Wat is er nieuw

Sponsfilter trilt

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
ik heb een 4 sponsfilters op 1 seraluchtpomp waarvan 1 sponsfilter trilt, zeg maar een schokkerige beweging maakt. Daardoor is het water in deze bak ook troebel. Ik heb alles al geprobeerd, nieuwe sponzen (uiteraard niet allebei tegelijk), nieuwe slang, luchtpomp harder gezet, en zachter, hele sponsfilter vervangen, slangen op de luchtpomp omgewisseld maar hij blijft schokkerige bewegingen maken. De garnalen in deze bak doen het er niet minder om maar het troebele water stoort me enorm. Het ziet eruit alsof er bacterie bloei in het water zit. Weet iemand de oorzaak hiervan en de oplossing?

Bacteriebloei is meestal een teveel/overschot aan heterofobe bacterien oftewel die het afval omzetten. Je hebt denk ik nu geen goed ingedraaide filterspons in de bak en dan kun je dit krijgen (net als soms bij nieuwe bakken).
Trekt de spons wel goed dan want anders is de werking zoals die er hoort te zijn natuurlijk er ook weer niet en dat kan problemen geven.Heb je geen last van nh3/4 of nitriet?

Dat is het niet. Als ik de sponzen uitknijp dan kan het soms dat de sponzen niet trillen/bewegen en is het water helder. Na 1 of 2 dagen gaan de sponzen weer bewegen en wordt het water weer troebel. Het is net of de sponzen uitgeschud worden in het water. Deze bak staat al bijna een jaar en de sponzen zijn al heel lang ingedraaid.

Is het niet dat ze volzitten en zoals je wel eens bij de Aquaflow 100 ziet dat ze dan gaan krimpen? Ik kan het zo ook niet verklaren namelijk.

Ik probeer mee te denken, maar je maakt het niet gemakkelijk Yilleke 😉

Ik begrijp dat je 1 luchtpomp hebt met 4 uitgangen.
Op elke uitgang heb via een luchtslang 1 sponsfilter aangesloten.

Heb je hier tussen nog regelkraantjes die het trillen kunnen veroorzaken?
Heb je het alle filterbuisjes los gehad en gereinigd?
Trekt hij ergens valse lucht door een barstje in een pijpje?
Trilt een nieuwe sponsfilter (dus geheel compleet) ook nog?
Trilt hij zonder sponzen ook nog?
Zit er ergens een knikje in je slangetje?
sponsfilter.jpg

Even voor de duidelijkheid heb je deze sponsfilters?

Klopt we gaan het niet gemakkelijk maken Sanneke.

Ik heb idd de sponsfilters van het plaatje. Ik heb een sera luchtpomp met 4 uitgangen. De luchtpomp zelf is regelbaar en alle slangen zijn even lang. Op elke uitgang is een aqua-40 aangesloten. Ik heb geen regelkraantjes alleen een terugslagventiel tussen alle slangen op dezelfde hoogte. Ik heb nieuwe slangen, nieuw plastic houdertje, nieuwe sponzen, andere uitgang van de luchtpomp, andere plek in de bak, alles geprobeerd. Ik heb steeds drie heldere bakken en een troebele bak. Ik heb nog niet gekeken wat hij doet zonder sponzen, ga ik morgen doen. ik houd je op de hoogte.

Probeer het ook eens zonder terugslagventiel, wie weet zorgt deze weerstand voor de trilling. :juggle:

Ik vind dit soort raadselachtige dingen altijd erg leuk (niet voor jou uiteraard he) 😀

heb je een foto van die vieze bak?

NFna11EOAs6FmQAAt0LVLz6RNXMn6fJ6.jpeg

Heb ik gedaan sanneke, en ook een nieuw ventiel.

Dit is een foto van de bak, ter vergelijking heb ik de bak ernaast op dezelfde pomp ook op de foto gezet. Inmiddels ben ik de hele dag aan het schuiven geweest omdat ik er twee bakken bij heb en staat de troebele bak op een iets andere plek en is niet meer op deze pomp aangesloten. Daar ben ik net klaar mee dus moet ik afwachten of de bak nu helder wordt en ook of de andere bak het nu gaat doen. Ik houd jullie op de hoogte.

dat is inderdaad een groot verschil, gewoon een grote bende eigenlijk... ik kan er met me pet niet bij :S

Het is voor mij ook een raadsel. Het is net of die sponsfilter niet werkt.

Ik ben erg benieuwd of de bak op een ander luchtpompje nu wel schoon wordt.

Neem aan dat de bakken verder wel redelijk gelijk zijn qua bodem, voer en licht en waterwaarden e.d.

Koop een ander filter. Wat kosten die nou helemaal. Hang die erin.

Sanneke de bakken zijn helemaal gelijk.
Bertus dat heb ik gedaan.

Zo ongeveer alles is vervangen en om het raadsel nog completer te maken staat de bak nu op een andere plek en op een andere luchtpomp en nog blijft het water troebel en het filter schokkerig. Hij maakt ook altijd veel meer blubgeluiden. Ik ga bijna denken dat het aan de bak ligt. De bewoners zijn tangerine tigers. Ze kweken als gekken, vreten vreselijk veel en ze eten ook de drijfplanten op. Catappa of walnootblad hebben ze drie keer zo snel op als de garnalen in de andere bakken. Dit is mijn enige caridinasoort dus ik weet eigenlijk niet of dit normaal is. Dit is overigens het enige verschil met de andere bakken, dat zijn allemaal neocaridina's.

Dit verschil maakt het wel duidelijker.

Je voert in deze bak meer. Ze eten ook meer, maar hebben ook meer ontlasting en afval in het water.
Het lijkt erop dat dit filter de hoeveelheid vuil in je bak niet aankan.
De sponsen slibben dicht.

Ik zou voor deze bak eens een ander filter (een XL sponsfilter of een klein binnenfilter, desnoods met een panty eromheen) gaan proberen en kijken of je bak dan wel helder wordt.

Succes meid 😀

Ik dacht dat garnalen geen schijtbeesten waren. 😀

Ik zal eens gaan kijken naar een xl filter en deze wat vaker uitknijpen. Kijken wat dit oplevert.

Een nieuwe filter moet ook weer indraaien eerst dus daar wel bewust van zijn😉. Ik begrijp dat er al een andere filter/spons inzit maar dan is wat troebel water ook wel begrijpelijk nu. Die filter moet eerst ook weer indraaien namelijk.

John, ik heb het dubbele sponsfilter dus de sponzen niet tegelijk vervangen. Afgelopen weekend heb ik beide sponzen uitgeknepen en zowaar het filter bubbelde niet meer en de schokkende beweging was ook over. Nog geen 24 uur later deed hij het alweer. Water was net helder en nu dus weer troebel. Ik heb inmiddels wel een xl-filter besteld maar ben ook een 60 liter aan het indraaien. Ik ga het opgeven en mijn tijgers naar de 60 literbak doen.

Pfff, dat is erg raar en ik zou denken dat het spookt bij jou zeg😀😀.

Pfff, dat is erg raar en ik zou denken dat het spookt bij jou zeg😀😀.

Ik denk eerder dat de bak bacteriologisch niet op orde is. Daardoor slaan de filters dicht. En een lucht aangedreven sponsfilter is niet echt krachtig. Dus dit stagneert.
Beter kun je er een motor filter bijzetten (dus erbij), laat dit een paar weken mee draaien. Uiteindelijk zal de bak helder worden en het sponsfilter weer normaal werken.

Zo zie je maar dat iedere bak, toch zijn eigen ecosysteem heeft.

Als de bakken nog naast elkaar staan, kun je ook een hevel systeem maken. Dan circuleert het water door beide bakken en filters.

Wellicht kun je gaan denken volgens de wet van uitsluiting. Zijn er mogelijke verstoppingen? Zitten er barstjes in je filter?
Misschien moet je eens proberen om het slangetje van een goed werkend filter aan te sluiten op het slecht functionerend filter. Wordt alles dan wel schoon ligt het probleem dus in het van origine aangesloten slangetje tot en met de pomp. Gebeurd dit niet dan weet je dat je filter in die bak niet werkt zoals het hoort.

Benvo, dit heb ik ook gedaan, elke mogelijkheid heb ik gehad.

Nu even een update want ik weet de oorzaak inmiddels. Het ging om een 30 liter bakje met tijgergarnalen. Ik ben ze nu aan het verhuizen naar een 60 literbak. De afgelopen weken heb ik er iedere dag minimaal 15 uitgehaald en naar de grotere bak gedaan. 50 zijn er verkocht en nog is mijn 30 literbakje erg bevolkt. Het water is weer helder en het filter schokt niet meer. Er zaten dus zeker meer dan 300 tijgers in en die zijn toch al een stuk groter dan neocaridina's. De bak was dus overbevolkt en het filter kon het niet aan. Ik sta er zelf ook versteld van dat er zo'n grote hoeveelheid garnalen in dat bakje zaten.

Ja het zijn meesters in verstoppen dus dat is heel goed mogelijk. Mooi dat het nu toch duidelijk is wat de oorzaak was.

Blij dat het opgelost is. 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan