Wat is er nieuw

spraybar stroming

• Onderwerp starter Onderwerp starter tommie1989
  • Startdatum Startdatum
T

tommie1989

Guest
ik heb een rio 400 aquarium

maar heb er nu 2 pompen opstaan jbl 1502 en jbl 1901 die heb ik aangesloten op 25 mm druk pvc. met 1 reactor ertussen.
en ook 25 mm naar de spraybar van 1.40 M op de achterwand gemonteerd. gericht naar de vooruit.
(spraybar is 20 mm)
heb gehoord dat de planten iets wat moeten bewegen maar dat doen ze niet vanwege te weinig druk waarschijnlijk.
waar licht mijn probleem of hoe kan ik het oplossen?

20180304_112239.jpg
20180309_203653.jpg

Heb jouw volgens mij ook op Facebook gezien..
En aangeraden om een grotere buis diameter te nemen, en je knietjes vervangen voor bochten of 2x 45 graden

Heb je nu beide filters aan elkaar gekoppeld?

dat klopt tuinkabouter maar om alles te vervangen is 1 duur kostenplaatje.
dus dacht mischien is hier iets anders voor.

CRASH ja heb 2 pompen op 2 aparte aanzuigkorfen, en op 1 retour leiding

Lijkt me persoonlijk niet handig om de filters te koppelen. Ook al zijn ze identiek er zit toch verschil in stroming van het water. Dit door vuil, maar ook de rotors zullen niet dezelfde toeren hebben, wat tegen kan werken.

Je verliest bij deze opstelling altijd druk, immers een druk op een vat uitgeoefend, breidt zich naar alle zijden gelijkmatig uit ( wet van pascal), d.w.z. in mensentaal dat de pomp met de sterkste UITVOER de uitvoer van de mindere pomp zal belemmeren, dit kan ertoe leiden dat de "zwakste" pomp ( qua uitstroming op dat moment) tot wel 30% minder zal kunnen uitvoeren.

Verder is het uit optisch oogpunt gezien niet erg logisch om de uitstroom van achter naar voor te richten, de vissen zullen in de stroming gaan "Staan" en je hun staart toewenden. Als je de uitstroombuizen aan één zijkant monteert, desnoods 2 onder elkaar en dan iets naar boven richt, zul je zien dat de stroming toeneemt, dat komt omdat er minder uitstroom openingen zijn ( uitstroom buis aan de zijkant is korter!).

De vissen laten je dan ook automatisch hun zijkant zien...Is ook veel mooier, ( nou ja, dat vind ik dan weer)

wat tuinkabouter al zegt.

2 van deze filters op 1 25mm leiding is echt veel te veel. deze 2 filters zitten op 3200L/U bruto
en die reactor zit ook nog op die ene uitstroom?

of elk een aparte leiding of een dikkere leiding nemen. ik zou zelf voor het 1e gaan.

Laatst bewerkt:
oke ja ik zit ermee met dat alles door de reactor buis heen gaat die is 63 mm +- 60 cm hoog.
hoe kan ik het dan allemaal oplossen zodat ik deze opstelling wel allemaal behoudt.

Het is beter om iedere pomp zijn eigen aanzuig en retour buis te geven.

Je kunt wel een lange spraybar gebruiken met 1 filter op de linker kant van de spraybar en de andere filter op de rechterkant van dezelfde spraybar. Door de gaatjes in de spraybar van de juiste maat te voorzien zie je dat er overal evenveel water uit gaat komen. De pompen werken elkaar dan niet tegen.
Dat tegenwerken gebeurd alleen als de uitstroom van de totale spraybar kleiner is dan de uitstroom van beide filters.
Voordat je de spraybar definitief plaatst, deze eerst met teflontape bevestigen aan de bochten. Zodat je de gaatjes kunt afstellen.

Ik zou de CO2 alleen op je zwaarste filter zitten. Zo zal de uitstroom van beide filters ongeveer gelijk zijn. Grootste filter krijgt wat extra weerstand.

Nou ik ben er bezig geweest en heb nu de 1901 er al en opstaan en heb de 1502 rechtstreeks naar de spraybar gekoppeld en nu bewegen alle plantjes wel iets hierbij de foto's

20180310_170058.jpg
20180310_170039.jpg
20180310_170121.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan