Spraybar


In ieder geval zie we nu assimilatie van de planten in de hoeken waar we dat voorheen niet zagen. De Echinodorus en de Javavaren staan respectievelijk links en rechts in de bak op een plek die we voorheen als "deadspots" hadden betiteld en waar in elk geval geen stroming was. Nu wel. Zo bezien is er dus sprake van verbetering. Een paar foto's:

211895_0_82_cimg2119.jpg

958433_0_82_cimg2116.jpg

812692_0_82_cimg2118.jpg



Benieuwd naar jullie reacties.


Groet,
Ben
 
Zeker, John. Maar dat was ook al zo v��r de installatie van de nieuwe spraybar. We kregen wat last van Baard/Penseelalg juist in de hoeken van mijn bak. Vandaar deze verbeterpoging middels deze nieuwe Transparante (Het oog wil ook wat....) Spraybar.

Dank je wel voor het compliment, overigens!


Groet,
Ben.
 
Moet zeggen dat je die niet ziet zonder het te weten Ben. je zal wat dode hoeken hebben gehad denk ik. Ik heb hem altijd op de zijruit geplaatst maar ja het is lastig om overal goede stroming te hebben hoor.
Maar zoi zie je amper iets bij jou hoor.
 
@john. Inderdaad, John. Maar denkelijk is er verbetering. Ik zie echt stroming waar dat voorheen niet was. Het blijft natuurlijk afwachten wat het uiteindelijke resultaat zal zijn.

@ton. Dank je wel!

Groet,
Ben.
 
Verandering van stroming:

Een onverwacht extraatje: Glasheldere doorkijk in de lengte van onze bak.

377466_0_82_p2150001.jpg



Groet,
Ben.
 
Nu ben ik eens nieuwsgierig hoeveel bellen co2 per minuut jij geeft?
In puur kraanwater?

Topbak trouwens!

Grts :thumbs:
 
ben,

heb jij gewone transparante acrylaat buis gebruikt?
wat zijn de afmetingen van de buis en van de gaten? en hoe heb je ze ontbraamd
 
Gino_Kortrijk zei:
Nu ben ik eens nieuwsgierig hoeveel bellen co2 per minuut jij geeft?
In puur kraanwater?

Topbak trouwens!

Grts :thumbs:

Hier kan ik geen antwoord op geven. Wij hebben nl. een "volautomatisch" CO2 systeem. Dat houdt het PH gehalte op 6,7. Overigens gebruik ik inderdaad kraanwater.



Groet,
Ben.
 
tuinkabouter zei:
ben,

heb jij gewone transparante acrylaat buis gebruikt?
wat zijn de afmetingen van de buis en van de gaten? en hoe heb je ze ontbraamd

Nee, hoewel Acrylaatbuis wat helderder is, is het ook wat moeilijker te bewerken. Het kan nl. slechter tegen puntbelasting. Acrylaat kennen de meesten van ons ook wel als "plexiglas". Dat barst nogal snel. Het liefst had ik polycarbonaatbuis gehad, dat is ook helder maar hier niet verkrijgbaar. Dus bleef Transparant PVC over. Maat 16/12,6.
(Wanddikte 1,2.) PVC kan een blauw/grijze gloed in zich hebben maar daar zie je onder water niets van terug. Ik boorde 2 mm. gaatjes telkens met 3 cm. tussenruimte. Ontbramen met een stanleymes. De gaatjes kun je niet ontbramen daar ben ik stevig daarheen gegaan met een JBL cleany borstel.

https://www.google.nl/search?q=JBL+Clea ... BFoQsAQIKg

Groet,
Ben.
 
Mooi geworden Ben!

Die stop die je gebruikt hebt aan weerszijde, waar haal je die? Lijkt mooi te passen in je 16mm buis.

En heb je alle gaatjes op een rij?
 
