Wat is er nieuw

Spraybar verticaal

Stijn S

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2022
Leeftijd
48
Vandaag wilde ik kijken of mijn nieuwe stuk hout zou passen in mijn Afrika-bak. Het ligt nog maar een week in een bak water, maar bij aankoop was het al een zwaar stuk dat waarschijnlijk zonder inwateren ook wel zou zinken. Ik had dit stuk eigenlijk gekocht voor een ander aquarium dat net wat dieper is, maar wellicht zou het passen en dan zouden de inlaat en de thermostaat mooi verdekt worden. Ik had alleen geen rekening gehouden met de spraybar die horizontaal geplaatst is en waar dat stuk hout deels voor zou komen te staan. Het stuk hout past net wel, net niet, maar misschien als ik de spraybar verticaal naast de inlaat en de thermostaat zet dat het net wel past. Mijn vraag is nu: zijn er meer mensen die de spraybar verticaal hebben en merken jullie dan een verschil in stroming? De meeste aquaria hebben de spraybar horizontaal, ik neem aan dat dat met een reden gebeurt?

De reden is dat de uitstroom dan via de voorruit weer naar achter gaat en je een mooie circulatie hebt.
Je zou eens met wat diepvriesvoer kunnen kijken wat het bij jou doet als je hem vertikaal plaatst. Ik heb het nog nooit meegemaakt moet ik zeggen.
Kun je het hout niet wat inkorten zodat het niet voor de spraybar langskomt?

De reden is dat de uitstroom dan via de voorruit weer naar achter gaat en je een mooie circulatie hebt.
Je zou eens met wat diepvriesvoer kunnen kijken wat het bij jou doet als je hem vertikaal plaatst. Ik heb het nog nooit meegemaakt moet ik zeggen.
Kun je het hout niet wat inkorten zodat het niet voor de spraybar langskomt?
Ik vind het zonde om er een stuk af te zagen. Schuiner zetten is ook niet mogelijk vanwege een ander groot stuk hout dat er al in staat. Ik ga hem toch maar gebruiken voor het aquarium waar ik dit eigenlijk voor gekocht had. Misschien moet ik nog een keer naar VKC gaan en kijken voor een wat kleiner stuk.

Ik ben ook van plan om een verticale spraybar te maken.
Nog iemand die kan reageren?

Misschien dat het werkt als je hem bv rechtsachter in de hoek langs de achterwand laat uitstromen een beetje vergelijkbaar met een eendenbek.
Zou het gewoon eens proberen.

Heb je bij een verticale spraybar bij de onderste gaatjes van de uitstroom minder power/ stroming als bij de bovenste gaatjes?
Natuurkundig gezien?

Heb je bij een verticale spraybar bij de onderste gaatjes van de uitstroom minder power/ stroming als bij de bovenste gaatjes?
Natuurkundig gezien?
Nog niet bij nagedacht maar zal dat invloed hebben? Hmmmm, ik verwacht het niet maar het zou dan ook zomaar wel kunnen.

Ik zou dan juist verwachten dat de onderste gaatjes harder blazen.
Stukje zwaartekracht wat het water naar beneden helpt.
De zijwaartse beweging moet zelf zijn energie ergens vandaan halen

Misschien dat het werkt als je hem bv rechtsachter in de hoek langs de achterwand laat uitstromen een beetje vergelijkbaar met een eendenbek.
Zou het gewoon eens proberen.
Dat heb ik bij mijn India-bak gedaan: geen spraybar maar zo vanuit de buis over de lengte. Maar daar heb ik twee filters, een links en een rechts (die heeft nog wel een spraybar naar het wateroppervlak gericht) en een stromingspomp. Ik kan kijken wat het in mijn Afrika-bak doet.

Natuurkundig gezien?

Waterdruk neemt toe met diepte dus ook de weerstand onderste gaatjes, bovenste gaan dan harder?

Perplexity.ai geeft aan :
Bij een verticale spraybar (dus met de bar rechtop geplaatst en de gaatjes van onder naar boven) is de uitstroom van het water over het algemeen het hardst bij het onderste gaatje. Dit komt door de hydrostatische druk: het water staat onder druk van het filter/pomp, maar de druk aan de onderkant van de spraybar is hoger dan aan de bovenkant vanwege het gewicht van het waterkolom erboven. Echter, in de meeste aquariumsituaties is het verschil in druk tussen boven- en onderkant van een spraybar verwaarloosbaar, omdat de bar niet zo hoog is dat het een groot effect heeft.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan