Spraybar en Wavemaker


Drunick

Member
Lid geworden
5 juni 2022
Berichten
20
Leeftijd
53
Goededag All
We zijn dit weekend begonnen met onze Juwel Rio 180 in te richten.
Ik heb een Oase Biomaster 350 thermo , ( 2 trays met Biohome ultimate en 1 tray met Sera Siporax filtermedium) en gekozen voor de spraybar.
Nu dacht ik hem, eerst boven water te zetten zodat je het kabbelende geluid hoor, echter zeiden ze op internet dat het onderwater moet,
en dat is kwa aansluiting makkelijker ik kreeg hem met moeite boven water :). (hij zit op de achterwand naar voorwand gericht)

maar de spray is niet zo krachtig als ik op sommige filmpjes ziet.

Ik wilde er een wavemaker (van rechts naar links omdat mijn inlaat ook aan de linker kant zit) bij zetten maar gaan de stromen dan niet door elkaar lopen.

welke wave maker zouden jullie adviseren met name de hoeveelheid liters die hij moet verplaatsen ?

de vissen die we willen gaan nemen zijn:.
cordydoras julii
cordydoras gold laser
borstel harnasmeerval
galaxy rasbora
Kardinaal Tetra's
blauwe garnale
Crystal red garnalen

De planten zitten er al in , nu 3 weken wachten voor de vissen er 1 voor 1 bij kunnen.

groetjes van Drunick
 
Om de kracht van je stralen vanuit je spraybar precies te beoordelen zouden we iets moeten weten over de gaatjes in die spraybar. Om mijn eigen Rio 180 bak stond een JBL 1502, trouwens ietwat sterker dan de Oase, met in de spray bar, een buis van 12/16 mm gaatjes van 2,5 mm om de 3 cm. Overigens is deze manier van werken speciaal bedoelt om je plantenvoeding overal te brengen in je bak, wapperende planten zijn niet beslist noodzakelijk. Zo'n wavemaker heeft nooit mijn belangstelling gehad en leek voor mijn plantenbak ook overbodig.
 
Voor zover ik vanuit een ander topic begreep kan je het beste de Wavemaker op de korte kant zetten zodat de stroming aan de overkant terugketst en dan over de bodem weer terugstroomt richting je inlaat. Ik heb geen idee of dit mogelijk is met jouw opstelling.

Qua Wavemaker ligt het aan je vissen wat verstandig is. Corydoras houden wel van wat stroming volgens mij maar de galaxy’s houden volgens mij juist van wat rustiger water.

Ik gebruik zelf het standaard interne filter van juwel en een Wavemaker van Sicce (nano voyager 1000 liter per uur). De pomp van Juwel levert 500 liter per uur. Gevoelsmatig zou ik geen wavemaker er in zetten die veel meer stroming levert dan het filter kan verwerken, als je doel is het filter te verbeteren. Voor mijn gevoel heb je dan vooral meer beweging in het water (misschien gaat er wel meer rommel richting het filter op die manier) en niet zozeer meer filtratie.

Over de wavemaker van Sicce ben ik overigens erg tevreden. Ik gebruik hem om meer stroming te maken omdat mijn vissen dat erg leuk lijken te vinden.
 
Bedankt voor jullie reacties de spray bar is standaard meegeleverd met de "Oase biomaster 350 thermo" spray bar is 60 cm en de gaatjes zijn 0,5 cm
 

Bijlagen

  • spraybar.jpg
    spraybar.jpg
    149.3 KB · Weergaven: 61
Bedankt voor jullie reacties de spray bar is standaard meegeleverd met de "Oase biomaster 350 thermo" spray bar is 60 cm en de gaatjes zijn 0,5 cm
Behalve dat het ding voor je achterwand veel te kort is voor een goede waterverdeling zijn de gaatjes te groot waardoor je het debiet van de filter snel verspeeld. In jouw geval zou ik een 12/16 mm buis maken over de volle achterwand lengte met om de 3 cm een gaatje van 2 mm. Hoe je dat het handigst doet lees je in Het Handige Tips Topic. (Zie mijn handtekening.)
 
Waarom wil je eigenlijk een wave maker? Ik meen in een ander topic van jou dat je ook gouramies wil en een beetje stroming kunnen ze waarderen maar maak van het wateroppervlak geen “golfslagbad”. Geef ze zeker een stuk zonder of amper oppervlakte beweging met wat drijfplanten daar zo. IMHO.
 

Terug
Bovenaan