Die stop bleek, toeval (!), in de rommelbak van Ikea te liggen. Dat is eigenlijk een plastic schroef. Gedeeltelijk afgesneden. Aan de andere kant zit een dopje van Eheim dat eigenlijk te groot was maar met een insnijding werkt het. De laatste kan ik er ook uithalen. Zo nodig kan de pijp dus schoongemaakt worden. Ja, de gaatjes zitten op een rij. Ik haalde een touwtje door de buis en over de buis, aangetrokken en met een plakkertje gefixeerd diende dit als een lijn over de lengte van de buis zodat de gaatjes netjes in het gelid staan.


Groet,
Ben.
 
Ok, dan moet ik zelf nog iets gaan bedenken als stop, want vind dat mooier en minder opvallend als een pvc eindstop...

Ben, ik hoorde net dat JBL 16/22mm slangen en hulpstukken gebruikt.
Jij hebt er toch een een 16/12,4 mm spraybar op aangesloten? Waarom niet een maatje groter?
Paste dat 16mm t-stuk wel makkelijk op het JBL hulpstuk?
 
JBL gebruikt 16/12. Het JBL deel dat ik gebruikte heeft een 12 mm.einde.


Groet,
Ben.
 
Oh in een ander topic kreeg ik te horen dat JBL voor alle pompen 16/22mm gebruikt.

Maar voor de 1500 iig wel 16/22mm.
Jij hebt dus waarschijnlijk een kleinere? Vandaar je keuze voor 16mm buis.
Helder! :)
 
Inderdaad Coos, we hebben de JBL E901 greenline. Daar past een Outset spray 16/12 bij.


Groet,
Ben.
 
Een opmerking die mij nu al vaak is voorgelegd: Die transparante PVC buis zal snel (zichtbaar) vervuilen!
Vandaag bij de waterverversing maar eens even een foto gemaakt. Er blijkt nog nauwelijks iets aan te zitten. Is dus nog redelijk schoon hoewel de spraybar net onder het water maar toch relatief dicht bij de rood/warm-witte led balk zit.
Nu de planten er niet voor zitten is e.e.a. wel goed te zien dacht ik.

874415_0_82_cimg2139.jpg


Uiteindelijk vervuild hij natuurlijk net zoals elke andere spraybar maar sneller blijkt dit toch niet te gaan.


Groet,
Ben.
 
schijnt ook veel verschil te maken in het type materiaal.
Glas, polycarbonaat, acryl,...
 
Een opmerking die mij nu al vaak is voorgelegd: Die transparante PVC buis zal snel (zichtbaar) vervuilen!
Vandaag bij de waterverversing maar eens even een foto gemaakt. Er blijkt nog nauwelijks iets aan te zitten. Is dus nog redelijk schoon hoewel de spraybar net onder het water maar toch relatief dicht bij de rood/warm-witte led balk zit.
Nu de planten er niet voor zitten is e.e.a. wel goed te zien dacht ik.

Bekijk bijlage 231449

Uiteindelijk vervuild hij natuurlijk net zoals elke andere spraybar maar sneller blijkt dit toch niet te gaan.


Groet,
Ben.
Hee @benvo mag ik vragen hoeveel MM die T stukjes zijn ? En waar je ze gekocht hebt
 
Hallo, allen die met me meedachten over deze topic. Het is klaar. M'n nieuwe Spraybar is ge�nstalleerd. Ik had nog een JBL instroom deel waaraan ik een T stukje gelijmd heb. Daaraan zit de eigenlijke, tarnsparante, Spraybar. De hele achterwand wordt gebruikt. De beide buis-uiteinden heb ik voorzien van een stop die uitneembaar is. Je wilt tenslotte de pijp weleens reinigen. Dit kan gewoon met de borstel die ik ook gebruik voor de slangenreiniging. Op de foto's is te zien hoe e.e.a. geworden is. Het mooie is dat de spraybar nauwelijks te zien is, hij is hoog in de bak middels zuignapjes vastgezet. Sneetjes in de achterwand bleek de oplossing voor de bevestiging. Alles zit mooi stevig doordat de zuignap zelf half achter de wand zit. Ook dit is mooi te zien op de foto's. Ook heb ik getest met Easy-Life filter-medium (wit goedje) hoe goed of de stroming door de hele bak gaat. Zo als het er nu uitziet is ook dat goed. Mijn dead-spots worden, voor het eerst (!) nu bereikt. De stroming is mooi rustig, planten bewegen maar daar mee is ook alles gezegd. Doordat ik de uitstroom heel iets naar beneden heb gericht is er op het wateroppervlak een rimpeling te zien, veel minder overigens als voorheen. Dus helemaal tevreden? Dat kan ik natuurlijk nog niet zeggen maar over een paar weekjes weet ik meer!

Wel ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden, tenslotte heb ik jullie gebruikt als klankbord waarvoor nogmaals mijn hartelijke dank!





Bekijk bijlage 231439
Bekijk bijlage 231440 Bekijk bijlage 231441
Bekijk bijlage 231442
Bekijk bijlage 231443

Groet,
Ben.
Mooie oplossing, wil zelf misschien ook nog wel een keer zoiets maken omdat stroming te hebben over de gehele bak (ipv uit 1 punt / stromingspompen). Zou je het weer zo doen of zou je met de kennis van nu wat anders doen?
 
Hee @benvo mag ik vragen hoeveel MM die T stukjes zijn ? En waar je ze gekocht hebt
Welke maat je nodig bent hangt af van de buitenmaat van de pijp die je in die T stukjes steekt. Ze zijn er dus in verschillende maten. Hier zijn ze verkrijgbaar:

 
Mooie oplossing, wil zelf misschien ook nog wel een keer zoiets maken omdat stroming te hebben over de gehele bak (ipv uit 1 punt / stromingspompen). Zou je het weer zo doen of zou je met de kennis van nu wat anders doen?
Voor mij bleek dit de beste manier van werken, met name ook omdat je zorgt voor stroming over je bodem. Iets wat op een andere manier eigenlijk niet mogelijk is. Er vormt zich een spiraal vormige stroming richt de aanzuiging. Dit omdat mijn spraybar zo'n 30 graden naar beneden om de voorruit was gericht. Waardoor de instroom kaatst en naar beneden en vanonder naar achter beweegt waar ze weer boven komt voor de volgende duw.
 
Welke maat je nodig bent hangt af van de buitenmaat van de pijp die je in die T stukjes steekt. Ze zijn er dus in verschillende maten. Hier zijn ze verkrijgbaar:

Bedankt voor je reactie ! Ik wil een transparante 16 MM pvc buis gaan gebruiken . Dus dan een T stuk van 16MM? Of juist een slag groter? Hetzelfde geldt voor zo knietje , welke mm heb ik daar voor nodig voor een 16MM pvc buis ?
 
Bedankt voor je reactie ! Ik wil een transparante 16 MM pvc buis gaan gebruiken . Dus dan een T stuk van 16MM? Of juist een slag groter? Hetzelfde geldt voor zo knietje , welke mm heb ik daar voor nodig voor een 16MM pvc buis ?
Bij buizen wordt er vaak een binnen en buitenmaat aangegeven. Bij buis heb je bijvoorbeeld 12/16 mm. Dus 12 mm binnenmaat en 16 mm buitenmaat. Een T stuk 16 mm kent maar een maat dus 16 mm als binnenmaat. Met PVC lijm te koppelen. Soms wanneer je de pijp wil kunnen reinigen is er een ander handigheidje mogelijk. Maar alleen daar waar de aansluiting veiligheidshalve boven je water hangt. Tromp dan de 16 mm heel iets op zodat de pijp klem in het T stuk komt te zitten. Alles is dan nog los te halen en te reinigen. Dat op trompen kan je doen met bijvoorbeeld een iets grotere dop van een dopsleutel set. Je warmt je pijp iets op en duwt dan de dop in de pijp. Je pijp blijft dan mooi rond en komt echt lekvrij klem te zitten zonder lekkage. Maar als gezegd, veiligheid voor alles, altijd alleen boven je wateroppervlak!

Voor de duidelijkheid:
Er bestaan T stukjes waar de pijp omheen gaat! Maar ook vaak gebruikt bij slangen, bijvoorbeeld. Maar bij het bovenstaande ben ik er maar even van uitgegaan dat je een PVC T stuk bedoelt waar je pijp ingaat.

 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan