Spraybar 12 mm


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Goedemorgen,

Ik heb nu een spraybar van 16 mm, maar als je hem van 12 mm maakt heb je toch meer druk waardoor toch meer stroming?
Of is het beter om 16 mm te nemen en dan minder of hele kleine gaatjes(1 mm)?
 
Ik denk dat je het spelen met de gaatjes de druk wel gelijk kan krijgen. In een grotere buis kleinere gaatjes maken zal de druk denk ik ook vergroten.
 
12 mm is heel krap. Je kan inderdaad beter met de grote van de gaatje spelen. Ik heb een spraybar over de hele lengte van de bak. In het begin met 1 filter erop en had over de hele lengte vrijwel dezelfde uitstroom. Nu twee filters in gebruikt, dus de ene helft op de ene filter de andere helft op de andere. Spraybar is nog steeds aan elkaar gekoppeld, met een koppestukje. Heb daarin alleen wat filterwatten gestopt, zodat ze elkaar niet gaan storen. Diameter van de spraybar is 20mm, gaatjes zijn 4mm
 
Ik denk ook dat het afhangt van welke filter je gebruikt. Ik heb de 1502 en gebruik nu ik dacht de 12/16 buis waar ik zelf gaatjes in heb gemaakt (ja ongeloofelijk he) en de gaatjes zijn 1,5 en 2 mm (om en om).
 
Goedemorgen,

Ik heb nu een spraybar van 16 mm, maar als je hem van 12 mm maakt heb je toch meer druk waardoor toch meer stroming?
Of is het beter om 16 mm te nemen en dan minder of hele kleine gaatjes(1 mm)?
...en/of minder gaatjes.
 
12 mm is heel krap. Je kan inderdaad beter met de grote van de gaatje spelen. Ik heb een spraybar over de hele lengte van de bak. In het begin met 1 filter erop en had over de hele lengte vrijwel dezelfde uitstroom. Nu twee filters in gebruikt, dus de ene helft op de ene filter de andere helft op de andere. Spraybar is nog steeds aan elkaar gekoppeld, met een koppestukje. Heb daarin alleen wat filterwatten gestopt, zodat ze elkaar niet gaan storen. Diameter van de spraybar is 20mm, gaatjes zijn 4mm
12 mm. te krap kan je m.i. niet zo zeggen. Dat is namelijk afhankelijk van de lengte van je spraybar, de afstand en aantal én de grootte van je gaatjes. En tenslotte het filtersysteem welk voor de water invoer zorgt. Overigens, ik héb een 12/16 mm. spraybar in mijn meterbak met om de drie cm. 2 mm. gaatjes. Het filter is een JBL 1502.
 
Vond 12mm voor mijn waterleiding al krap. :DD Daarbij kan de spraybar evengoed vervuilt raken, vandaar mijn opmerking dat het erg krap is. Ik heb hier de gaatjes om de 5cm geplaatst er staan een Eheim 2078 en 2178 op
 
De (tegen)druk zal omhoog gaan, maar de totale doorstroom wordt minder bij een kleinere buis.
Het water gaat sneller stromen , de opbrengst neemt echter af.
Er kunnen namelijk minder liters per uur door een kleinere buis.

Hoe minder weerstand , hoe hoger het debiet van je filter.
Alleen bij een lage weerstand heb je ook een langzame stroming in je bak.
Je zal een juiste combinatie moeten vinden tussen opbrengst en stroming.
 
Vond 12mm voor mijn waterleiding al krap. :DD Daarbij kan de spraybar evengoed vervuilt raken, vandaar mijn opmerking dat het erg krap is. Ik heb hier de gaatjes om de 5cm geplaatst er staan een Eheim 2078 en 2178 op
12 mm. wordt vaak aangelegd voor de toiletten in de badkamer evenals de wastafels. Keukenkranen, douche ed. zitten al op 15 mm. Dan gaat het over de diameter. Wij hebben het hier over PVC buis met een interne maat van 12 mm. De buitenwand dikte is dan 16 mm. Dit als verduidelijking.
 
Goedemorgen,

Ik heb nu een spraybar van 16 mm, maar als je hem van 12 mm maakt heb je toch meer druk waardoor toch meer stroming?
Of is het beter om 16 mm te nemen en dan minder of hele kleine gaatjes(1 mm)?
De hoeveelheid stroming zou gelijk blijven, je hebt niet opeens meer liters per uur met een kleinere Spraybar
 

Terug
Bovenaan