Sponsfilter op lucht of pomp


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Hallo,

Ik kan over het volgende eigenlijk maar geen beslissing nemen, dus hopelijk kunnen jullie hierbij helpen.
Voor mijn 2x 30L nano cube wil ik over naar andere filtering (eentje staat nu leeg, de ander draait op een Dennerle Nano hoekfilter XL). Of een los sponsfilter óf een HMHF.
Nu is alleen de grote vraag voor mij: Laat ik deze op lucht draaien of op een pompje.

Zo ben ik erg gecharmeerd van dit HMHF aangedreven voor een Pat mini: https://www.aquakallax.de/shop/filtertuning/hmf-filter-mit-pat-adapter/
Ga ik voor lucht dan is dit wellicht een optie: https://www.aquakallax.de/shop/mag-...ne-hmf-filter-28cm-hoehe-10cm-schenkellaenge/

De meeste succesverhalen zie ik toch bij mensen met lucht aangedreven filtering. Wat maakt dit de betere optie bijvoorbeeld ten opzichte van een pat mini (eventueel aangesloten op een dubbel sponsfilter) i.c.m. een oxidator ?

Wat mij zoals altijd tegenhoudt over te gaan op lucht is het geluid van zowel de luchtpomp als het filter zelf.
Mocht ik overgaan op lucht dan ben ik wel gecharmeerd van deze luchtpomp:



(ps: een HMHF-variant waar ik de huidige Nano XL zo in kan drukken is ook verkrijgbaar:https://www.aquakallax.de/shop/filt...-zu-dennerle-nano-eckfilter-und-eckfilter-xl/ ) (en nee, ik heb geen aandelen :cool: )

Ik zie alle adviezen graag tegemoet.
Alvast bedankt!
 
Lastig en ik vindt werken met een zuurstofpompje niks want na enige tijd gingen die dingen altijd teveel lawaai maken is mijn ervaring maar wellicht dat de wat duurdere hier geen of minder last van hebben. Ik zou zelf dan ook gaan voor de optie met de mini pat.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een JBL i40 sponsfilter op lucht. Voordeel is geen geplens van water en ook geen bewegende delen voor garnalen.

Maar stil is dat toch ook niet? Geen geplop en gespetter van de luchtbellen?
 
Een Eheim air pompje is super stil en zou het problem niet moeten zijn maar verder maakt het natuurlijk voor een HMF niet uit of je dit met lucht of een klein mechanisch pompje doet. Als je zelf denkt dat je minder last hebt van een pompje dan is dat voor de werking van het filter natuurlijk prima.

Zelf ben ik in ieder geval een fan van regelbare luchtpompjes i.c.m. een sponsfilter. Makkelijk is gebruik en het geluid valt heel erg mee als je niet een 10 euro luchtpompje van de LFS gebruikt.
 
Maar ik ben wel erg benieuwd waarmee men over het algemeen meer kweeksucces heeft? In hoeverre heeft een luchtaangedreven filtering daar invloed op?
Ik zie bijvoorbeeld op youtube veel succesvolle bakken met luchtaangedreven filtering i.p.v. mechanische (=opvoerpompje of extern filter).
 
Nouja bij een HMF staat je mechanische pomp achter de mat zelf en hebben eventuele babies geen kans om er in gezogen te worden en daar zie ik praktisch gezien dus geen verschil met lucht. Als je het over een regulier sponsfilter hebt die in de bak zelf ligt, dan zou ik bij kweek inderdaad lucht aanraden.
Ik zie bijvoorbeeld op youtube veel succesvolle bakken met luchtaangedreven filtering i.p.v. mechanische (=opvoerpompje of extern filter).
Lucht is alleen gewoon een stuk efficiënter en schaalbaarder wat stroomverbruik betreft. Toevallig zelf een kweek / opgroei rekje aan het inrichten en die bakken gaan ook allemaal op spons+lucht werken. Waarom? Omdat ik dan aan 1 grote luchtpomp voldoende heb en niet met tig 10W pompjes moet klooien. Het zou echter ook allemaal mechanisch moeten kunnen met een goed voorfilter op de intake ivm kleine visjes maar zoals gezegt bij grotere aantallen bakken is een simpel sponsfilter super effectief voor biologische filtering, flexibel, schaalbaar en goedkoop. Daarom zie je ze overal.
 
Laatst bewerkt:
Het is wel een beetje afhankelijk van hoeveel lucht je er doorheen laat stromen daarom zei ik eerder ook dat je een instelbare luchtpomp nodig hebt. Bij 'te veel' lucht ga je de bellen op het oppervlakte wel horen en is het net een ouderwets koffiezetapparaat ;)
 
Even een filmpje.


Top! Dank je wel!!

Het is wel een beetje afhankelijk van hoeveel lucht je er doorheen laat stromen daarom zei ik eerder ook dat je een instelbare luchtpomp nodig hebt. Bij 'te veel' lucht ga je de bellen op het oppervlakte wel horen en is het net een ouderwets koffiezetapparaat ;)

Precies....en dat laatste is iets wat ik totaaaaaal niet wil ;-)
 
Precies....en dat laatste is iets wat ik totaaaaaal niet wil ;-)
Dat is makkelijk op te lossen door een luchtpomp met regelbare uitgang te nemen of een kraantje in je slang te monteren. Ik kan je de Eheim air 100 - 200 of 300 aanraden die zijn in ieder geval super stil en regelbaar.
 
Mwah wat is optimaal. Een sponsfilter is voor biologisch filteren. Krijg je er meer uit als je meer l/u lucht er doorheen pompt? Mechanisch wellicht wel maar daar zijn ze toch matig in. Voor biologisch zal het niet uitmaken als je maar zorgt voor wat stroming. Ik heb zelf nu in de vijver twee grote sponsfilters draaien op zo'n 150 l/u en dat werkt prima en maakt geen geluid. Gooi ik er de volle 270 l/u doorheen dan gaat het flink borrelen.
 
Ik heb inmiddels 3 HMHF’s besteld. Voor de zekerheid toch maar meteen bijpassende airlifts besteld. Scheelde maar een paar euro. Dus wisselen kan ik altijd nog ?
 
Hoppa! :br:

IMG_9062.jpeg
 
De hoekfilters zijn inmiddels geplaatst. Natuurlijk had ik de verkeerde hoogte besteld voor de nano cubes maar dit eenvoudig opgelost door hiervoor zelf sokkeltjes te printen. En eigenlijk bevallen deze wel goed.
1 nano cube staat nog in dry start, de andere draaide al veel langer. In die tweede heb ik het bestaande filter (Dennerle hoekfilter XL) gewoon in het sponsfilter geplaatst en laten doordraaien. Wanneer deze spons voldoende ingedraaid is komt er in beide cubes toch een airlift. Hiervoor heb ik inmiddels de eheim luchtpomp in huis.

IMG_9120.JPG
IMG_9126.JPG
IMG_9127.JPG


Ook de grote Sera staat nog in dry start maar ook daar heb ik het sponsfilter alvast in geplaatst. Deze gaat niet draaien op een airlift maar waarschijnlijk hang ik daar een powerhead of een aquarel pat mini in.

IMG_9194.JPG


Ook extra magneetjes besteld voor deze filters. Per filter worden er twee magneetjes meegeleverd maar dat vond ik toch wat weinig.
 
Wat ziet dit er keurig uit! Mijn complimenten.
Een volg.
 
Een groot voordeel van luchtaangedreven filteren is dat je ze niet uit hoeft te zetten bij het verversen en dus ook niet vergeet terug aan te zetten ?
 
1 van de twee cubes heb ik aangesloten op een eheim 100 (wordt straks voor beide cubes een eheim 200) en de airlift geplaatst achter de mat. Bij het inschakelen (op maximale doorlaat) dacht ik eerst dat ie niet aan stond. Zo stil is deze combinatie. De Dennerle hoekfilter XL maakte meer (kletter)geluid. Erg blij mee dus.

Het eheim-filter heb ik aan een haakje aan het rubberen oogje opgehangen.
 
hier even een cross-link.
De powerhead die ik voorzien had (Eheim powerhead 650) past helaas niet in het filter van de Sera :-(
Suggesties zijn welkom. Last resort is een Aquael Pat Mini.
 
Dit ziet er goed uit. Ik zit er over te denken om er ook een te gaan bestellen met de pomp er bij, voor mijn nieuw in te richten bak van 60 x 30 x 30. Die van 23 cm lijkt mij dan de beste.

Ik kan alleen niet kiezen voor magneten als bevestigingswijze, de enige opties zijn klemmen of zuignappen.
 
Ik kan alleen niet kiezen voor magneten als bevestigingswijze, de enige opties zijn klemmen of zuignappen.

Dat klopt! Hierover heb ik contact gehad met de verkoper omdat ik deze combinatie mij ook het meest ideaal leek. Met de magneten moet het filter vlak aanliggen op het glas. Dat kan met de montageplaat voor de pat mini ertussen niet. Daarom is deze combinatie niet te bestellen.

De uitvoering met magneten is niet geschikt om vrijhangend te plaatsen in de bak is mijn ervaring. Hij moet dus op de bodem staan (op het glas of je grind/zand). Ik weet niet of de uitvoering met de klemmen dat wel kan. Is denk ik ook afhankelijk van wat je allemaal in de filterbak wil hangen (in mijn geval een pomp en verwarming).
 
Ik zat gisteren nog even op hun site te kijken en zag toen inderdaad dat de magneten alleen bij de Classic versie worden geleverd. Het zal misschien ook te maken hebben met het extra gewicht dat de pomp met zich meebrengt, dat hij dan niet goed zal blijven hangen met magneten. Klemmen zijn voor mij geen optie vanwege de rand van de lichtkap, die zit in de weg. Dus ik heb toch maar gekozen voor zuignappen, en heb gisteren een HMF setje besteld! Met nog twee reservesponzen en twee extra zuignappen zodat hij goed blijft hangen. Gisteren besteld en vandaag al verzonden.

Bedankt voor het delen van deze informatie, het was precies waar ik naar op zoek was! Nu hoef ik niet zelf iets in elkaar te knutselen. ;)
 
Erg blij met de gekozen pomp (Aquael Circulator 500). Ook moest ik nog een nieuwe verwarming hebben aangezien degene die ik nog had liggen niet volledig onderdompelaar was. Dit is geworden een Aquael verwarming. Die is mooi compact en op twee manieren in de beugel te plaatsen, dus ook met de indicatie naar de buitenkant van de bak. Dus voor mij aan de zijkant van de bak afleesbaar. Hieronder een paar (rommelige) foto's.

Aquarium_ - 1.jpeg

Aquarium_ - 2.jpeg

Aquarium_ - 3.jpeg

Aquarium_ - 4.jpeg

(stijgbuis kort ik waarschijnlijk nog wat in)
 

Terug
Bovenaan