Wat is er nieuw

Spoorstenen

AquaMelissa

Active member
Lid geworden
9 september 2019
Leeftijd
19
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik zou graag wat stenen in mijn aquarium plaatsen alleen zijn stenen in de winkels nogal duur. Nu ben ik opzoek gegaan op internet of je zelf ook stenen kon zoeken en die kan gebruiken in de inrichting. Ik kon niet echt een duidelijk antwoord vinden, misschien hebben jullie er meer verstand van. Heb namelijk al een soort steen op het oog, namelijk van die stenen die ook onder het spoor liggen. Kunnen deze de bak in?

Groetjes Melissa

steen.jpg

Stenen langs het spoor zitten vol olie en andere viezigheid (poep en pies) dus dat wil je absoluut niet in je bak hebben, maaskeien kunnen wel (mits ze niet langs een weg of dergelijks liggen)

Kan het wel als ik ze goed reinig met hoge drukspuit of heel erg schrobben? Of zit het er in getrokken?

ik neem aan dat je de stenen niet van het spoor jat..... maar ja het is graniet en prima te gebruiken in het aquarium, volledig inert dus niks mis mee.

Van het spoor lijkt me inderdaad geen goed idee maar er zijn vaak wel buren die maaskeien hebben en daar heb ik er bewoon wat van gevraagd destijds en deze even gekookt.

Ballaststenen onder het spoor zijn vervuild. Wanneer ze door de aannemer weggehaald worden is het verontreinigd materiaal en moet gewassen worden voor hergebruik. Dus het is een risico, vergeet niet dat er olie op zit en slijpsel van de remschijven, koper van de rijdraden etc etc, niet echt gezond.

Heb nu deze steen gevonden, heb er nog een paar. Weet iemand of deze wel kunnen?

Bijlagen

• 20200201_174013.jpg
    20200201_174013.jpg
    131.1 KB · Weergaven: 121
Kan het wel als ik ze goed reinig met hoge drukspuit of heel erg schrobben? Of zit het er in getrokken?
NEE , niet doen , gewoon ergens een paar steentjes kopen maar laat die milieudelicten langs het spoor in godsnaam liggen , weet niet hoe je er bij komt dat stenen duur zijn trouwens , een paar van die stenen kosten echt niet meer dan een paar euro

De truc is om de stenen gewoon in een tuincentrum te kopen. Vaak hebben ze daar buiten van de grote korven met stenen voor een 20 cent de kilo. Niet bij de aquariumafdeling kijken 😉

Testen of je steen goed is kun je doen met azijn. Gooi er een scheut azijn overheen en als het niet gaat bruisen dan zit er geen kalk in en kun je die (meestal) gerust gebruiken.

Ik vermoed dat het meenemen van stenen van het spoor ook gewoon diefstal is, trouwens...
DIe zijn er door ProRail neergelegd en zijn ook eigendom van ProRail.

Stenen van het spoor, wist je dat daar a volenté pesticiden overheen gaan ?

Ik vermoed dat het meenemen van stenen van het spoor ook gewoon diefstal is, trouwens...
DIe zijn er door ProRail neergelegd en zijn ook eigendom van ProRail.
beetje compensatie voor alle ellende die prorail veroorzaakt toch ? 🙂

Wil je problemen??

Dan zou ik zeggen neem gerust die gratis stenen.
  • Pesticiden
  • Ijzer
Succes

Ik woon langs het spoor, maar inderdaad, die stenen daar zou ik absoluut niet gebruiken. Pesticiden waarmee ze de taluds bespuiten, uitlaatgassen van het langskomende verkeer, olie van de treinstellen die langskomen, en niet te vergeten ontlasting en urine van treinpassagiers die in een rijdende trein wel naar de wc mogen. Allemaal troep die je niet in je bak wilt. Bovendien is het diefstal.

Tuincentra zijn een prima optie om stenen te vinden. Bij ons in het tuincentrum heb je ze in diverse prijsklassen: vulkanisch gesteente, graniet en maaskeien. Voorheen had ik in mijn bak zgn. kinderhoofdjes liggen, en een kruik die ook uit het tuincentrum kwam. Ik heb in mijn bak kortgeleden mooie ronde maaskeien neergelegd voor 30 cent de kilo. Je vindt deze niet op de aquariumafdeling, maar gewoon buiten in van die korven, zoals hierboven ook al aangegeven. Uiteraard moet je wel alles goed spoelen, ik zet ze daarom altijd een poosje in een emmer met water buiten.

Het gaat maar om 3 stenen. Had deze al jaren in mijn liggen, geen idee of ik ze daar heb weggepakt of iemand anders. Maar heb toch al anderen, zoals op de foto die ik net heb geplaatst

Wil je problemen??

Dan zou ik zeggen neem gerust die gratis stenen.
  • Pesticiden
  • Ijzer
Succes
Sorry
Ik wist niet dat deze stenen half chemisch zijn. Daarom vroeg ik het hier ook even voor de zekerheid

Heb nu deze steen gevonden, heb er nog een paar. Weet iemand of deze wel kunnen?
Ik vind dit zulke verkeerde zuinigheid, je gaat wanhopig (zo lijkt het) opzoek in de natuur voor stenen terwijl je er totaal geen verstand van hebt, in een tuincentrum is de prijs van stenen gemiddeld 0,50 p/kg en ben je verzekerd dat ze aquarium veilig zijn, waarom dan zoveel onnodig risico willen lopen voor misschien max 10,-?

Ik vind dit zulke verkeerde zuinigheid, je gaat wanhopig (zo lijkt het) opzoek in de natuur voor stenen terwijl je er totaal geen verstand van hebt, in een tuincentrum is de prijs van stenen gemiddeld 0,50 p/kg en ben je verzekerd dat ze aquarium veilig zijn, waarom dan zoveel onnodig risico willen lopen voor misschien max 10,-?
Het klopt dat ik er nul verstand van heb, maar dit forum is toch om vragen te stellen of is dat niet zo?

Het klopt dat ik er nul verstand van heb, maar dit forum is toch om vragen te stellen of is dat niet zo?
Klopt niet helemaal, beetje zelfstandig logisch nadenken word ook gewaardeerd, en je krijgt minimaal 5x het advies om bij een tuincentrum stenen te kopen, en daar doe je niks mee, dus hoeveel is advies dan waard als het niet in je straatje past?

Klopt niet helemaal, beetje zelfstandig logisch nadenken word ook gewaardeerd, en je krijgt minimaal 5x het advies om bij een tuincentrum stenen te kopen, en daar doe je niks mee, dus hoeveel is advies dan waard als het niet in je straatje past?
Ik heb dankzij al jullie adviezen al in verschillende tuincentra gekeken. Maar hadden geen losse tuinstenen. Maar goed ik zal vervolgens logisch na gaan denken en beter naar jullie advies luisteren

als je 15 bent dan kun je ook nog niet alles weten 🙂 🙂
bedrijven waar ze bestrating en zo verkopen gebben ze ook vaak van die bakken met keien staan

ja , dan moet je alles weten :br::br::br:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan