Spraybar Vs Lillypipe


F

Felereca

Guest
Sommige planten groeien akelig snel en zodra ze bijna de oppervlakte bereiken gaan ze helemaal voorover hangen omdat mijn spraybar (aan de achterwand bevestigd) ze naar voren stuwt door de stroming.
Ben bang dat het niet echt goed is voor de planten, misschien dat er te veel spanning op de stengel komt te staan, waardoor ze uiteindelijk misschien af kunnen breken.

Zijn er mensen die met een Lillypipe werken in plaats van een spraybar? ik heb er verschillende meningen over gehoord maar ben toch benieuwd naar de ervaringen van jullie.
vaak zie ik lillypipe's in voornamelijk aquascape bakken, is er hier een specifieke reden voor, of gewoon omdat het mooier oogt? Zelf vind ik het er wel mooier uitzien.
Ik weet alleen dat er met een lillypipe een hardere directe stroming wordt gecreëerd en met een spraybar word het beter verspreid door de bak alleen met een wat zachtere stroming.

Als een lillypipe hier de oplossing voor is hoe zou ik dit dan aan moeten pakken kwa plaatsing?
Ik heb namelijk 2 filters en momenteel is de uitstroom van beide een spraybar, en allebei aan de achterwand geplaatst.
zou ik dan bijvoorbeeld de lillypipe's zo moeten plaatsen dat de stroming als het waren een kring vormt?

Heb trouwens ook mijn Co2 aangesloten doormiddel van een inline diffuser, graag zou ik willen weten of dat wel goed gaat werken met een Lillypipe.

Hieronder zal ik even een voorbeeld plaatsen met wat ik momenteel heb, en hoe ik het misschien zou willen.
let niet op mijn tekenkunst hehe :) maar misschien maakt dit het wat duidelijker.

777458felereca_0_82_voorbeeld.jpg
 
Ik heb geen spraybar. En ook geen lilypipe. Gewoon 2 knietjes de bak in.
Heb ook een inline diffuser.
 
Ik heb geen spraybar. En ook geen lilypipe. Gewoon 2 knietjes de bak in.
Heb ook een inline diffuser.
Ja, da't kan ook inderdaad gewoon.
Heb ook nog 2 van die mondjes liggen die toen destijds bij mijn filter meegeleverd werden.
 
Op de JBL 901 heb ik ook gewoon de uitstroombek (vergelijkbaar met de lillypipe) zitten zeg maar maar ja dan zie je ook dat de hoge planten plat gaan door de stroming. Stengels breken niet zo snel hoor en je kunt ze ook toppen als het snelgroeiers zijn.
 
Op de JBL 901 heb ik ook gewoon de uitstroombek (vergelijkbaar met de lillypipe) zitten zeg maar maar ja dan zie je ook dat de hoge planten plat gaan door de stroming. Stengels breken niet zo snel hoor en je kunt ze ook toppen als het snelgroeiers zijn.
Ja ik heb inderdaad ook de JBL 901, je bedoeld dat platte bekje wat er standaard bijgeleverd werd?
maar wat als ik nou de rechter uitstroom ( op het plaatje te zien ) iets meer naar binnen zet zodat de stroming net voor langs de hoge planten gaat, en dan die linker op de foto meer naar voor en dan ook schuin doet? zou dat misschien een optie zijn of komt de stroming dan niet door heel de bak heen?
zoiets als hieronder.

125693felereca_0_82_voorbeeld_2.jpg
 
Ja die bedoel ik hoor. Ik heb hem ook rechts net als jij en dan tegen de rechterruit aangericht waardoor het water daar tegenaan kaatst. Als je planten iets bewegen is de circulatie goed.
 
Ik heb hier 2 'gewone' uitlaten in de bak. Linksachter naar rechtsachter gericht en rechtsachter naar linksvoor gericht. In mijn fotoalbum staan wel foto's. Gaat hier goed met de stroming, maar heb er eigenlijk ook niet echt hoge planten in de bak staan. Zou bij jou dus ook wel goed moeten gaan denk ik, als je maar 1 stroomrichting creëert. En zoals aangegeven; en dat planten iets bewegen is juist goed

Edit; het staat in deze post
 
Ik heb hier 2 'gewone' uitlaten in de bak. Linksachter naar rechtsachter gericht en rechtsachter naar linksvoor gericht. In mijn fotoalbum staan wel foto's. Gaat hier goed met de stroming, maar heb er eigenlijk ook niet echt hoge planten in de bak staan. Zou bij jou dus ook wel goed moeten gaan denk ik, als je maar 1 stroomrichting creëert. En zoals aangegeven; en dat planten iets bewegen is juist goed

Edit; het staat in deze post

Heb inderdaad even gekeken, zoiets bedoel ik ja.
leuke bak trouwens! heb bij aliexpress een lillypipe besteld voor 8 euro, kan ik niet voor tobben, ben benieuwd hoe dat zal werken namelijk.

Ja die bedoel ik hoor. Ik heb hem ook rechts net als jij en dan tegen de rechterruit aangericht waardoor het water daar tegenaan kaatst. Als je planten iets bewegen is de circulatie goed.
Ja dat ga ik ook maar eens proberen, alleen ik voel dat er een sterkere stroming uit mijn nieuwere filter komt dan uit mijn oude, gister nog even wat vuil weggehaald uit dat oude filter maar het blijft hetzelfde.
zou dit kunnen komen door filterwatten wat ik in mijn oude filter heb gedaan maar nog niet in mijn nieuwere?
 
k weet alleen dat er met een lillypipe een hardere directe stroming wordt gecreëerd en met een spraybar word het beter verspreid door de bak alleen met een wat zachtere stroming.

Ik heb zelf nu een tijdje een lilypipe in gebruik. Wat je hierboven zegt ben ik het niet mee eens. Het is lastig om zo te omschrijven, maar ik vind juist dat de stroming in mijn bak nu rustiger is, terwijl er meer waterverplaatsing plaatsvindt.
De stroming is dus rustiger en "breder". Zie het als volgt: Een spraybar is alsof je lucht door een heleboel hele nauwe rietjes probeert te blazen, een lilypipe is alsof je door de opening (aan dop-kant) van een colafles blaast terwijl je de bodem er af gesneden hebt.....dat is mijn ervaring althans.
 
Ik heb zelf nu een tijdje een lilypipe in gebruik. Wat je hierboven zegt ben ik het niet mee eens. Het is lastig om zo te omschrijven, maar ik vind juist dat de stroming in mijn bak nu rustiger is, terwijl er meer waterverplaatsing plaatsvindt.
De stroming is dus rustiger en "breder". Zie het als volgt: Een spraybar is alsof je lucht door een heleboel hele nauwe rietjes probeert te blazen, een lilypipe is alsof je door de opening (aan dop-kant) van een colafles blaast terwijl je de bodem er af gesneden hebt.....dat is mijn ervaring althans.
Sorry, dan zit ik fout. als jij het zo beschrijft klinkt het alleen maar beter, ik heb er zelf geen 1 in gebruik dus jij zal het wel beter weten :)
 
Zal allemaal ook afhangen van het type lillypipe en de bedoelde spraybar. Bij een spraybar met weinig of kleine gaatjes zal de uitstroom harder zijn dan met grote/veel gaten. E.e.a. is dus met een sparybar wel deels te sturen.
Door het uit te proberen kun je denk ik wel ontdekken wat voor jou het beste is.
 
Sorry, dan zit ik fout. als jij het zo beschrijft klinkt het alleen maar beter, ik heb er zelf geen 1 in gebruik dus jij zal het wel beter weten :)

Haha! Gaat niet om goed of fout hoor...al helemaal geen "sorry"! Ik heb eerder een spraybar gehad en nu een lily pipe en wat ik hierboven schreef was gewoon mijn observatie/ervaring.
 
Zal allemaal ook afhangen van het type lillypipe en de bedoelde spraybar. Bij een spraybar met weinig of kleine gaatjes zal de uitstroom harder zijn dan met grote/veel gaten. E.e.a. is dus met een sparybar wel deels te sturen.
Door het uit te proberen kun je denk ik wel ontdekken wat voor jou het beste is.
Ga het inderdaad zelf proberen, zoals ik al verteld had een lillypipe setje ( inlaat en uitlaat ) besteld van aliexpress, weet niet of het super kwaliteit is maar het is het proberen waard.
duurt alleen een tijdje voordat ze binnen komen, tot die tijd probeer ik het eerst even met die mondjes.


Haha! Gaat niet om goed of fout hoor...al helemaal geen "sorry"! Ik heb eerder een spraybar gehad en nu een lily pipe en wat ik hierboven schreef was gewoon mijn observatie/ervaring.
Hahaha, naja hopelijk krijg ik zo'n zelfde ervaring als ik eenmaal mijn lillypipe binnen heb, kan een poosje duren.


Via deze link kan je die 2 knietjes zien hoe dat Marcel dat doet. Staat in zijn fotoalbum. Vindt het knap gedaan.
http://www.aquaforum.nl/threads/aquatlantis-fusion-120x50-van-biljoenblik.89512/page-6#post-1296503
Dankjewel voor het linkje! ziet er inderdaad zeer effectief uit. al eerder zijn fotoalbum bekeken en de techniek is zeer interessant!
 
Ga het inderdaad zelf proberen, zoals ik al verteld had een lillypipe setje ( inlaat en uitlaat ) besteld van aliexpress, weet niet of het super kwaliteit is maar het is het proberen waard.
duurt alleen een tijdje voordat ze binnen komen, tot die tijd probeer ik het eerst even met die mondjes.


Ja dat is een nadeel en het kan inderdaad even duren. Maar vaak scheelt het een boel geld.
 
Ja dat is een nadeel en het kan inderdaad even duren. Maar vaak scheelt het een boel geld.
Ja best veel inderdaad, daar heb je een glazen inlaat en Lillypipe en nog een extra onderdeel voor nog geen tientje, hier in Nederland betaal je 15 euro voor alleen de Lillypipe zelf :)
ook zo'n glazen Co2 indicator precies hetzelfde als die van Dennerle voor 4 euries :)
 
De sterkte van stroming en de watercirculatie kun je á la minute uittesten met Easy Life Filtermedium. Dat is een wit goedje dat je in je water gooit en je meteen vertelt hoe e.e.a. zit.
 

Terug
Bovenaan