Wat is er nieuw

Staghorn alg. Hoe kom ik er vanaf?

Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
5,180
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik heb wat staghorn alg in mijn aquarium. Even wat feiten op een rij.

  1. Juwel Rio 180 met Day en Nature led buizen. Verlichting brandt 10 uur.
  2. CO2 inline diffuser, 10 uur op een dag. spraybar over achterwand.
  3. Planten, vallisneria, echidorus, limnophila sessiflora ambulia, ludwigia repens rubin, cryptocoryne balansae en naaldgras.
  • Vissen
  • Kardinaaltetra, blauwe spat, colina chuna, corydoras panda, siamese algeneters, botia lohachata
Mocht er nog info nodig zijn hoor ik het graag. Jullie advies hoor ik ook graag.
 
Ik heb hetzelde probleem in dezelfde bak maar met de t5 van juwel erboven. (ik geef geen co2 maar wel carbo)
Deze heb ik sinds eergisteren er af gehaald en vervangen door 2x 2w leeslampjes van ikea... eens zien wat dat geeft.
 
Vaak is Staghorn een probleem met de nh3/4.
 
Een impressie van de spraybar.
Filter. Water gaat eerst naar voorfilter dan beneden siporax, dan sponzen, dan silicatex, witte filterwatten en daar boven zit fijn nafilterspons onder voorfilter geklikt.
 

Bijlagen

  • VID_20200321_101313.mp4
    4.4 MB
Laatst bewerkt:
Silicatex trekt ook de fosfaat eruit zover ik weet.
 
Ik zie wel meer bewegingin de bak met een aangepaste buis. 1.5 mm boor. Led day zit voorin de lichtbalk van juwel en nature achter. Kleine zwarte bolletjes heb ik vooraan van de bodem afgehevewld zo goed als dat ging.
 
Het is even testen wat de beste distributie geeft en ik heb met deze gaatjes hem nu zo staan dat ie iets minder naar beneden is gericht dan de jouwe en ik denk op 10cm van boven de voorruit raakt.
Met de oude had ik amper beweging over de bodem en nu zie ik het diepvriesvoer mooi met de circulatie meegaan en vlakvoor de achterwand weer omhoog gaan.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even Sky uitlaten
      Terug
      Bovenaan