Wat is er nieuw

Sponsfilter modificatie

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Deze kwam ik toevallig tegen: Voor de liefhebbers van sponsfilters maar die hem liever niet op lucht heeft en de Europet bob filters ook niet om te juichen vindt:

Vanaf ca. 1 minuut 20

[video]9AJOlxnRscc[/video]

Had ik ook een tijdje zo, uiteindelijk toch voor luchtaangedreven gekozen maar ook dit werkt prima inderdaad.

Mark, waarom heb je uiteindelijk toch voor luchtaangedreven gekozen?

Ik denk wel dat dit het filtersysteem in de toekomst gaat worden. Beter dan de mechanische die je. Nog overal ziet.

Deze filter gebruik ik al jaren en van deze merk gebruik ik ook de 500 turbo versie.
Wel gebruik ik een terugslagklep op de luchtinlaat want als de stroom uit valt dan weet ik zeker dat er geen water weg stroomt.
Ook gebruik ik een sprinkler om de uitlaat van het water meer te verspreiden.
Dit is geen overbodige luxe want deze filter is krachtiger dan een sponsfilter die door lucht aangedreven wordt.
En de schakelklep om de uitvoer te beperken gebruik ik niet.

Overigens is de productie van deze filter stopgezet want op de website. Van de fwbrikant is er geen verkoop informate meer over te vinden en heb ik alvast 4 in voorraad aangeschaft mocht ik nog eens gaan uitbreiden.
Via Duitsland zijn ze het goedkoopste in aanschaf zolang het nog mogelijk is.

Ik heb vandaag een klusje! 😉

LvTkJRmnXUlJzp_t5-YeGs8GAww4bSik.jpeg

Bedankt voor de tip m.b.t. terugslagklep. Ga ff kijken wat ik daarmee kan.

Ik twijfel sowieso of ik de luchtinlaat wel wil gebruiken. Weet nog niet precies wat de zin en onzin daarvan is..... Dus ervaring daarmee is welkom!

Een dubbele spons filter heb ik geen ervaring mee.
Gewoon de standaard spons uitknijpen in de emmer waarin je het afgevoerde water in opvangt en dan weer terug plaatsen.

De luchtinlaat gebruik ik ook zelden en alleen als het noodzakelijk is bij teveel jonge vissen of garnalen.

Yilleke zei:
Mark, waarom heb je uiteindelijk toch voor luchtaangedreven gekozen?

Ik denk wel dat dit het filtersysteem in de toekomst gaat worden. Beter dan de mechanische die je. Nog overal ziet.

Ik heb ook die Turbo-500 draaien, op zich wel content mee behalve dat ik toch zeker om de 2/3 weken moet uitspoelen tegenwoordig.

Ik vind voor de kleine bakjes lucht-aangedreven prettig omdat ik er (bijna letterlijk) geen omkijken naar heb.
Verder vind ik het prettig te weten dat er een 0% kans is dat garnaaltjes een rotor kunnen bereiken.
En ook heeft de wat rustigere stroming van lucht-aangedreven filtering mijn voorkeur.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan