Wat is er nieuw

Spons op inlaat. Grof, medium fijn?

Friesian

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2020
Ik lees regelmatig mee op het forum en soms komt dan de opmerking om een spons op de inlaat van het buitenfilter te plaatsen. Je houd al wat bladresten uit het (voor) filter. . Maar nu vraag ik me af wat jullie daarvoor gebruiken.
Groffe, medium of fijne spons?

Ik denk dat een te fijne spons erg snel dicht kan slibben. Ehein merkoopt complete voorfilters hiervoor.

Wij gebruiken de inlaatspons van een aquael turbo 500. Die zijn los verkrijgbaar bij bijvoorbeeld onlineaquariumspullen.nl.

Wat ook werkt is om een filterguard erop te zetten die ze voor garnalen wel gebruiken.

Kan, maar mijn ervaring is dat in een spons, door de structuur, al een stukje voorvertering plaatsvindt.

Ik dacht al dat een stukje hiervan, een blok van 10 x 10 cm goed zou zijn.
IMG_20210627_101000465.jpg

Op de filterinlaat hoort grove spons. Hier moet namelijk het debiet zomin mogelijk verstoort worden en uitsluitend het meest grove vuil wordt er tegengehouden.

Ik heb ook een maand of 3 een uitgesneden stuk grove filterspons om mijn inlaat gedaan. Het werkte op zich naar behoren, maar ik merkte wel dat deze regelmatig goed moet worden uitgespoeld. Er wil nog wel aardig wat vuil zich ophopen in de spons. Inmiddels heb ik nu een maand een filterguard, en ik merk dat ik dit wat netter vind en het minstens net zo goed werkt.

Ik dacht al dat een stukje hiervan, een blok van 10 x 10 cm goed zou zijn.
Bekijk bijlage 327421

Kan best werken. Zoiets hebben wij ook al wel gedaan. Dan wel goed in de gaten houden hoe snel het volloopt. Het is zo lastig te beoordelen hoe grof de spons is.
Het is wel een erg opvallende kleur. Voor mij reden om dit niet te gebruiken, maar zo'n reservespons voor een euro of 6 te gebruiken. Die zijn zwart.

Ik lees regelmatig mee op het forum en soms komt dan de opmerking om een spons op de inlaat van het buitenfilter te plaatsen. Je houd al wat bladresten uit het (voor) filter. . Maar nu vraag ik me af wat jullie daarvoor gebruiken.
Groffe, medium of fijne spons?
Mijn 1e vraag zou dan zijn, is dat wel nodig in jou geval, ruim je zelf te weinig bladeren op tijdens regulier onderhoud of het debiet van je filter snel minder? (hoe snel)

De korf zit vrij snel vol met stukjes blad. terwijl ik het met de slang toch zo goed mogelijk afhevel. Voorfilter komt ook wat in. Debiet is niet minder te noemen.

Laatst bewerkt:
Hier geen voorfilters of spons op mn inlaat. Je zult ze af en toe nl ook uit de bak moeten halen om ze te reinigen. Dan heb je weer kans dat het vuil wat je er door je voorfilter uitfiltert weer terug in je bak komt doordat je te hard in de spons knijpt.

Hier geen voorfilters of spons op mn inlaat. Je zult ze af en toe nl ook uit de bak moeten halen om ze te reinigen. Dan heb je weer kans dat het vuil wat je er door je voorfilter uitfiltert weer terug in je bak komt doordat je te hard in de spons knijpt.

Dit is te voorkomen door een plastic (boterham)zakje om de spons te doen in de bak voor je hem van de inlaat afhaalt.

Wij doen dat zelden omdat we hem wekelijks uitspoelen met de waterwissel, maar het heeft ons wel eens gered wanneer de spons viezer was dan gebruikelijk.

Dit is te voorkomen door een plastic (boterham)zakje om de spons te doen in de bak voor je hem van de inlaat afhaalt.

