Wat is er nieuw

Spons in filter omhoog

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zora

Guest
Ik heb naast het interne filter van de Juwel Rio 180, ook de SF Aquaflow 200 draaien.
Deze blijft gewoon dienst doen als 2de filter.

Nu viel me afgelopen week al iets geks op, geen idee of dat zo hoort.
De blauwe spons welke er al vanaf begin af aan in zit ( sinds de aqua 60, 6 weken terug, origineel SF casette/spons), schuift naar boven.
Er is onder dus een stukje ruimte over.
Zie onderstaande foto.

Rechts is filter, links is spiegelbeeld.

Heb laatst 1x de spons goed gelegd, maar enkele ogenblikken later zat hij alweer zo als op de foto.
Filter werkt verder prima.

Oh en let niet op ��n van de Rouwtetra's 😀
Ze zijn zo nieuwsgierig,.. ze willen werkelijk overal bij zijn 🙂
Als ik voor de bak sta of met mijn handen er in zit,... ze komen altijd even kijken 🙂 :daisy:

183191_0_82_sam_5469.jpg

Heb dat filter ook gehad, en de spons kromp bij mij ook iets in. Ik heb dat gewoon aangevuld met wat losse filterwatten (ik gebruik daarvoor fijne filtermatten voor de vijver, daar knip ik stukken van)

Ik heb dat ook bij de kleine SF aquaflow 100.
Volgens mij gebeurt dat als de spons wat langer erin zit en vuil wordt. na het uitspoelen is die hier weer vrij normaal.
Ik vul dan ook niks op maar spoel de spons even licht uit en plaats deze terug.

Ik neem aan dat het niet zo was toen je hem als nieuwe filter hebt opgestart.

jessicapilon zei:
Ik heb dat ook bij de kleine SF aquaflow 100.
Volgens mij gebeurt dat als de spons wat langer erin zit en vuil wordt. na het uitspoelen is die hier weer vrij normaal.
Ik vul dan ook niks op maar spoel de spons even licht uit en plaats deze terug.

Ik neem aan dat het niet zo was toen je hem als nieuwe filter hebt opgestart.

Nooit op gelet eigenlijk.
Dus denk niet dat dat toen al zo was.
Er zit wel wat vuil op/in de spons, maar hoort dat niet gewoon zo?
Maar omdat ik hem nu als "indraai"- filter gebruik lijkt het me niet dat ik hem nu uit moet gaan spoelen?
Hij filtert prima en de doorstroming is ook goed.

Ik zou 'm nu niet uitspoelen. Als je de spons vaak genoeg uitknijpt wordt ie niet meer helemaal groot, zelfs als ie relatief schoon is (is mijn ervaring), maar opvullen is op zich niet nodig, ik vond het wel handig...

Ja dan zou ik het zo laten. Hoe het komt zal wel met vacu�m te maken hebben ofzo??
Ik weet het ook niet hoor.
Meestal spoel, ik maandelijks ze even licht uit.
Heb weleens gehad dat opeens hij toch dicht zat en ja dan heb je geen filtering meer.
Ik heb 12 bakken dus voel niet dagelijks hoe de stroming is, vandaar dat ik maandelijks hem lichtjes spoel.
Wel zo dat er nog meer dan voldoende bacterien inzitten hoor.

Wat zou er gebeuren,als de rotor andersom draait?
Dan gaat hij omlaag, logisch ,he.

Ik denk dat als mijn bak eenmaal compleet is qua visbestand en helemaal op rolletjes loopt, ( lees stabiele waterwaardes), dan zou ik misschien eens kunnen beginnen met bijvoorbeeld 3 wekelijks of zo elke keer een spons uit spoelen.
Nu durf ik dat nog lang niet aan.

Ook is de doorstroming van beide filters prima.
Zo lang de doorstroming van beide filters nog goed is, ga ik er niks aan doen.
Dat lijkt mij het beste, toch?

Het enigste wat ik 1 tot 2x per week doe, is die witte filterwat even in een bakje aquariumwater uitspoelen.
Ik vervang die witte filter wat pas als die echt "gaar" is, of eens per twee weken.
Denk dat ik dat zo ga doen wat betreft de witte filter-wat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan