Staghorn alg

S

Stefke.

Guest
Hallo
ik heb staghorn alg.
Hoe krijg je dit weg ??
Ik doe dat nu altijd met een pincet er af maar dat is te veel werk
 
Het is een lastige om weg te halen. Je moet de oorzaak aanpakken en dan geraak je er wel weer af.
Misschien flink in de bak bezig geweest zonder een goede waterwissel daarna??
 
Heb ze al 3 weken of meer, hou ze wel klein, maar eten vuurgarnalen die algen ???.
 
Nou niet echt nee. Die eten af en toe misschien een algje maar niet in die mate dat ze jou ervan af helpen hoor.
 
Dag Stefke, weet zeker dat Crossocheilus siamensis, je van dit probleem afhelpen en rap ook!

Greetzz Bigsmoke
 
Dat lijkt me geen goed idee voor een 60 cm. bakje waar al 35 vissen inzitten.
 
Albert.K zei:
http://www.aquascaping-blog.com/staghorn-alg
misschien geeft bovenstaande link een oplossing?

succes Albert

Goed voorbeeld van slechte adviezen die ze daar geven.. :koud:
 
En wat zou jouw advies dan zijn Tom?

Het is gemakkelijk om de boel af te kraken en zelf niets constructiefs te leveren. Maar dat zijn we gewoon van je ;-)
 
Om te beginnen je tekst vervangen door zo iets ;
kHMd3qGtKbMhGYO7gyZ1uzN5w69ub5q-.jpeg
 
Een hoop tekst die niet relevant/interessant is voor mijn lezers dus ...
 
Ik zie daarin inderdaad geen antwoord op de hier gestelde vraag:
Stefke. zei:
Hallo
ik heb staghorn alg.
Hoe krijg je dit weg ??
Ik doe dat nu altijd met een pincet er af maar dat is te veel werk
~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Ik zie daarin inderdaad geen antwoord op de hier gestelde vraag:
Stefke. zei:
Hallo
ik heb staghorn alg.
Hoe krijg je dit weg ??
Ik doe dat nu altijd met een pincet er af maar dat is te veel werk
~ Ivo
Huhu, maar heb de oorzaak al gevonden in mijn pomp waar water door komt was een beetje verstopt van het vuil. Heb die eruit gedaan en nu gaat de stroming een stuk harder :)
 
Mascha&Ivo zei:
Ik zie daarin inderdaad geen antwoord op de hier gestelde vraag:
Stefke. zei:
Hallo
ik heb staghorn alg.
Hoe krijg je dit weg ??
Ik doe dat nu altijd met een pincet er af maar dat is te veel werk
~ Ivo

Ik zie daarin ook niet een antwoord op de vraag maar wellicht dat Tom die nog zou kunnen geven????

Tevens wil ik vragen om wel respect te hebben voor elkaar mening en geplaatste posten ;).
Dan blijft het leuk en gezellig binnen het topic.
 
Met de tekst die aandraagde, wilde ik aangeven dat het geen schadelijke alg is.
Verder kun je hem weghalen met een schone tandenborstel.
 
Ok, ik begrijp het Tom.
Al moet ik zeggen dat het dan wel niet schadelijk mag zijn, maar ik vindt alle algen persoonlijk wel vervelend ;)
 
Ik begrijp het niet...

- er wordt een website afgekraakt
- desgevraagd om constructieve opmerkingen voor die website komt er simpel plaatje met bovendien nog eens een niet relevant verhaal voor die website
- en nu was het te doen om het aangeven dat het geen schadelijke alg is, wat mij ook niet relevant lijkt voor de website

Ja, de opmerking van de tandenborstel is mogelijk nuttig (dat kunnen mensen met de betreffende alg beoordelen) maar daarvoor had er geen website afgekraakt hoeven te worden.

~ Ivo
 
Aangezien dit topic toch pas 4 weken oud is wilde ik hier even aanhaken. Op veelal Engelstalige websites is meer info te vinden. Zoals dat een tekort aan Co2 en een overschot ammonia deze alg ook tevoorschijn kan toveren. Zelf heb ik er alleen last van tussen het gras, wat mij doet denken dat het komt door de watercirculatie. Door de pomp een tijdje op het gras te richten en de co2 concentratie te verhogen begint het nu te slinken.

De tip over de tandenborstel: daar zat het te vast voor en was het te stevig voor. Bijna niet te doen dus. Dit is echt een alg waar je aan de oorzaak moet sleutelen, symptoom bestrijding heeft geen zin.
 
http://www.aquascaping-blog.com/staghorn-alg

Vaak is het een nh3/nh4 piek zonder grote verversing erna.
Zal in jou geval toch aan de stroming hebben gelegen en dat je dus een "dode" plek hebt gehad.
Althans dat lijkt erop.
Door je co2 te verhogen is het denk ik beter gaan groeien tgv een hogere co2 waarde.
Altijd moeilijk om vanaf hier te bepalen wat precies de oorzaak is geweest.
 
jessicapilon zei:
http://www.aquascaping-blog.com/staghorn-alg

Vaak is het een nh3/nh4 piek zonder grote verversing erna.
Zal in jou geval toch aan de stroming hebben gelegen en dat je dus een "dode" plek hebt gehad.
Althans dat lijkt erop.
Door je co2 te verhogen is het denk ik beter gaan groeien tgv een hogere co2 waarde.
Altijd moeilijk om vanaf hier te bepalen wat precies de oorzaak is geweest.

Ja goed, maar ik zag het co2 verhaal nergens terug in dit topic dus wilde het even melden voor toekomstige lezers ;)
 
Ja het is mij ook niet bekend dat co2 de oorzaak kan zijn.
Wellicht kan Gilles hier eens op reageren??
Het was mij dus ook niet bekend dat het aan de co2 kan liggen. Door een EI gids is mij dit ook nooit verteld en wel dat het in de regel door een Nh3 of 4 piek komt.
 
Een tekort aan CO2 kan zorgen voor plantengroei & bijgevolg rotting. Die rotting kan op zijn beurt afvalstoffen veroorzaken die aan de basis van staghorn liggen.

Een CO2-tekort lijkt mij dus wel een mogelijkheid, maar dan eerder indirect.
 
Als je iets over algen moet weten is Deze Site aan te raden.

Causes of blooms:
Compsopogon and Audouinella ("staghorn" and "black beard/brush algae"): In 90-95% of cases the cause of the bloom of this algae is the low level of CO2 in relation to light and nutrients (low CO2 and lots of light), or fluctuations in CO2 levels during the day (or at the beginning of the photoperiod). The occurrence of this alga may (except fluctuations of CO2 levels) relate to low levels of O2 and higher concentrations of dissolved organic substances. Red algae are quite often a problem even at relatively high concentrations of CO2, if it is associated with a low concentration of dissolved oxygen. But the lack of oxygen can not be considered the only reason for their outbreak. The main reason for the algae bloom is said to be a higher concentration of organic matter (higher organic load of the system). Red algae are generally an indicator of clean water and are often also present in areas with stronger flow.

Treatment:
Compsopogon and Audouinella ("staghorn" and "black beard/brush algae"): Solving red algae usually requires time - often two to three weeks before it begins to change for the better. What definitely does not work on red algae is the tank blackout (or reduction of photoperiod) → this is only logical as red algae can grow even under very low lighting conditions (5 �mol PAR). What helps on the other hand, is the local application of glutaraldehyde (Excel or EasyCarbo), although this only solves the effects, not the cause. It may also help to do more frequent water changes and/or reduce the light intensity with slight shading by floating plants. Anyway, no method will work until you first do not solve the problem with CO2. CO2 constitute 40-45% of the plant biomass and can dramatically affect the reception of any additional nutrient (all other nutrients needed carbon to allow them to be converted into organic form digestible for plants → no carbon = no nutrients = no growth). Algae can not be easily mechanically removed (perhaps only by scraping with a sharp object). Seriously infested leaves and plant parts should be thoroughly removed in order to prevent the algae from spreading. Among the animals that feed on this algae (but only if hungry!) is Siamese algae-eater (SAE) or Yamato shrimp. The most effective method to control the growth of algae is to ensure unlimiting and stable levels of CO2, adequate lighting, and enough nutrients in combination with good care for aquarium and aquatic plants. High concentrations of CO2 (e.g. about 100 ppm) will not destroy this algae by itself (and presumably not even suppress its growth). Good and stable levels of CO2, however, can help to prevent the overgrowth of this algae. However, the best defense against its spread is large number of plants. If we want for our aquarium to flourish, it is essential for us to focus primarily on the growth and well-being of plants, which should never play a subordinate role in our aquariums. Failure to comply with this rule is usually the most common cause of problems with algae.
 
GillesF zei:
Een tekort aan CO2 kan zorgen voor plantengroei & bijgevolg rotting. Die rotting kan op zijn beurt afvalstoffen veroorzaken die aan de basis van staghorn liggen.

Een CO2-tekort lijkt mij dus wel een mogelijkheid, maar dan eerder indirect.

Ja dat is wellicht mogelijk maar niet als directe oorzaak dus.


@Backplay
Wat ik vaak jammer vindt is dat veel artikelen in het Engels zijn en niet iedereen dat makkelijk begrijpt :)
 
jessicapilon zei:
@Backplay
Wat ik vaak jammer vindt is dat veel artikelen in het Engels zijn en niet iedereen dat makkelijk begrijpt :)
Dat is niet voor iedereen even makkelijk helaas. En soms jammer dat veel goede artikelen juist in het Engels zijn.

Er wordt dan wel eens gezegd: gebruik google translate dan. Dus ik heb de proef eens op de som genomen met dit stukje artikel en het door google translate gehaald. Wat er daar uitkomt is zonder al te veel fantasie (i) al goed te begrijpen en (ii) zeker niet slecht of dramatisch vertaald. Het is geen perfect Nederlands wat eruit komt, maar de oplossingen die in het origineel worden gegeven komen er niet onaardig uit in de vertaalde versie.

~ Ivo
 
Goede link en interessante website, bedankt :)

Naar mijn mening wijst heel die beschrijving wel naar de alg die wij kennen als "baardalg" en niet zozeer staghorn alg. Maar ik denk dat dit gewoon een taalkwestie is, in de foto's staan namelijk zowel afbeeldingen van onze baardalgen als staghorn algen.

Dit zegt niets over de uitleg op de website trouwens, die is uitstekend.
 
Precies wat ik dacht. Baard alg, althans zoals wij dit noemen en kennen.
 
Terug
Bovenaan