Wij doen dat zelden omdat we hem wekelijks uitspoelen met de waterwissel, maar het heeft ons wel eens gered wanneer de spons viezer was dan gebruikelijk.
Lekker handig bij een bak van ca. 65/70cm diep Met aanzuig links en rechtsachter in de bak. Halsbrekende toeren uithalen om erbij te komen.
kun je beter een voorfilter van bijv. sunsun onder in de kast zetten mocht je de behoefte van een prefilter hebben

Lekker handig bij een bak van ca. 65/70cm diep Met aanzuig links en rechtsachter in de bak. Halsbrekende toeren uithalen om erbij te komen.
kun je beter een voorfilter van bijv. sunsun onder in de kast zetten mocht je de behoefte van een prefilter hebben

Ik geef in mijn stuk niet aan dat dit de perfecte oplossing is voor elke bak.

Voor een aquarium tot 50cm kan het een goede optie zijn. Bij mijn weten gaat het voor de topicstarter om een bak die daar binnen blijft qua hoogte.

Ik gebruik dit systeem vooral om hele kleine visjes uit het filter te houden.
Dit dient dan ook zeer frequent schoongemaakt te worden. (zeker als je een opkweekbak hebt waar stofvoer gegeven wordt)
Zou ik het gebruiken om de filter te beschermen van grof vuil... nee, daar kan die perfect tegen.

Om eventuele misverstanden te voorkomen....
Juwel Rio 180.
Afmetingen 101 x 41 x 50 cm.

Om eventuele misverstanden te voorkomen....
Juwel Rio 180.
Afmetingen 101 x 41 x 50 cm.
Omdat ik ook een Juwel Rio 180 heb; in mijn bak is nog steeds het interne filterhuis te vinden. Mijn aanzuiging voor het externe filter én mijn verwarmingselement zitten daar in. Bovenin dat verder lege filterhuis heb ik voor dat rooster een grove spons welke ronddrijvende bladeren alvast tegenhoudt. Dit oude filterhuis zuig ik overigens tijdens het water verversen ook altijd even schoon. Eigenlijk heb ik daarmee dus een soort vóór voorfilter.

Als ik de diverse opmerkingen zo lees, ben ik toch wel heel erg blij met mijn Oase filter.

Gewoon de filter cartridge eruit trekken en alle sponzen even uitspoelen.
Dan weer terug zetten en gaan.

En die lucht. Het is nog maar heel af en toe. Dus valt mee te leven.

Je kunt deze erop zetten.

Of alleen de bijbehorende spons over je aanzuig schuiven.

https://eheim.com/en_GB/aquatics/accessories/installation/prefilter/vorfilter#
Die is wel handig ja. Ik heb daar een losse spons van over de intake van de E902 zitten. Raakt eigenlijk maar zelden verstopt. 🤔 Maar het zal zeker slakjes en blaadjes in het filter schelen.

Heb gemerkt dat i.p.v. filterspons ook een simpel meshzakje (filtermediazakje) voor grof vuil goed werkt. Vooral handig voor grotere filters denk ik, die door het debiet anders een wel erg lompe spons nodig zouden hebben.

Als ik de diverse opmerkingen zo lees, ben ik toch wel heel erg blij met mijn Oase filter.

Gewoon de filter cartridge eruit trekken en alle sponzen even uitspoelen.
Dan weer terug zetten en gaan.

En die lucht. Het is nog maar heel af en toe. Dus valt mee te leven.
't Ja, dat heb ik met mijn JBL; gewoon het bovenste bakje er uit trekken en even uitspoelen. Dan weer terugzetten en gaan. Oh, en géén lucht! Baas boven baas? Nee, dat is flauw maar ik ben wel blij met m'n filter. 🙂🙂🙂😉😉😉

Wat ik er eigenlijk en ook meer serieus bedoelt mee wil zeggen: Er zijn gelukkig verschillende filters met allemaal zo hun voor- én nadelen. En dientengevolge ook met gebruik(st)ers die er meer of minder tevreden over zijn.

Daarbij hebben wij Nederlanders altijd wel iets om over te klagen toch 😆 😆

't Ja, dat heb ik met mijn JBL; gewoon het bovenste bakje er uit trekken en even uitspoelen. Dan weer terugzetten en gaan. Oh, en géén lucht! Baas boven baas? Nee, dat is flauw maar ik ben wel blij met m'n filter. 🙂🙂🙂😉😉😉

Wat ik er eigenlijk en ook meer serieus bedoelt mee wil zeggen: Er zijn gelukkig verschillende filters met allemaal zo hun voor- én nadelen. En dientengevolge ook met gebruik(st)ers die er meer of minder tevreden over zijn.

