Wat is er nieuw

Spraybar afstellen

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Zo'n nieuw filter levert weer allerlei nieuwe vragen op... 😉

Ik heb een spraybar bij mij filter gekocht en die op aanraden van de lfs langs de achterkant van de bak geplaatst. Dat zit echter allemaal wel heel erg krap, want een Lido is niet zo breed. Het kost dus redelijk wat moeite om hem goed aan te sluiten, omdat je met de slang een hele rare bocht moet maken. Ook heb ik nu een hele beste stroming in mijn bak, want hij is uiteraard minder diep dan breed.

Ik vraag me dus af wat nu eigenlijk de beste plaatsing van een spraybar is? Moet ik hem aan de kant van de inlaat zetten en dan naar de andere kant van de bak laten blazen? Of moet hij juist aan de andere kant van de bak zitten? (Eheim geeft in de handleiding aan dat in en uitstroom aan weerszijden van de bak moeten zitten)

Ik neig er zelf een beetje naar om inlaat en uitlaat aan dezelfde kant van de bak te zetten en dan de spraybar van links naar rechts te laten gaan. Kijken naar de lengte van het ding krijg je dan namelijk een stroming over de volledige breedte van de bak. Zie ik dit goed?

En als laatste: Mijn LFS adviseerde de uitstroom de eerste tijd boven het water te houden, om zo de stroming wat in toom te houden en extra zuurstof toe te voegen. Heeft hij daarin gelijk, of kan ik hem beter onder water zetten? (Wordt mijn vrouw een stuk blijer van... 😉 )

Lees net tot mijn stomme verbazing op een Engels forum dat je bij de Ecco serie geen spraybar zou mogen gebruiken.... Iemand hier ooit van gehoord? Ik heb Eheim maar even een mailtje gestuurd, want dat lijkt me toch vrij sterk. :help:

Zeker raak ik gauw in paniek, wil geen risico lopen dat ik de boel in de soep draai. :stom:

Ik had ook wel voorbeelden gezien van spraybars op een Ecco (was op zoek naar de beste plek om hem te plaatsen), maar toen kwam ik dit tegen op een forum. Poster noemde ook nog dat hij contact had gehad met Eheim, die hadden gereageerd dat het niet zou mogen. Iets met doorbranden van de motor of zo. Eheim zegt er zelf in de handleiding en op de site niks over, dus dan vraag ik de experts, zoals Bertus. 🙂

Las het ook inderdaad.. wel oude discussie.. zou zomaar kunnen gaan over de oudere modellen..
Effe mailtje sturen aan Eheim is een goed plan ja 😉

Lecturer in Recent Runes zei:
Zeker raak ik gauw in paniek, wil geen risico lopen dat ik de boel in de soep draai. :stom:

Ik had ook wel voorbeelden gezien van spraybars op een Ecco (was op zoek naar de beste plek om hem te plaatsen), maar toen kwam ik dit tegen op een forum. Poster noemde ook nog dat hij contact had gehad met Eheim, die hadden gereageerd dat het niet zou mogen. Iets met doorbranden van de motor of zo. Eheim zegt er zelf in de handleiding en op de site niks over, dus dan vraag ik de experts, zoals Bertus. 🙂

Stel je gerust,de motor kan niet doorbranden,hoor.

Heeft hier een hele nacht loos staan te draaien,ofwel een luchtbel. De invoer zat beetje dicht.
Was wel warm,maar niet dramatisch.

Ik heb hem zo in de BIJTJES bak lopen, zonder s.Bar.

Thanks! Knoop ik hem er morgen even op de juiste plek weer aan. Ik had hem aan de achterwand zitten, maar volgens mij is de zijkant aan de kant van de inlaat een betere plek om een goeie stroming te krijgen.

Ik heb zelf ook de spraybar aan de kant van de korf zeg maar. En heb inderdaad beweging over het hele water.

Ik heb hem ook op de zijruit in mn 2 bakken en juist iets naar beneden gericht zodat je een goede stroming hent. Mijn oppervlakte vertoont dus geen stroming.
Gelukkig ook maar want anders lagen al mn drijvers in 1 hoek 😉.

In en uitstroom zitten aan dezelfde kant bij mij.

Ga ik hem ook zo plaatsen. 🙂

Ik kreeg trouwens vanochtend de volgende reactie van Eheim,

"thank you for your email inquiry. It is possible to add a spraybar. But you must note that your water flow will go downside very much. That is the reason why we have to pass this item at the Ecco Pro range."

Ze leveren hem er dus niet bij omdat dan de stroming sterk vermindert. Maar goed, aangezien ik toch ruim voldoende capaciteit heb zal dat bij mij geen problemen opleveren.

Lecturer in Recent Runes zei:
"thank you for your email inquiry. It is possible to add a spraybar. But you must note that your water flow will go downside very much. That is the reason why we have to pass this item at the Ecco Pro range."

Vraag me dan wel af waar de klantenservice van Ecco dan zit 🙂

Eheim zit in Deutschland, maar ze mogen wel voor een paar bijlesjes langskomen. 😉 Gelukkig was er wel uit het antwoord op te maken wat ik wilde weten.

@John (Jessicapilon): Kan je op deze manier wel het zuurstofniveau op peil houden? Of hoef je je hier geen zorgen om te maken als je de EI methode toepast? Gewoon zomaar even een vraag puur uit nieuwsgierigheid...

Gr robin

Wie de EI methode gebruikt heeft doorgaans een serieuze jungle staan (flinke plantenbak). D eplantjes produceren normaal gezien meer dan genoeg.

In een plantenbak wil je doorgaans juist niet te veel oppervlakte stroming creeren de beweging verdrijft veel CO2.

Ik denk dat Maurice al een goed antwoord heeft gegeven hoor 😉.
Met voldoende planten zul je niet zo snel daar problemen mee krijgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan