Wat is er nieuw

Spontane dood discus

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mickeymii
  • Startdatum Startdatum
M

Mickeymii

Guest
Ik heb sinds een jaar Discusvissen. Ik heb in het verleden een keer last gehad van ziekte, maar het afgelopen halfjaar is er niks aan de hand geweest. Echter vond ik gister avond een van de discussen happend naar lucht aan het oppervlakte zwemmen, en nu is hij dood. Aan deze vis is verder nooit iets geweest, hij heeft altijd, tot gister, goed gegeten en was altijd actief. Nu zit een van de andere discussen verstopt in een hoekje (niet happend naar lucht) en de rest is ook rustiger dan normaal. Ze eten nog wel, maar minder enthousiast dan normaal. Ik ben nu bang dat er meer slachtoffers gaan vallen. Wat kan ik doen om dit te voorkomen.
De enige oorzaak voor dit die ik kan bedenken is dat ik 8 dagen geleden nieuwe vissen heb gekocht (kardinaal tetras en clownbotias)

Zou best eens een kruisbesmetting kunnen zijn.
Zijn de discus donker?
Hangen ze "scheef"in het water?
Tollen ze mss om hun as?

Collega van mij heeft 8 discussen...die happen al een paar dagen naar lucht...zitten in een hoekje met z'n allen///eten doen ze soms wel soms niet...hij heeft en ik ook niet...geen idee wat het zou kunnen zijn...hij heeft een aantal keer de waardes gemeten en naar eigen zeggen waren die goed..hij heeft ze nog maar net...week of 3 a 4 dus wat zou het kunnen zijn?

ze zijn inderdaad donker van kleur. Ze hangen verder niet scheef en tollen niet om hun as

Heb je de dood gezien van de vis?

Aquariaan1967 zei:
Collega van mij heeft 8 discussen...die happen al een paar dagen naar lucht...zitten in een hoekje met z'n allen///eten doen ze soms wel soms niet...hij heeft en ik ook niet...geen idee wat het zou kunnen zijn...hij heeft een aantal keer de waardes gemeten en naar eigen zeggen waren die goed..hij heeft ze nog maar net...week of 3 a 4 dus wat zou het kunnen zijn?

Best open je even een eigen topic.

Recent nieuwe vissen bijgeplaatst?

Verder staat in dit topic nog een aantal vragen waarop het antwoord kan bijdragen aan de beeldvorming. Dat geldt ook voor een foto.
Niet erg als je een vraag niet kan beantwoorden, maar hoe meer info hoe duidelijker het beeld dat forumleden kunnen krijgen.

~ Ivo

Mijn aquarium is 160*60*60
Waterwaardes heb ik gisteren gemeten en die leken in orde te zijn
Er zit een bioloog onder van 140*30*30, ik weet niet precies wat de capaciteit is van de pomp
ik ververs 2 keer per week ongeveer 100 liter water
medebewoners zijn: 25 kardinaal, 8 clownbotia's, 2 L144.
Ik heb vorige week de schol van de botias en de tetras uitgebreid en ik heb ook nieuwe planten erin gezet (vallisneria gigantea)
Ziektebeeld: alle vissen zijn minder actief en donker van kleur. De vis die nu dood is leek gisterochtend nog kerngezond, maar toen ik thuiskwam hapte hij naar lucht. En nee ik heb m niet dood zien gaan.

Je schrijft dat je waterwaardes in orde leken te zijn. Welke waardes heb je gemeten? En hoe: druppeltest, stripje?

het is met een stripje gemeten.
NO3: 25
NO2: 0
GH: 8
KH: 6
pH: 7,2
Cl2: 0

op deze waardes hebben ze het altijd prima gedaan.

Heb je medicatie in huis?

het enige dat ik in huis heb is Colombo FMC 50

Ik denk toch aan een kruisbesmetting,ik heb goede resultaten met Sera bactoppur direct.
Dat schijnt prima te zijn icm fmc, maar in welke verhouding dat weet ik niet.

Mondeo zei:
Ik denk toch aan een kruisbesmetting,ik heb goede resultaten met Sera bactoppur direct.

Beide in de dosis zoals op de verpakking aangegeven 🙂

Dikke vette kruisbesmetting zou ook voor mij de eerste gedachte zijn.

Mondeo zei:

Beide in de dosis zoals op de verpakking aangegeven 🙂

Dikke vette kruisbesmetting zou ook voor mij de eerste gedachte zijn.

Je gaat toch niet zomaar kuren? Lijkt mij verstandig om eerst de ziekte te achterhalen vooraleer je baktopur erin gooit :S

Plaats eens een foto, veelal wijst een donkere kleur op stress, maar dat blijft op afstand maar een beetje gissen.... Werkt je thermostaat nog wel?

Ik zou me schoen opeten als het niet zo was. Mt 44

thermostaat werkt uiteraard nog prima. Op de donkere kleur en het snelle ademen na is er niks aan de vissen te zien.

Sinds gisteren zijn de vissen gelukkig weer een stuk actiever, eten beter en zijn minder donker van kleur. Ik heb eergisteren toch maar FMC erin gedaan want ik kon het niet meer aanzien. Dit heeft blijkbaar goed uitgepakt.

Mondeo zei:
Ik zou me schoen opeten als het niet zo was. Mt 44

Daar kom je weer goed mee weg 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan