Wat is er nieuw

Sponsfilter voor 100L aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter schildpad
  • Startdatum Startdatum
S

schildpad

Guest
Zijn die sponsfilters ook goed voor visaquaria?
Ze zijn zo goedkoop.

Nog een vraagje waar ik geen nieuw topic voor wil openen:
Kan je bij garnalen het onderscheid maken tussen man en vrouw? Want als dat het geval is kan ik wel wat mannetjes bij de Galaxy rasbora plaatsen, he?
 
Ligt er aan hoeveel vis je in je aquarium wil. Bij een hele lichte bezetting zou het kunnen. Zelf zou het niet mijn eerste keus zijn en op 100 liter heb je er meer nodig dan 1. Voor een aquarium met vis gaat mijn voorkeur uit naar een extern filter, maar een intern filter werkt ook prima. Als kosten het probleem zijn, zijn er ook genoeg leuke interne filters die niet al te duur zijn.

Het verschil tussen man en vrouw kun je best duidelijk zien bij volwassen neocaridina garnalen. Mannen zijn kleiner en hebben vaak minder kleur. Of dat bij Caridina garnalen ook zo is, weet ik niet. Zelf zou ik bij galaxy's een leuk groepje japonica garnalen plaatsen. Die zijn zo groot dat de galaxy's ze wel met rust laten.
 
Thanks

Ik heb nu mini japonicas en daar heb ik 2 galaxy rasboras bij geplaatst, mannetje en vrouwtje. Men raadde dat hier af dus ga ik in een nieuw aquarium opstarten met 8 galaxy rasboras. Verder geen visjes. Ik wil geen druk aquarium. Maar zou wel wat garnaaltjes voor het onderhoud in de bak wensen.

Die gewone japonicas zou men dan met rust laten? Want ik moet nu aanpassen omdat ze de eitjes naar luidt onder de garnalen wegroven.

Geld is een beetje het probleem, want het meeste gaat al naar het aquarium, ik wil vooraan geen hoeken waar je de silicone ziet maar mooi gebogen glas zoals nu bij de nano.
 
Mannen zijn kleiner en hebben vaak minder kleur. Of dat bij Caridina garnalen ook zo is, weet ik niet.


Volgens mij is dat hetzelfde en het schild achter is bij vrouwen ook groter dan bij mannen. Mannen hebben meer een "punt" staart zeg ik altijd.
 
Wat zijn de maten van de bak? Hier gaan galaxys en crystals reds/black prima samen
 
Het wordt eentje van 80x40x30. Ik zou op bol moeten zien voor de exacte maten maar sowieso 80cm breed.
Ik wil niet dat die galaxy de eitjes er vanonder rooft dus moet ze nu verhuizen uit de huidige bak waar mini japonicas inzitten voor die reden.
 
Hier nog niet gezien. De vraag was ook meer vanwege je verwachte aantal met galaxy's. Zou toch echt wel een stuk of 15 vissen gaan houden, al dan niet meer ander ga je ze in dat formaat bak niet zien
 
Hmmm hier een aquarium ZONDER filter. Is dit aan te raden?

 
Anyone?
Is het bij 100L ook mogelijk zonder filter te draaien? Ik vind het wel iets hebben, maar die youtuber heeft wel veel meer ervaring dan mij.
 
Ik denk dat je daar inderdaad wat ervaring voor mist.. zonder filter is geen grap, onderschat het niet.

Ik zeg niet dat het je niet zal lukken maar het zal alles behalve makkelijk worden.

Volgens mij werkt de walstad manier ook zonder filter, zoek maar eens op google op.
 
Tja die youtuber heeft ook heel erg veel gezonde planten en een hele lage bezetting. Kan het? Ja, maar dan moet je wel de ervaring hebben om planten en dergelijke zo goed te kunnen houden, heel weinig vissen willen en een strak onderhoudschema aanhouden (en altijd dus, dus ook als je op vakantie ofzo bent). Je hebt ook zoals je in het filmpje ziet een dikke bodem nodig waar bacterien in gaan zitten en dan is het hopen dat je geen bodemrot krijgt. Als experiment is zoiets leuk, maar op de lange termijn vaak niet haalbaar voor mensen.
Ik zou niet weten waarom je het jezelf zo ongelooflijk moeilijk zou gaan maken. Hang er een leuk intern filtertje in en je opties en vrijheden zijn zoveel groter.
 
Ok thanks mannen.
Ik zal dan een binnenfilter nemen.
Alleen vind ik niets naar smaak.
Bij bol heb je wel een panoramisch aquarium met alles bij, maar die is net boven budget. Ik kijk rustig verder 🙂
 
Ik kan je de superfish panorama aquaria ten zeerste afraden. Bij mij zijn er 2 compleet lek gegaan door een slechte kitrand... Na 2 keer een zwembad op de vloer heb ik die aquaria maar opgegeven.
 
Hmmm hier een aquarium ZONDER filter. Is dit aan te raden?


Hoewel een dergelijk aquarium veel onderhoud vereist - zoals @Biologist al zei, moeten de bacteriën ook ergens groeien. Vanwege de dikke bodem, denk ik dat deze aquariaan een variatie gebruikt van de Deep Sand Bed methode. Al wordt dan wél aangeraden om géén kiezels/grind te nemen, maar vooral/enkel alleen zand. Met de DSB-methode wordt er bewust gebruik gemaakt van een dikke zandbodem (+5cm), om bewust nitrificatie (Nh3/4 > No2 > No3) als de-nitrificatie (zie plaatje onder). Echter vereist een DSB-aquarium wél erg veel voorbereiding, zowel met inlezen, als de opstart. Verder mag deze DSB-bodem niet manueel worden gestort, enkel door de dieren zelf (zij zitten dan in de bovenste laag > Aerobische laag) en de planten. Anders wordt de evenwicht verstort.

Dus kort, het is mogelijk om de filter vooral te gebruiken voor de stroming. Sommige wagen zelfs een stapje verder en hebben enkel de bodem én een stromingspompje...
aquatic+substrate.JPG
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan