Wat is er nieuw

sponsefilter

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jordi89
  • Startdatum Startdatum
J

Jordi89

Guest
Om te beginnen, dit is misschien niet het juiste voorbeeld voor de beginnende aquaria hobbyisten. Maar ik ben uit voor een nieuwe uitdaging.

Ik ben bezig met mijn nano aquarium 20 liter.

de planten die erin zitten zijn:
Eleocharis Acicularis
Eleocharis Acicularis 'Mini'
Lilaeopsis nog wattes

bodem is aquasoil ph verlagend.

het word een garnalen bak.
zat te denken aan vuurtje of davidi Rili's. ik vind ze mooi en opvallend door hun mooie rode kleur en zijn makkelijk te kweken. als het er te veel worden kunnen ze in de andere aquariums. en daar schoonmaken.

naast dat ik de filter zo groot lomp, lelijk en opvallend vind voor zo een klein bakkie, is de zuigkracht te sterk voor pas geboren garnalen. nou las ik hier en daar op dit forum dat zulke kleine aquariums ook zonder filter kan zolang het vis bestand niet te hoog is, elke week het water ververst word (want met of zonder filter het water moet elke week ververst worden) en dat de water oppervlakte in beweging blijft door bijvoorbeeld een luchtpompje.

Toen zag ik van die sponsfilters. het princiepen is erg makkelijk dus heb ik besloten om er zelf 1 te gaan maken alleen dan een nano versie. dam zit er toch nog een soort van filter in maar dan kleiner. (ik zla wel foto's plaatsen als ik er 1 ga maken)

maar voor dat ik daar aan begin. Hoe zit het met de Co2?
ik heb zo een Co2 60 systeem van tropica erin zitten.
die kan er dus eigenlijk ook uit omdat de luchtpomp wat o2 in het aqarium pompt/blaast de Co2 eruit haalt.

Hoe zit dat dan? :S

ik las trouwens ook iets over spa rood dit bevat namelijk wel koolzuur, iemand ervaring mee?.......
 
Volgens mij krijg je door de bodem al een lage ph. Als je dan co2 gaat toevoegen dan zal die nog meer dalen.
ook is je kh laag met zo n bodem en dus is er weinig buffer. Er hoeft dan maar weinig te gebeuren of de ph vliegt alle kanten op. Ik vind co2 niet zonder risico s.
 
En als ik easycarbo gebruik? Dan kan het toch wel zonder?
 
Net lekker creabea geweest en een kleine sponsefilter gemaakt.
Al zeg ik het zelf ik vind hem goed gelukt. Ik kan er zelfs keramiekpijpjes in doen of andere mediums.

mvnsp0.jpg


23rquk5.jpg


oap6b6.jpg


21oo6ys.jpg

Hier zie je goed aan dat ene grassprietje dat de zuigkracht werkt 😀

24l1rq1.jpg


wat vinden jullie er van?
Zit alleen nog te twijfelen of ik de Co2 er uit zal halen of niet en dan gewoon easy carbo geven.
 
Creatief en ik die je dat niet na. Ik gebruik bij de kleine bakken ook geen co2 of carbo dus je moet je ook afvragen of je dat nodig hebt denk ik.
 
ik ga het denk gewoon er uit halen aan kijken hoe de planten reageren...
 
De combi ph-verlagende bodem en co2 vind ik ook spannend, zou het zelf niet aandurven.
Een ph-verlagende bodem is trouwens voor vuurtjes of rili's niet nodig.
Carbo wordt nogal eens gedaan met garnalen, maar dan wel maximaal halve doses dacht ik, zelf durf ik ook dat niet, wat dat betreft durf ik met garnalen dus vrij weinig 😉
Algemene plantenvoeding, dus zonder nitraat/fosfaat, blijkt vaak voldoende, zeker als je ook de voedingsbehoefte wat stuurt met je verlichting.
Maar inderdaad, kijken naar hoe je planten reageren is de beste route.

Van de planten die je hebt weet ik trouwens niet wat de behoeftes zijn, dus of die extra bemesting nodig hebben al dan niet.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan