over vrijwel de hele bodem zit zal ik het waarschijnlijk met de tijd eruit halen, dan is c02 overbodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan