Wat is er nieuw

Sponsfilters op lucht

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Sinds kort ben ik overgegaan op sponsfilters op lucht. Ik heb een luchtpomp van sera met 4 uitgangen. Omdat ik alle slangen even lang heb gelaten en de pomp regelbaar is heb ik er geen kraantjes tussen zitten. Nu valt het me op dat het niet uitmaakt in de uitstroom of ik de luchtpomp nu op half of heel vermogen laat draaien. Heeft zo'n sponsfilter een maximum capaciteit of is het gezichtsbedrog en zal het filter op vol vermogen wel degelijk harder filteren?

Moet zeggen dat me dat raar voorkomt maar ik gebruik geen sponsfilters. Als je een gewoon lichtsteentje zou gebruiken dan zie je wel degelijk verschil. Lijkt mij dat een sponsfilter wel harder filtert op het volle vermogen van het pompje dan op het halve vermogen.

Ik denk dat de structuur van de spons vooral bepalend is voor de hoeveelheid filtering.
Met andere woorden: Als je spons vies is en dus bijna dicht maakt het niet uit of je er veel of weinig lucht doorheen jaagt. Datzelfde zal gelden voor een schone spons.

Ik gebruik ook sponsfilters op lucht in een 20 tal aquaria. Als je meer lucht geeft komen er boven uit de pijp van de Sponsfilter meer luchtbellen. Dat betekent dat er dus ook meer water door de spons gaat en dat die harder gaat werken lijkt me.
Pas op dat je de sponsen regelmatig goed uitspoelt. Bij mij heb ik er wel eens te lang mee gewacht en daardoor zijn er vissen dood gegaan.

Hobbygroet,
Jos Hut

Samengevat: je moet dus wel degelijk verschil kunnen zien bij veel of minder vermogen van de luchtpomp 🙂.

Natuurlijk zal eventuele vervuiling van de spons ook invloed hebben maar dat is net als met een gewone filter zo.

Het hele gebeuren draait net anderhalve week dus de sponzen zullen nog niet vol zitten vooral ook omdat de oude filters nog meedraaien. Iedereen zweert erbij vooral als je garnalen hebt maar vertrouwen heb ik nog niet echt in het systeem. Het bubbelt maar dat ik nou het gevoel heb dat het ook filtert kan ik nou ook weer niet zeggen. Als het zover is dat het systeem het alleen moet gaan doen zal ik eerst maar eens voorzichtig 1 bak doen en goed observeren. Is het bij dit systeem beter om de stroming wat langzamer te hebben of juist zo snel mogelijk? M.a.w. Pompje voluit of iets minder ( wat in mijn ogen hetzelfde is)

Kan best dat het met zo'n sera luchtpomp weinig verschil uitmaakt, oftewel de regelknop niet goed werkt.. heb ik met andere merken wel eens gemerkt, je kunt er altijd zelf nog een kraantje tussen zetten, zoals dit..
J5fxE8l1b6K15O0yADx4fMj1NMzP-2dN.jpeg

Zelf gebruik ik Eheim pompen en dat regelt zich prima, en inderdaad, het zou in de hoeveelheid bellen absoluut zichtbaar moeten zijn.

Yilleke zei:
Sinds kort ben ik overgegaan op sponsfilters op lucht. Ik heb een luchtpomp van sera met 4 uitgangen.
Zijn die uitgangen allemaal afzonderlijk regelbaar?
Heb je alle uitgangen in gebruik?
Daar moet je ook even rommelen natuurlijk, kan best dat de lucht niet eerlijk verdeeld wordt over de uitgangen.

Yilleke zei:
Het hele gebeuren draait net anderhalve week dus de sponzen zullen nog niet vol zitten vooral ook omdat de oude filters nog meedraaien. Iedereen zweert erbij vooral als je garnalen hebt maar vertrouwen heb ik nog niet echt in het systeem. Het bubbelt maar dat ik nou het gevoel heb dat het ook filtert kan ik nou ook weer niet zeggen. Als het zover is dat het systeem het alleen moet gaan doen zal ik eerst maar eens voorzichtig 1 bak doen en goed observeren. Is het bij dit systeem beter om de stroming wat langzamer te hebben of juist zo snel mogelijk? M.a.w. Pompje voluit of iets minder ( wat in mijn ogen hetzelfde is)
'

Ik had destijds ook een sponsfilter op een luchtpompje met iets van 50L dacht ik. Ik had dan ook het gevoel dat hij niets aantrok en niet filterde en ik ben sindsdien prima tevreden over de SF Aquaflow 100 met een paar kleine aanpassingen voor de kleintjes.

Kellemes, de uitgangen zijn niet afzonderlijk regelbaar, ze zijn alle 4 in gebruik en omdat ik heb alle luchtslangen even lang gelaten zodat daar geen verschil inzit. Ze borrelen allemaal evenveel (tenminste wat ik met mijn blote oog kan zien) en de uitstroom is hetzelfde. Dit blijft allemaal hetzelfde op heel of half vermogen. Ik heb trouwens nog een vijfde filter aangesloten op een apart pompje en daar hetzelfde verhaal.

Jessicapillon. Als ik zie wat er aan klein grut in mijn aquaflow spons zit en soms bij het uitspoelen ook weer vrolijk verder zwemt dan lijkt me dit een mooie oplossing tenminste als het ook echt werkt. Ik heb 5 bakken en stekkerdoos op stekkerdoos vond ik ook niet veilig. Van mijn man had ik een "nog een aquarium erbij" verbod en nu mag ik weer. Vooral dat laatste was doorslaggevend :engel:

Ik ben super tevreden met de sponsfilters, wil geen ander soort meer in mijn kweek- en garnalenbakjes.

bij degene die aan een eheim luchtpomp zitten, kan ik afzonderlijk van elkaar regelen.
Dan zie je ook bij mij echt heel heel goed of je hem harder of zachter zet.

Ik gebruik het liefste die met twee sponzen of desnoods twee kleine in 1 aquarium. De ene keer spoel ik de linkse schoon en de andere keer de rechtse. Zo behoud je ook je bacterien.
Als ik er 1 in heb spoel ik hem in een emmer aquariumwater schoon, om de bacterien te behouden.

Ik weet helaas niet waar het bij jou mee te maken heeft waarom je het niet ziet.
Ik ken die luchtpomp ook niet.

heb er twee van Eheim, wel duur maar super fijn te regelen en redelik stil
heb er twee van Resun, super goedkoop en stil
heb er twee van SuperFish, de mini, is heel stil, de grotere is redelijk te regelen, maar niet afzonderlijk en echt verschrikkelijk lawaaig

Ik heb ook een Sera luchtpomp met 4 uitgangen en de regelknop werkt bij mij ook niet heel goed, het verschil tussen maximaal open en minimaal maakt bijna geen verschil.

Oh dus het ligt niet aan mij? Heb je er ook vier filters op Ludger? En werkt dit systeem goed? Ik heb een dubbel sponsfilter op 30 liter.

Ludger zei:
Ik heb ook een Sera luchtpomp met 4 uitgangen en de regelknop werkt bij mij ook niet heel goed, het verschil tussen maximaal open en minimaal maakt bijna geen verschil.
Dat was precies de suggestie die ik deed.
Een tussenkraantje zou dan moeten helpen denk ik dan.. tenzij het vermogen gewoon niet voldoende is?.
Zelf heb ik weinig vertrouwen in Sera eerlijk gezegd, ik zweer bij Eheim-pompen, kost alleen wat meer.

Een eventueel volgende pomp zal zeker een eheim worden. Knijpen hoef ik iig niet met deze pomp, zal eerder kunnen zijn dat er te weinig vermogen is maar dat moet de tijd leren. Er komt geen tweede sera dat weet ik al wel.

Yilleke zei:
Oh dus het ligt niet aan mij? Heb je er ook vier filters op Ludger? En werkt dit systeem goed? Ik heb een dubbel sponsfilter op 30 liter.

Nee ik heb er 2 filters op doormiddel van een Y splitsing, voor 4 is hij bij mij niet krachtig genoeg. Er komen dan echt nauwelijks belletjes uit de sponsfilters.

Belletjes komen er wel veel uit bij mij maar omdat ik voor het eerst met dit systeem werk weet ik niet of het genoeg zal zijn. Youtube filmpjes word ik ook niet wijzer van. Inmiddels de mechanische filters uit de bakken gehaald maar ze zijn nog wel "stand by". Als het systeem niet voldoet, hoe snel zou ik dat dan moeten gaan merken?

Als je een normaal luchtpompje gebruikt dan denk ik dat het wel goed komt hoor want bij anderen werkt het toch ook 😉
Al heb ik zelf nooit een goed gevoel bij sponsfilters maar dat zal vast aan mij liggen.

Dat heb ik nou ook bij sponsfilters John, dat slechte gevoel. Toch hoorde ik van iedereen de grote voordelen waardoor ik overstag ben gegaan. Grote voordeel vond ik dat er minder stekkers in het stopcontact zitten, er minder jonge dieren verloren gaan (hoewel, nog meer guppen?) en meer sponsoppervlakte wat voor betere filtering zorgt. Waarom heb ik er dan nog steeds zo weinig vertrouwen in? Vanochtend ben ik al vroeg gaan kijken of alle beesten nog in hun goede doen zijn want moet ik ingrijpen dan heb ik de tijd wel nodig voor ik naar mijn werk ga. Alles zag er normaal uit. De citroentjes waren fanatiek door de bak aan het racen en er lag een vervelling, dat worden weer baby's. Ik ga ervan uit dat de filters hun werk wel doen anders zou er waarschijnlijk geen vervelling zijn. Aan de andere kant weer twijfel want er zitten zoveel citroentjes bovenop de spons maar ja daar valt natuurlijk genoeg te eten. Ach gewoon afwachten en goed in de gaten houden.

Ja op de spons zit genoeg te eten vaak. het is bij mij ook meer het gevoel denk ik hoor.
Zo te zien gaat het wel goed bij jou en daar gaat het dan ook weer om he 😉

C�dric Vleminckx zei:
Komt wel goed, hoor!

Als je water goed blijft, is er geen probleem. 😉

Wat een logica Cedric. Dat is nu juist waar ik weinig vertrouwen in heb en wat ik dus extra in de gaten houd. Denk dat het trouwens wel goed gaat want alles loopt nog steeds zoals het zou moeten lopen. Vissen zwemmen nog en de garnalen hebben de pootjes op de grond ipv in de lucht.

Dan is het goed!

Er zijn toch wel redelijk wat mensen die een sponsfilter nemen, zeker als ze garnaaltjes hebben of mensen die kweken met vissen.

Ik heb toch zelden klachten hierover gehoord, dus als alles goed blijft, is het goed 😉

De reactie van mij was ook heel kortzichtig bedoeld 😉

De bekendste garnalenkwekers doen het met sponsfilters dus het kan echt wel hoor.
In je bodem zit ook een belangrijk deel van de bacteri�n nog.

Cedric dat kortzichtige kwam bij mij niet over, het enige wat ik dacht was: sjonge wat een lichtpunt is die cedric. :stom:

Als je pomp zwaar genoeg is dan kun je er van uit gaan dat je filtering op orde is..
Vergeet niet dat de stroming anders loopt als met een waterpompje, je ziet geen grote rimpeling over het hele wateroppervlak, kan me voorstellen dat dat dan twijfel oproept.
Mijn garnaaltjes zitten vaak op de sponzen, daar zit inderdaad veel voeding, dat is inderdaad 1 van de voordelen van een sponsfilter.
Als je de stijgbuis een tikje boven het water houd kun je zien wat de doorstroming is, dat geeft al een indruk waar je misschien iets mee kunt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan