Wat is er nieuw

sponsfilter

kellemes

Well-known member
Lid geworden
8 december 2012
Ik heb een SF Aqua 30 (35 x 22,5 x 41,5) met een 12-tal jonge cr's en cb's..
De bedoeling is dat in dit bakje alleen maar garnaaltjes zullen huizen..
Momenteel heb ik er een SF AquaFlow 100 in draaien, op de laagste stand.
Die zou ik willen vervangen met een sponsfilter aangezien ik de stroming toch wat te pittig vind..
Nu heb ik nog een Tetratec APS50 liggen.. 50 l/h
Is dat voldoende capaciteit voor deze hoeveelheid water met deze belasting?
En zo ja.. welke sponsfilter kan ik daar het beste bij aanschaffen? Qua grootte.. dubbel of enkel?
http://www.aquaplantsonline.nl/index.php?route=product/search&search=sponsfilter

Zie zoveel verschillende sponsfilters dat ik door de bomen het bos niet meer zie 😉

ik denk dat je wat aan de krappe kant zit qua capaciteit, maar aangezien het een garnalen bakje is (die belastten het water natuurlijk niet zo zwaar) zou ik het gewoon proberen en tijdig wat waterwaardes meten (nitriet etc)
wat heb je aan planten?

ik volg je even, heb zelf ook zo'n bakje maar dan wel met de SF aquaflow 100-->en een panty over het gehele ding!

in het begin had ik dit niet en zag toen een aantal keer een gehalveerde garnaal in de bak... en in het begin maar niet snappen hoe dit kwam.
totdat ik de filter ging schoonmaken en wat CR overblijfselen aantrof.

succes!

en ohja, mijn garnalen zijn dol op de stroming!

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1657771

Ik heb ook een superfish aqua 30 staan.
Mijn filter doet t prima en als je de spons wilt vervangen doe je de oude actieve kool in de nieuwe spons en een klein beetje nieuwe kool.
Als je de filter laat draaien moet je er een kleine dosering bacterien bij.

Grtz Sietse

Dank voor de reacties..

Thomba zei:
ik volg je even, heb zelf ook zo'n bakje maar dan wel met de SF aquaflow 100-->en een panty over het gehele ding!

in het begin had ik dit niet en zag toen een aantal keer een gehalveerde garnaal in de bak... en in het begin maar niet snappen hoe dit kwam.
totdat ik de filter ging schoonmaken en wat CR overblijfselen aantrof.

Dit lees ik vaker, is 1 van de redenen waarom ik iets beters wil.. in ieder geval voordat er eventueel jongbroed is, en de wat pittige stroming lijkt inderdaad geen probleem voor de garnalen, wel voor het drijfgroen 😉
Moet spijtig genoeg even letten op de centen, een betere (lees: garnalen-safe) binnenpomp kost effe wat, en een goede zwaardere luchtpomp ook, zit je al snel in de 2/3 tientjes al bij al.
Hoopte het op te lossen met die luchtpomp die ik heb.
Heb er aardig wat planten in maar heb liever wat overcapaciteit dan dat het misschien spannend wordt 😉
Dus dan is het pompje wat ik heb misschien niet toereikend, spijtig genoeg.

Moet er even over denken..

Aquarium Bodemfilter - De ideale biologische filteroplossing ...

www.borneowild.nl/nl/aquarium-bodemfilter-12-p.html

� 11,95
Aquarium Bodemfilter - De ideale biologische filteroplossing voor Garnalen Aquariums - De hele bodem van het aquarium wordt een biologisch filter.

NU misschien te laat, voor de toekomst?

Ik ben zelf niet zo'n fan van sponsfilters dus ga je er niet een aanraden..
Op aanraden van iemand hier heb ik gekozen voor een dennerle hoekfilter.
Ik heb hem ook voor garnalen dus heb al extra een baby protect op de filter gedaan, speciaal voor deze filter.

Ze hebben deze ook bij aquaplantsonline.
Misschien is het een optie om ook deze even te bekijken.

Hier even mijn voordelen.
Stille filter!
Zuinig in verbruik
Zit mooi in de hoek
Veel extra's zoals dus bijv. de baby protect.
Houdt mijn Aqua40 goed schoon.

Ja, die zijn ook top. Lieszje.
Ik gebruik ze ook ,en kosten haast niet.

Maar dat is gen sponsfilter,hoor.
Dit bedekt de hele bodem.

Tja in de garnalenbakjes heb ik altijd gewoon een SF 100 binnenfiltertje en als er jongen zijn dan trek ik om de onderkant een stukje panty heen.
Dat werkt verder prima hoor.

jessicapilon zei:
Tja in de garnalenbakjes heb ik altijd gewoon een SF 100 binnenfiltertje en als er jongen zijn dan trek ik om de onderkant een stukje panty heen.
Dat werkt verder prima hoor.

Ok, dan doe ik het voorlopig maar even zo..
Gekke vraag misschien maaruuh.. hoe zat dat ook al weer met de kleur? De 1 geeft misschien kleur af en de ander niet? Moet je dan wit hebben? Of zwart? Of..?
Ben zelf geen panty-kenner 😉

ik kook de pantys ff uit voordat ik ze gebruik, gewoon mee in de waterkoker haha

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan