Staghorn alg

A

Ami

Guest
Hallo forum leden.

Denk dat ik last hebt van staghorn alg.
Ontstaat deze alg soort ook door een tekort aan een soort voedingsstof of co2 tekort?
 
De oorzaak ligt meestal in een te lage co.2 en zuurstof.

Hierdoor stagneert de planten groei daalt het zuurstof gehalte nog verder en komt de mineralisatie plat te liggen.
zuurstof=essentieel voor heel veel processen een daarvan is het binden van afvalstoffen, hierna kunnen bacteri�n het verder afbouwen.

Beschadigde, aangetaste en oude bladeren verwijderen dienen enkel als voedsel voor deze alg.

Zet er een paar bosjes waterpest, cabomba of hoornblad in en laat deze even een paar weken hun werk doen.
Zorg voor voldoende CO.2 ( PH rond de 7.0 en de Kh ca 4) Uiteraard dienen de andere voedingstoffen aanwezig te zijn.
anders stagneert het wederom.
 
@ John

Had daar ook idd al gekeken, maar jah vond die beweringen niet echt bij mijn aqua passen.
Juist 1 plant die in de stroming staat ondervind alg.
Ammonium piek ga ik niet van uit gemeten waarde was 0. Heb alleen 1 plant gestekt en kwam beetje uit de bodem.
Filter is goed wordt wekelijks nagekeken en filterwatten worden dan ook schoongemaakt.
Jah en mijn aqua is nu inmiddels 3 mnd oud dus ga niet uit van dat mijn bodem rot is.

@ Aponogeton

Ik had al een idee van te lage co2 waarde.
Heb nu 1 snelgroeier. Als het goed is krijg ik morgen waterpest binnen.
En even snel een Co2 in huis halen of maken.
Gebruik nu dagelijks easycarbo de aanbevolen dosis, maar dat baat niet.
 
Maken is zo simpel,Ami. Denk dat je alles gewoon inhuis hebt,daarvoor.
 
Jah ben beetje angstig dat het mislukt

Grote fles
Slang
Water
Gist
Suiker
Ik las ergens pokon?
En een bakje voor de bellen.

Klopt dit?
 
688534_0_82_dsc02633.jpg


Dit was de mijne en de meest eenvoudige. Bakje moet je maken op ongeveer 1% van je bodemoppervlak. Mijne was voor erg klein bakje.
Je neemt 250 gram suiker en 3 gram Dr Oetker gist uit de supermarkt en dan even schudden en klaar.
Na enkele uren komen de bellen en die gaan via de slang naar het omgekeerde bakje dat je gebruikt.
Sommigen doen er nog een kleinere extra fles tussen (wasfles) voor de zekerheid maar ik had het erg simpel dus.
Alleen een gaatje in de dop van de 1,5 literfles maken en slang erin en gaatje in de bodem van het omgekeerde bakje en klaar.
Pokon hoeft niet hoor. enkelen gebruiken het maar is niet nodig.
 
Ami zei:
@ John

Had daar ook idd al gekeken, maar jah vond die beweringen niet echt bij mijn aqua passen.
Juist 1 plant die in de stroming staat ondervind alg.
Ammonium piek ga ik niet van uit gemeten waarde was 0. Heb alleen 1 plant gestekt en kwam beetje uit de bodem.
Filter is goed wordt wekelijks nagekeken en filterwatten worden dan ook schoongemaakt.
Jah en mijn aqua is nu inmiddels 3 mnd oud dus ga niet uit van dat mijn bodem rot is.

@ Aponogeton

Ik had al een idee van te lage co2 waarde.
Heb nu 1 snelgroeier. Als het goed is krijg ik morgen waterpest binnen.
En even snel een Co2 in huis halen of maken.
Gebruik nu dagelijks easycarbo de aanbevolen dosis, maar dat baat niet.

Tja zoals ik al zei kan het best zijn hoor dat co2 ook een oorzaak kan wezen.
 
Ami zei:
Jah ben beetje angstig dat het mislukt

Grote fles
Slang
Water
Gist
Suiker
Ik las ergens pokon?
En een bakje voor de bellen.

Klopt dit?


Simpel werken.

Fles 1� liter gaatje in de dop van 4 mm luchtslang schuin afknippen en er met een tangetje 2 cm door heen trekken.
Klein flesje (wasfles) 2 gaatjes 4 mm slang van de grote fles door de dop trekken en naar de bodem van de wasfles. Nieuwe luchtslang 2 cm door de dop heen trekken.

Aan het einde kan je een bakje maken, zelf werk ik met een luchtsteen.

In de grote fles 250 gram suiker en een thee lepeltje bakkersgist (docter Oetker)
Dan afvullen met koud water tot 80%.
De wasfles vullen met alleen schoon water tot 70% je bel wordt in dat water gewoon schoongewassen.

Doordat de slang stevig door de dop heen getrokken moet worden dicht deze gelijk af.

De pokon, ik laat het achterwegen kan het verschil in werking niet echt merken.
 
Klopt helemaal Johan.
Zoals ik al zei deed ik het zonder een wasfles. Ben een beetje lui dus.

Met een luchtsteen ben ik bang dat de co2 te hoog kan oplopen. Ben je daar niet bang voor of heb je dat uitgetest??
Maar meerdere mensen doen dit ja.
 
Tja ik werk liever met een bakje zodat niet alles wordt opgenomen zoals met een luchtsteentje.
Maar goed dat is je eigen keus. Een bakje is simpel te maken hoor.
 
Ok bedankt voor de link
 
Ow zo'n kraantje ertussen is wel handig idd
 
Met een kraantje wel oppassen want als je die dicht doet dan bouwt de druk wel op natuurlijk.
ik denk dat je een terugslagventiel bedoeld misschien??

Maar een kraantje om het af te sluiten lijkt me niet zo goed hoor. Als de druk oploopt is het..... boem.
Dat komt omdat het proces natuurlijk doorgaat in de fles.
 
Neej bedoelde wel een kraantje, maar dat is niet handig dus.
Terugslag ventiel, wat doet deze dan?
 
Mocht er water vanuit je bak terug lopen dan kan dat dus niet verder en niet de fles in lopen en zo loopt je bak ook niet leeg dus.
Kosten iets van 50 cent denk ik.
Maar ja zoals ik al zei bouwt de druk in de bio co2 fles zich op en als een kraan de boel afsluit zal het snel teveel worden en knappen.
De co2 kan dan niet meer uit de fles en hoopt zich dus op. Dat kun je je vast wel voorstellen.
Wel kun je als je wilt en met een steentje of bakje werkt deze voor het naar bed gaan eruit halen. Maar ja dat moet je niet vergeten weer in de bak te doen na het opstaan.
Dat is soms ook weer lastig denk ik.
Ik zou zoiets snel vergeten denk ik.
 
jessicapilon zei:
Met een kraantje wel oppassen want als je die dicht doet dan bouwt de druk wel op natuurlijk.
ik denk dat je een terugslagventiel bedoeld misschien??

Maar een kraantje om het af te sluiten lijkt me niet zo goed hoor. Als de druk oploopt is het..... boem.
Dat komt omdat het proces natuurlijk doorgaat in de fles.

dubbel Kraantje combineren met uitstroomsteentje.
kan de druk nooit oplopen.

Heb ik ook. werkt prima.
 
Terug
Bovenaan