Stabiel licht vs "wolken simulatie"


G

Geo92

Guest
Dag,

Vroeg mij af, mijn LED controller heeft de optie om een soort van wolken beweging te simuleren. Maar ik vraag mij af het meer een gimmick is, of dat het echt zinvol is voor de planten en/of vissen?
Zat me ook te verdiepen in een middagpauze (gedimd licht, niet helemaal uit), maar volgens mij kan ik dat beter niet doen aangezien ik CO2 toevoer heb. Dan heeft dat weinig zin.

Iemand ervaring met dit soort simulaties of instellingen?
 
Als je CO2 toevoegt is een lichtpauze overbodig.

Wolken toestanden en onweer is leuk voor ons maar heeft geen meerwaarde voor de planten/vissen
 
Wolken simulatie is alleen leuk om te zien, maar dan heb je ook Ledbalken nodig waarvan de Led's allemaal apart adresseerbaar zijn, of iig in groepen
Lichtpauze is niet nodig als je voldoende Co2 hebt, of je moet langer van het (volle) licht willen genieten in de avonduren
 
Ik denk dat je dat geld wel aan zinnigere dingen kan uitgeven, zowel de bewoners als de planten hebben daar geen voordeel aan.
 
Oké duidelijk, bedankt! Op het moment heb ik ook geruimte tijd mijn nachtlicht aan staan op heel gedempt blauw licht (10% van blauw led licht, maanlicht), in plaats van dat het licht helemaal uit staat 's nachts. Want echt pikdonker is het nergens op de wereld 's nachts. Ik neem aan dat dat geen kwaad kan, want het is minimaal.
 
In plaats van blauw kan je beter kiezen voor koelwit als maanverlichting, dat heb ik hier ook maar echt heel minimaal (2%) pas als de kamer helemaal donker is kan je het zien
 
Je vissen zullen er wel aan wennen, maar of de algen wat met flauw blauw kunnen is de vraag.
 
Want echt pikdonker is het nergens op de wereld 's nachts.
Ooit al eens black-ops gegaan op een maanloze nacht?
Het kan wel degelijk aardedonker worden in de nacht..

Anyhow, hier staat in de nacht gewoon alles uit.
Echt donker is het niet gezien de straatverlichting ook gewoon door het keukenraam schijnt
 
Lichtpauzes, wolken simulaties en soms zelfs onweersbuien boven je bak. Het zijn gimmicks en dus niet echt nodig.
 
Ik bedoel geen regenseizoen maar meer een verfrissend buitje op z'n tijd :D
Kan je gewoon maken van een Chinees bakje een pompje en wat filterwatten.
Maargoed dan dwalen we wel erg af van het licht :p
 
Die easyled controller luminus dacht ik dat dat kan. Maar dan moet je ook de juiste lamphebben easyled 2 bv
 
Denk dat ik het blauwe licht nog maar even naar beneden schroef. Hij stond standaard op 10% blauw LED verlichting 's nachts. Heb het naar 5% gedaan, want heb vernomen dat er twijfel bestaat of alg reageert op blauw licht.
En anders zoals hierboven werd gezegd, witlicht.
 
BTW, ik heb HeliaLux led verlichting (met splitter voor 4Ch). Ik begon met 95% voor overdag , maar had het idee dat het nog steeds al vrij krachtig was. Naar beneden geschroefd naar 75% (rood-wit-groen , blauw op 30%).
Iemand enig idee wat een gebruikelijke percentage is? Ik kan nog wel verder omlaag heb ik het idee. Ik ben nog zoekende naar een balans, aangezien ik nog steeds wel draadalg issues heb. Mijn CO2 heb ik inmiddels wel in het lichtgroene gekregen volgens de drop checker. Maar heb het idee dat er nog valt te tweaken met balans van het licht.
Ik draai hem nu 9 uur per dag op volle sterkte.
 
Draadalg ontstaat door een CO2 tekort. Of je je lichtintensiteit moet minderen hangt af van het aanwezige planten bestand. Let wel op er is een verschil in lichtduur en lichtsterkte. Je lichtduur zou ik tot 8 uur beperken op, wat jij aangeeft als, volle sterkte. 8 uur exclusief dimtijden is vaak een goed begin om vanuit te gaan. Nu heb ik het niet zo op de verlichting van Juwel, men heeft over het algemeen zeer veel, koelwit, en dus blauw in het licht. Een erg hoge Kelvinwaarde dus. Dat is, voor het oog, fel licht maar niet noodzakelijk ook een goed licht voor planten.
 
Ja, heb al een aantal weken lopen tweaken aan CO2 toevoer (als ik weer te veel erbij deed, werd het weer te geel, en als ik te weinig had werd het weer te donker groen). Maar draadalg bleef steeds een probleem, ook al was alles in het lichtgroen het gros van de dag volgens de dropchecker. Enige wat ik wel heb verholpen is baardalg groei, dat had ik namelijk eerst ook in grote mate, maar dat is vrijwel weg (dit aquarium draait pas sinds augustus).

Dus vanwege de draadalg heb ik de intensiteit van het licht getweaked. Nu nog eens een periode aankijken. Want het is lastig te zien waar nou het probleem ligt als ik CO2 zo veel mogelijk in het lichtgroene heb gekregen. CO2 gaat twee uur vóór licht aan is aan, en gaat ongeveer een uur voor het licht 100% uit is, uit.

Hier schema van het licht zoals ik het nu heb (weet natuurlijk nog niet of de verandering van sterkte/intensiteit effect zal hebben op alg, heb de intensiteit pas vandaag hard aangepast qua %).
Lichtschema.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Draadalg is niet enkel en alleen CO2
Vaak is het een samenloop van weinig voeding, slecht onderhoud, belabberde stroming en CO2
 
Iemand enig idee wat een gebruikelijke percentage is?
Moeilijk te zeggen dat ligt ook een je planten, maar ik zou het witte licht de boventoon laten voeren, vergezeld met wat rood en blauw, groen is enkel voor onze oogjes.
 
Draadalg is niet enkel en alleen CO2
Vaak is het een samenloop van weinig voeding, slecht onderhoud, belabberde stroming en CO2

Update: Het lijkt erop dat ik de situatie onder controle heb gekregen. Bleek vooral door het licht te komen, nadat ik het licht dusdanig heb gedimd qua instellingen en het aantal draaiuren heb beperkt tot 8 uur, is het aantal draadalg flink verminderd. Het beetje alg wat er nu nog groeit door een week genomen gaat vrij langzaam en is vrij minimaal. Voorheen was binnen 1 dag de draagalg erg nadrukkelijk aanwezig op vele planten.
 
Update: Het lijkt erop dat ik de situatie onder controle heb gekregen. Bleek vooral door het licht te komen, nadat ik het licht dusdanig heb gedimd qua instellingen en het aantal draaiuren heb beperkt tot 8 uur, is het aantal draadalg flink verminderd. Het beetje alg wat er nu nog groeit door een week genomen gaat vrij langzaam en is vrij minimaal. Voorheen was binnen 1 dag de draagalg erg nadrukkelijk aanwezig op vele planten.
Mooi dat je het op hebt gelost
 

Terug
Bovenaan