Zo heeft ieder z'n eigen favoriete setup denk ik, wij hebben geen watten of filterdoek in de hoofd filters, maar wel een los intern filter met watten dat we wekelijks met de waterwissel schoonmaken. En dus hoeven we minder vaak de externe filters open te halen. Werkt hier erg goed.

Wat mij betreft één van de charmes van een aquarium, al de mogelijkheden om het goed te laten lopen 🙂

Mijn 1e vraag zou dan zijn, is dat wel nodig in jou geval, ruim je zelf te weinig bladeren op tijdens regulier onderhoud of het debiet van je filter snel minder? (hoe snel)
Voor zover ik het nu kan beoordelen mede dankzij de hulp die ik krijg van @Drup, waar ik zeer dankbaar voor ben lijkt het te komen door afgestorven drijfplanten met als oorzaak te weinig plantenvoeding voor de planten in zijn algemeenheid.

Voor zover ik het nu kan beoordelen mede dankzij de hulp die ik krijg van @Drup, waar ik zeer dankbaar voor ben lijkt het te komen door afgestorven drijfplanten met als oorzaak te weinig plantenvoeding voor de planten in zijn algemeenheid.
Daar kan ik mij weinig bij voorstellen, drijfplanten hebben bepaalde behoeften, maar niet zo sterk dat ze je voedsel in belangrijke mate opmaken, velen hier hebben ze in nanobakjes zonder toegevoegde voeding, als ze afsterven is er een oorzaak voor, hoewel dat vaak lastig te vinden is.

Daar kan ik mij weinig bij voorstellen, drijfplanten hebben bepaalde behoeften, maar niet zo sterk dat ze je voedsel in belangrijke mate opmaken, velen hier hebben ze in nanobakjes zonder toegevoegde voeding, als ze afsterven is er een oorzaak voor, hoewel dat vaak lastig te vinden is.

Zou dan toch de juwel led eenvoudig te warm zijn? Dat heb ik ook al te horen gekregen.

Kun je niet een stukje visdraad spannen waardoor ze niet onder de led komen en dan kijken of dat helpt? Net als Ton denk ik ook niet dat het met de voeding te maken heeft.

De kleppen staan al open, misschien dan een combinatie van te felle verlichting en warmte? 9000K - 6000K

Als proef ligt er nu eikenbladvaren en Braziliaanse klimop in. 🙂 Kleppen zijn verwijderd.

Geen idee of je inmiddels voldoende reacties hebt ontvangen maar ik gebruik zelf een shrimp guard. Dit werkt echt heel erg fijn. Ik heb deze nu eenmaal schoongemaakt in anderhalf jaar tijd. Niet dat dit de beste manier is hoor. Maar ik doe het op deze manier en ben hier tevreden over.

Eerlijk gezegd durf ik niet aan de shrimpguard omdat deze fijnmazig is. En ik zoals al gezegd bladresten tegen de korf had ben ik bang dat deze te snel dicht zit. Dat is ook waarom ik andere soorten van drijfplanten probeer. Drijfplantjes werden bruin en zweefden letterlijk door de gehele waterkolom.

Kun je niet een stukje visdraad spannen waardoor ze niet onder de led komen en dan kijken of dat helpt? Net als Ton denk ik ook niet dat het met de voeding te maken heeft.
Hier zal ik nog naar kijken wanneer dat nodig is. Eerst eikenbladvaren en Braziliaanse klimop proberen. Iedere keer planten weg zien kwijnen werkt niet bevorderlijk.

...Iedere keer planten weg zien kwijnen werkt niet bevorderlijk.
Nee dat kan ik mij voorstellen. Maar je bent goed bezig André! Dat moet vast allemaal goedkomen. :petjeaf:

Ook een belangrijke vraag want het te weinig opruimen van onder meer bladeren en/of een te sterk vervuild filter kán een grondoorzaak voor een kaamlaag zijn die @Friesian wel eens had?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan