Wat is er nieuw

Spraybarvraagje

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Ik heb over de hele lengte (150cm) van mijn bak een spraybar gemaakt en die geeft op zich een goeie stroming, maar het nadeel is dat al mijn drijfplanten en HN bladeren half over elkaar heen tegen de vooruit geplakt zitten. Geen gezicht, vind ik, dus ik wil er wat aan doen.

Ik heb hem al wat dieper gezet en naar beneden gericht, maar dat helpt nog niet erg. Zou het helpen als ik de gaatjes wat uitboor naar, zeg, 4-5mm of gaatjes toevoeg? Of is dit gewoon het gevolg van een spraybar en kan ik beter de uitstroom gewoon los in de bak hangen? Ben zelf een beetje bang dat dat dode plekken op gaat leveren...

De planten achter een visdraadje is ook niet echt een optie, want dan hangt de boel straks op een hoop “in de touwen”. Het zal dus echt uit de stroming moeten gaan komen.

De gaatjes groter boren of juist afdekken op strategische plaatsen zal een oplossing kunnen zijn, het is ook net welke stroming je wilt hebben.
Daarmee bedoelende dat er met een spraybar veel mogelijk is.

Edit,
Zelf heb ik mijn spraybar in 3en gedeeld waardoor ik beter kan "richten" binnen de bak gedeelte :!

Laatst bewerkt door een moderator:
Precies, vandaar ook de vraag. Punt is dat ik en drijvers, en een goeie stroming door de hele bak wil hebben. Momenteel is het eigenlijk gewoon te hard.

Grotere gaten of meer, zorgen voor minder sterke stroming, het blijft proberen.

Om die reden heb ik mijn spraybars eruit getrokken.
Ik heb ook niet geprobeerd met grotere gaten ofzo

Heb zelf zowel met spraybar als breedstraler gewerkt.. die breedstraler vind ikzelf 10x beter werken. Maar gaten groter boren moet wss ook wel kunnen werken.

Die breedstraler vond ik zelf vanaf het begin ook al wel een mooie oplossing, maar onze vrienden van Eheim leveren die dingen (God knows why...) niet in 16/22. :S Vandaar dat ik eerst maar eens een spraybar in elkaar geknutseld heb, maar als er iets is wat ik aan de standaard uitstroombuis van Eheim kan knopen...

Om die reden heb ik mijn spraybars eruit getrokken.
Ik heb ook niet geprobeerd met grotere gaten ofzo

Ja precies! Heb nooit spraybar gehad. Geeft veel tegendruk aan pomp, dus verlies. En het stroomt te hard in je bak.

Gewoon 1, liefst 2 uitstromers in de bak.

Die breedstraler vond ik zelf vanaf het begin ook al wel een mooie oplossing, maar onze vrienden van Eheim leveren die dingen (God knows why...) niet in 16/22. :S Vandaar dat ik eerst maar eens een spraybar in elkaar geknutseld heb, maar als er iets is wat ik aan de standaard uitstroombuis van Eheim kan knopen...

Gewoon de standaard instroom bocht 16/22 gebruiken. Uiteinde even in de waterkoker houden, dat uiteinde plat duwen.
Dan heb jij je breedstraler.

Wie wat bewaard etc... 😉 Deze had ik nog liggen van het Fluval filter wat bij mijn Fresh F60 zat. Is ook nog 16/22, nu alleen nog een manier vinden om hem aan mijn uitstroombuis te maken.... Rechtstreeks aan een slang maken ga ik nog even niet doen, want ik heb vanmiddag net nieuwe slangen door mijn droogkamer gevrot vanwege het plaatsen van een inline atomizer. Werd ik niet heel blij van...

IMG_0215.JPG

Gewoon de standaard instroom bocht 16/22 gebruiken. Uiteinde even in de waterkoker houden, dat uiteinde plat duwen.
Dan heb jij je breedstraler.

Kijk dat vind ik nu zo leuk aan dit forum!
Dit soort toffe tips! 😀

Zo, even crea geweest met een Fluval uitloop en een stukje slang en zie daar: een breedstraler! 🙂 Eens kijken hoe dit functioneert. Stroming lijkt goed, maar ik zie nog wel wat kleine co2 belletjes uit de uitstroom komen, wat bij de spraybar niet het geval was. Stoort verder niet, maar de oplossing is met een spraybar dus nog beter.
IMG_0216.JPG

Zo, even crea geweest met een Fluval uitloop en een stukje slang en zie daar: een breedstraler! 🙂 Eens kijken hoe dit functioneert. Stroming lijkt goed, maar ik zie nog wel wat kleine co2 belletjes uit de uitstroom komen, wat bij de spraybar niet het geval was. Stoort verder niet, maar de oplossing is met een spraybar dus nog beter.Bekijk bijlage 16479

Ja, dat bewijst maar weer dat een spraybar de doorstroom zeer negatief beinvloed. De doorstroom is lager, daardoor loste uw CO2 mooi op. Maar met een hogere doorstroom is er minder tijd om op te lossen. Je zou er een meter slang tussen kunnen doen. Dan wordt de contacttijd iets vergroot.

Of de CO2 voor uw filter zetten. Werkt de filter als reactor. Heb ik ook met mijn inline diffuser. Loste net niet compleet op. Nu wel natuurlijk.

Denk dat het punt met een spraybar qua co2 ook vooral de lengte is en dat het water nog een keer door kleine gaatjes gaat. Maar goed, eerst maar eens even aanzien. Schijnt dat zo’n inline ding er ook even over doet voordat hij helemaal perfect functioneert, zelfs na een dag inweken.

Voor het filter zetten is ook nog een optie, maar ik heb voorlopig genoeg onderin dat rottige kastje met onwillige slanger geworsteld. :koffie:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan