Wat is er nieuw

Sproeibuis maken

Rick85

Well-known member
Lid geworden
4 augustus 2014
Goedemiddag allemaal,

Aangezien ik niet veel doorstroming in mijn beplante bak heb wil ik graag een sproeibuis maken, alleen heb ik hier nog wat vragen over.

Mijn aquarium is een Juwel Rio 180 met een Pumpe Juwel ECCOFLOW 600 l/h Int.
00069.jpg

Het lijkt mij het beste om het uitstroompijpje te verwijderen en een sproeibuis er rechtstreeks in te stoppen. Wat de maat is van de pompuitgang weet ik niet(ben op mn werk).

Ok hier mijn vragen:
Hoelang is aan te raden bij een bak van 1mtr?
hoeveel gaatjes, hoe groot en hoeveel afstand?
boven of onder wateroppervlakte monteren?
welke richting op?

natuurlijk kan ik dit zelf ook proberen aangezien een electrabuis makkelijk is om opnieuw te maken maar liever met goed advies beginnen 🙂

Ik heb in de meterbak de sproeibuis lang de zijruit en die is rond de 30cm.

Ik heb ook een keer zo'n spraybar gemaakte. Hing ook langs een zijraam (zo'n 30cm). Ik had hem een paar centimeter onder het water oppervlakte, maar zou ook erboven kunnen als je denkt dat meer zuurstof goed is voor je bak.

De grootte en de hoeveelheid van de gaten kan je het beste zelf uitvogelen. Dit hangt van je pompje en van de hoeveelheid stroming die je wilt af. Zou de gaatjes alleen niet te klein maken, want dan raken ze steeds verstopt.

Als je hem onder water hangt, is een doorzichtige buis het mooist vind ik.

Gr, Thomas

In mijn meterbak heb ik bijna 1 meter sproeibuis over de gehele achterwand.
Als je deze naar het wateroppervlakte richt krijg je een mooie circulatie.
Hangt inderdaad wel sterk af van de kracht van de pomp(en).

Ik zou het sowieso onder het wateroppervlak plaatsen anders moet je 5x per nacht naar de WC. (trust me)

Het geluid van het water was voor mij ook de reden om de spraybar onder het wateroppervlak te hangen.

ok onder water en dan recht naar beneden gericht of meer richting de voorkant?

Richting de voorkant.
Blijft trouwens heel beperkt met het binnenfilter,is het geen optie om een buitenfilter te nemen?

voor nu is dit een simpele oplossing maar zal wel kijken voor buitenfilter in de toekomst.

Ik heb mijn spraybar naar de oppervlakte gericht.
Je ziet dat het oppervlakte omhoog gaan zonder dat de straal uit het water komt
dit geeft een goede zuurstofgas opnamen
en ondertussen natuurlijk ook beweging in het water

Jb Malawi

ik zou de spraybar in de breedte houden naar voren laten stromen net onder het water of iets na boven dat je soort van golfje krijgt aan de oppervlakte. ik zou met de gaten ook niet te groot beginnen maar steeds even uit proberen en moet het groter, dan met een groter boortje uit boren tot je de goede maat hebt.

Ik zou het sowieso onder het wateroppervlak plaatsen anders moet je 5x per nacht naar de WC. (trust me)

Als dit zich voordoet kan ik adviseren om een po naast het bed te zetten. Scheelt weer heel wat loopwerk en koude voeten 😀 😉.

Ik heb de buis ook 2 cm onder het oppervlak en de gaatjes juist een heel klein tikje naar beneden maar meer omdat anders mn drijvers de bak doorvliegen. Nu heb ik wel geen oppervlaktebeweging.

Ik denk voor de toekomst dat een buitenfilter de meest mooie oplossing is en op MP zijn deze vaak al voor een redelijke prijs te koop.

Hi ,

Heb dus een Jbl Cristalprofi E901 gekocht waar dan als aktie zon Topclean bijzat.

Nu vraag ik me af wat de beste locatie is voor de in en uitlaat.

Had gister beide aan de linkerkant maar vandaag heb ik de uitlaat aan de rechterkant naast de binnenfilter gezet en de inlaat vervangen door de topclean.

Oh ja omdat deze filter nog niet echt is ingedraaid laat ik mn binnenfilter nog draaien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan