Staghorn Algen


KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Berichten
823
Locatie
Purmerend
Hey allemaal,
Ik heb in mijn beide aquaria last van staghorn algen. Het probleem is niet gigantisch en makkelijk te verwijderen, maar ik blijf het apart vinden dat het continu terug komt.
Ik heb meerede internet pagina's bekijken en daarbij staan eigenlijk altijd dezelfde conclusies:
  • ammoniumpiek
  • teveel door de bodem te woelen
  • slechte doorstroming
  • slecht onderhoud
  • substraat met rottend voedsel
  • Lichtduur/intensiteit

Nu lijken in mijn bak de meeste van deze dingen niet van toepassing.
- Ik heb de lichtduur en intensiteit beide al verkort..
- Een ammoniumpiek: lijkt mij niet aangezien beide bakken zijn ingedraaid en de bezetting niet gigantisch is.
- Te veel door de bodem woelen: Ik zelf doe dit niet, maar er zitten natuurlijk corydorassen in beide bakken..
- Slechte doorstroming: Ik heb zelf de stroming vanuit de zijkant van de bak naar de andere kant dus van links naar rechts en niet van voor naar achter. Hierbij heb ik op beide aquaria een extern filter.
- Slecht onderhoud: Ik doe elke week netjes onderhoud en waterwissels altijd exact hetzelfde.
- substraat met rottendvoedsel: Ik zou zeggen dat de corydorassen dit oplossen..


Ik hoop dat iemand mij misschien op weg kan helpen?


Mvg,
Kevin
 
Deze volg ik even, zelfde probleem. Enige dat ik nog moet proberen is de flow verbeteren, maar zie aan de co2 bellen en plantengroei dat het overal komt..

Bij mij zit de staghorn ook alleen op de langzaam groeiende planten en op 1 plek hardscape recht voor de uitstroom.
 
Deze volg ik even, zelfde probleem. Enige dat ik nog moet proberen is de flow verbeteren, maar zie aan de co2 bellen en plantengroei dat het overal komt..

Bij mij zit de staghorn ook alleen op de langzaam groeiende planten en op 1 plek hardscape recht voor de uitstroom.
Het zit vaak op anubias en java varen etc. Ik heb inderdaad ook dat het vaak dezelfde plekken zijn en voor de uitstroom zit het ook. Ik denk dat we ongeveer hetzelfde probleem hebben inderdaad.
 
Dat zijn de trage groeiers en daar zie je het inderdaad vaak eerder op.
 
Hoe lang had jij je verlichting aan staan dan Kevin?
 
Het zit vaak op anubias en java varen etc. Ik heb inderdaad ook dat het vaak dezelfde plekken zijn en voor de uitstroom zit het ook. Ik denk dat we ongeveer hetzelfde probleem hebben inderdaad.
Javavarens zijn prima vuilvangers waardoor ze ook gevoelig kunnen zijn voor staghorn. Anubias is, als hierboven al aangegeven een langzaam groeier. Alg vorming bij een uitstroom zie je vaker, baardalg zit ook graag op die plaatsen die moeite hebben om door het snelstromende water omdat daar CO2 geen kans krijgt op opgenomen te worden. Overigens vind ik een stroming door de lengte van de bak meestal niet aan te bevelen. Te veel dode plaatsen hierdoor. Mijn voorkeur heeft een spraybar op de achterwand over de gehele lengte. De gaatjes naar voren en ietwat naar beneden gericht. Door de kort te overbruggen afstand is een kaatsing met de voorruit mogelijk die het water naar onderdrukt en een retour over de bodem, normaal een moeilijk te bereiken plaats, mogelijk maakt. Aan de achterkant komt de stroming weer naar boven voor een volgende duw. Aldus ontstaat een spiraalvormige beweging richting de aanzuiging door geheel de bak die alle plaatsen bereikt.
 
Javavarens zijn prima vuilvangers waardoor ze ook gevoelig kunnen zijn voor staghorn. Anubias is, als hierboven al aangegeven een langzaam groeier. Alg vorming bij een uitstroom zie je vaker, baardalg zit ook graag op die plaatsen die moeite hebben om door het snelstromende water omdat daar CO2 geen kans krijgt op opgenomen te worden. Overigens vind ik een stroming door de lengte van de bak meestal niet aan te bevelen. Te veel dode plaatsen hierdoor. Mijn voorkeur heeft een spraybar op de achterwand over de gehele lengte. De gaatjes naar voren en ietwat naar beneden gericht. Door de kort te overbruggen afstand is een kaatsing met de voorruit mogelijk die het water naar onderdrukt en een retour over de bodem, normaal een moeilijk te bereiken plaats, mogelijk maakt. Aan de achterkant komt de stroming weer naar boven voor een volgende duw. Aldus ontstaat een spiraalvormige beweging richting de aanzuiging door geheel de bak die alle plaatsen bereikt.
Hoe ga jij zelf overweg met staghorn?
 
Javavarens zijn prima vuilvangers
Als ik met de slang water ververs en nieuwe toevoeg dan richt ik altijd de slang even op de partij wortels zodat vuil er deels tussenuit wordt geblazen.
 
Hoe lang had jij je verlichting aan staan dan Kevin?
Hij staat nu van 13 uur tot 23 uur het is eigenlijk te lang, maar hij staat gedempt. Ik kijk er namelijk ook graag in en bij 8 uur zie ik amper iets de hele dag. Het is dus te doen op deze manier.

Javavarens zijn prima vuilvangers waardoor ze ook gevoelig kunnen zijn voor staghorn. Anubias is, als hierboven al aangegeven een langzaam groeier. Alg vorming bij een uitstroom zie je vaker, baardalg zit ook graag op die plaatsen die moeite hebben om door het snelstromende water omdat daar CO2 geen kans krijgt op opgenomen te worden. Overigens vind ik een stroming door de lengte van de bak meestal niet aan te bevelen. Te veel dode plaatsen hierdoor. Mijn voorkeur heeft een spraybar op de achterwand over de gehele lengte. De gaatjes naar voren en ietwat naar beneden gericht. Door de kort te overbruggen afstand is een kaatsing met de voorruit mogelijk die het water naar onderdrukt en een retour over de bodem, normaal een moeilijk te bereiken plaats, mogelijk maakt. Aan de achterkant komt de stroming weer naar boven voor een volgende duw. Aldus ontstaat een spiraalvormige beweging richting de aanzuiging door geheel de bak die alle plaatsen bereikt.

Hey bedankt voor uw reactie. Ik snap inderdaad dat in de lengte niet de beste optie is, maar anders blaast de pomp alle planten naar voren. Zoals bijv een SP taiwan. Het is meer een praktische keus vanuit die invalshoek. Mocht het een groot probleem worden plaats ik hem toch op de achterkant ( daar had ik hem al in mijn eerste bak, maar ook last van een beetje staghorn)
 
Je gebruikt geen co2 toch Kevin? Hoe groot zijn je waterwissels? Voeg je nog meststoffen toe?
 
Hoe ga jij zelf overweg met staghorn?
Ik moet zeggen dat ik er, misschien door geluk?, eigenlijk nauwelijks mee te maken heb gehad. In de aquarium hobby hebben mijn planten namelijk altijd een eerste plek gehad. Daarom was mijn belichting als eerste vereiste altijd op orde. Doordat ik nogal sterk met planten bezig was werden plantenvoeding tekorten ook heel snel opgemerkt. Dat maakte denk ik dat de kans op Staghorn ook niet zo groot was. Naar mijn bodem/substraat heb ik qua schoonmaak activiteiten nauwelijks naar omgekeken.
 
Hij staat nu van 13 uur tot 23 uur het is eigenlijk te lang, maar hij staat gedempt. Ik kijk er namelijk ook graag in en bij 8 uur zie ik amper iets de hele dag. Het is dus te doen op deze manier.



Hey bedankt voor uw reactie. Ik snap inderdaad dat in de lengte niet de beste optie is, maar anders blaast de pomp alle planten naar voren. Zoals bijv een SP taiwan. Het is meer een praktische keus vanuit die invalshoek. Mocht het een groot probleem worden plaats ik hem toch op de achterkant ( daar had ik hem al in mijn eerste bak, maar ook last van een beetje staghorn)
In mijn bak had ik een Nymphoides SP. 'taiwan'! En die ging helemaal niet naar voren! Er is namelijk een groot verschil tussen een goede waterdistributie welke ik voorsta en stroming! En omdat ik werkte met de kortste overbrugging afstand waar de waterdistributie herhaald weer aangeduwd werd zodra ze weer boven kwam is een sterke stroming overbodig. Mijn verlichting stond aan van 8:30 in de morgen tor 23:00 uur in de avond zonder alg problemen. Waarvan 8 uur belichting met zo'n 49 lumen per liter. De rest waren dimtijden. Foto 1 de morgen, foto 2 overdag, foto 3 de avond.
Aqua1rood (1).jpg
Aqudag1 (2).jpg
Aqua (2).jpg
 
Laatst bewerkt:
Doordat ik nogal sterk met planten bezig was werden plantenvoeding tekorten ook heel snel opgemerkt. Dat maakte denk ik dat de kans op Staghorn ook niet zo groot was. Naar mijn bodem/substraat heb ik qua schoonmaak activiteiten nauwelijks naar omgekeken.

Dus als ik het goed begrijp zou jij in jouw geval de oorzaak zoeken in voeding tekorten of vervuiling?
 
Je gebruikt geen co2 toch Kevin? Hoe groot zijn je waterwissels? Voeg je nog meststoffen toe?
Hey Ed,

- Ik gebruik inderdaad geen Co2
- Ik doe wekelijks een 50% waterwissel (2 emmers)
- Ik heb poeders van planted box. die maak ik aan zoals op de verpakking gemeldt

Kalium-fosfaat 15ml per week op 100L geeft 2ppm, dus ik gebruik 7,5ML
Sporen elementen 30ml per week op 100L geeft 0.5ppm ijzer, dus ik gebruik 15ML
Kalium-Nitraat 30 ml per week op 100L geeft 20ppm, dus ik gebruik 15ML

Ik doe de helft omdat ik er vanuit ga dat mijn 70L bak netto 50L is~

In mijn bak had ik een Nymphoides SP. 'taiwan'! En die ging helemaal niet naar voren! Er is namelijk een groot verschil tussen een goede waterdistributie welke ik voorsta en stroming! En omdat ik werkte met de kortste overbrugging afstand waar de waterdistributie herhaald weer aangeduwd werd zodra ze weer boven kwam is een sterke stroming overbodig. Mijn verlichting stond aan van 8:30 in de morgen tor 23:00 uur in de avond zonder alg problemen. Waarvan 8 uur belichting met zo'n 49 lumen per liter. De rest waren dimtijden. Foto 1 de morgen, foto 2 overdag, foto 3 de avond.
Ik zal er even naar kijken of het mogelijk is op die manier
 
Dus als ik het goed begrijp zou jij in jouw geval de oorzaak zoeken in voeding tekorten of vervuiling?
Daar kunnen zeker oorzaken liggen, waarbij ik aan een goede plantenvoeding groot belang hecht, maar ik denk dat een goede waterdistributie evenzeer belangrijk kan zijn. En dat is m.i. als eerder gezegd iets anders als een stroming. Oh, en als ik schrijf plantenvoeding dan bedoel ik dat letterlijk namelijk een zo mogelijk exacte voeding, zelf heb ik niets met overvoeding. En, over voeding gesproken, zorg dat je dieren hun voeding ook opmaken in minuten.
 
Daar kunnen zeker oorzaken liggen, waarbij ik aan een goede plantenvoeding groot belang hecht, maar ik denk dat een goede waterdistributie evenzeer belangrijk kan zijn. En dat is m.i. als eerder gezegd iets anders als een stroming. Oh, en als ik schrijf plantenvoeding dan bedoel ik dat letterlijk namelijk een zo mogelijk exacte voeding, zelf heb ik niets met overvoeding. En, over voeding gesproken, zorg dat je dieren hun voeding ook opmaken in minuten.

Ik moet er trouwens nog bijzeggen dat mijn plant echt recht voor de spraybar staat aangezien mijn bak niet zi groot is
 
Zover ik weet krijg je geen Staghorn door tekorten.

 
Ik moet er trouwens nog bijzeggen dat mijn plant echt recht voor de spraybar staat aangezien mijn bak niet zi groot is
Dan denk ik heel sterk aan CO2 tekort. Misschien een optie deze plant te verplaatsen? Grote kans dat de Staghorn dan meer wegblijft nadat je het nog 1 keer hebt verwijderd.
 
@KevinMi ik heb net mijn waardes gemeten en kwam erachter dat mijn no3 bijna 0 is. Iig <5

Ik doe iedere zaterdag een 50% waterwissel en doseer dan redelijk zwaar mijn plantenvoeding.. Heb nu 3 weken niet gemeten voor het verversen, daarvoor iedere week en had ik altijd genoeg no3/po4 over. Nu is het pas donderdag en is mijn nitraat bijna op. Kortom ik heb bijgedoseert en ga vanaf nu maar weer wekelijks mijn verbruik meten, kijken of dit in mijn geval de staghorn oplost.
 
Dan denk ik heel sterk aan CO2 tekort. Misschien een optie deze plant te verplaatsen? Grote kans dat de Staghorn dan meer wegblijft nadat je het nog 1 keer hebt verwijderd.
Ja ik ga straks proberen te kijken wat het doet. ik heb vandaag toevallig toch vrij!.

@KevinMi ik heb net mijn waardes gemeten en kwam erachter dat mijn no3 bijna 0 is. Iig <5

Ik doe iedere zaterdag een 50% waterwissel en doseer dan redelijk zwaar mijn plantenvoeding.. Heb nu 3 weken niet gemeten voor het verversen, daarvoor iedere week en had ik altijd genoeg no3/po4 over. Nu is het pas donderdag en is mijn nitraat bijna op. Kortom ik heb bijgedoseert en ga vanaf nu maar weer wekelijks mijn verbruik meten, kijken of dit in mijn geval de staghorn oplost.
Ohhh 0 No3 is idd pittig weinig.. Mocht dit nou de oorzaak zijn laat het even weten want dan kan ik hier ook op inspelen!!
 
Zover ik weet krijg je geen Staghorn door tekorten.

Niet direct, denk ik, maar het is goed mogelijk dat planten door voedingstekorten het loodje leggen en gaan rotten. En dat, vervuiling dus, kan wél een oorzaak zijn voor staghorn. Daarom is mijn advies, eigenlijk voor alle alg soorten. Zorg ervoor dat je planten sterk en gezond zijn. Dat ondersteunt direct of indirect bij je bestrijding van alg problemen.
 
Laatst bewerkt:
@RednasNL @benvo @Ed Tensen @jessicapilon

Hey allemaal, Ik heb de spraybar nu over de gehele achterwand lopen met de gaatjes een stukje naar beneden.

- In mijn eerste bak werkt het prima de amazone zwaardplanten blijven wel op hun plek.
- In de 2e bak gaat de SP taiwan toch flink naar voren tenzij ik de gaatjes een aardig stuk naar beneden plaats. Ik merk dan ook dat er nauwelijks tot geen oppervlakte beweging is
 
In je 2de bak zou ik ze meer omhoog zetten dan. Wel dat ze licht naar beneden zijn gericht.
 
@RednasNL @benvo @Ed Tensen @jessicapilon

Hey allemaal, Ik heb de spraybar nu over de gehele achterwand lopen met de gaatjes een stukje naar beneden.

- In mijn eerste bak werkt het prima de amazone zwaardplanten blijven wel op hun plek.
- In de 2e bak gaat de SP taiwan toch flink naar voren tenzij ik de gaatjes een aardig stuk naar beneden plaats. Ik merk dan ook dat er nauwelijks tot geen oppervlakte beweging is
Je spraybar zo hoog mogelijk in het wateroppervlak zetten. Mijn spraybar stond zelfs met de bovenste buisronding boven het wateroppervlak waardoor er zelf bij het naar beneden richten van de gaatjes er al oppervlakte beweging was. Overigens hoeft je oppervlak maar heel lichtjes te bewegen om de lucht uitwisseling zo neutraal mogelijk te houden. De uitstroom kracht bepaal je door de uitstroom gaatjes, qua aantal en qua grootte. Het gaatjes aantal blijkt meestal juist bij een afstand van zo'n 3 cm. De grootte van de gaatjes blijken het best te bepalen vanaf 2 mm. Dus proberen vanaf 2 mm. is de straal te krachtig dan 2,5 mm. enz. Let wel de stroming hoeft helemaal niet zo krachtig te zijn als menigeen denkt. Het gaat er om dat je water de voedingsstoffen overal in je bak brengt. Waterdistributie dus!
 
@KevinMi ik heb op mijn spraybar wat gaatjes afgedicht omdat de uitstroom toch wel flink verminderd is tov 2 maanden geleden. (Ik zit helaas met een aardige opvoer hoogte)

Verlichting 10% lager gezet.

En test vanaf morgen 2x in de week mijn voeding op no3 en po4 om te zorgen dat daar geen tekorten optreden.

Verder ga ik morgen vroeg spot behandeling doen met waterstof peroxide.

Ik hoop dat dit voldoende maatregelen zijn om de staghorn in de kiem te smoren.

Heb een tijd geleden een testje gedaan met een spot behandeling vloeibaar co2 maar helaas heeft dat geen goede invloed gehad op de alg en ook niet op 1 van mijn cryptos.

Hou je op de hoogte, nogmaals ik heb niet veel alg, her en der een klein plukje. Maar ben liever actief in het tegengaan want heb genoeg voorbeelden gezien van bakken die overgenomen zijn en dat zou voor mij de zin in het houden wel verzieken.
Vooralsnog vind ik de uitdaging leuk en ga hem graag aan ;)
 
@RednasNL @benvo @Ed Tensen @jessicapilon
Hey allemaal,
We zijn inmiddels een maand verder en ik denk dat ik kan zeggen dat de staghorn weg blijft.
Hieronder zal ik even zetten wat ik heb veranderd:
- Spraybar over de hele achterwand
- Licht iets gedimd
- Ik gebruik ook het truc'je van @jessicapilon door de Java varens af te spoelen wanneer het aquarium gevuld wordt.

Ik weet niet welke van de 3 de meeste invloed heeft, misschien had ik dat beter 1 voor 1 kunnen implementeren. Het werkt (tot nu toe) dus daar ben ik gewoon blij mee!
Bedankt voor de adviezen!
 
@RednasNL @benvo @Ed Tensen @jessicapilon
Hey allemaal,
We zijn inmiddels een maand verder en ik denk dat ik kan zeggen dat de staghorn weg blijft.
Hieronder zal ik even zetten wat ik heb veranderd:
- Spraybar over de hele achterwand
- Licht iets gedimd
- Ik gebruik ook het truc'je van @jessicapilon door de Java varens af te spoelen wanneer het aquarium gevuld wordt.

Ik weet niet welke van de 3 de meeste invloed heeft, misschien had ik dat beter 1 voor 1 kunnen implementeren. Het werkt (tot nu toe) dus daar ben ik gewoon blij mee!
Bedankt voor de adviezen!
Fijn dat alles positief heeft gewerkt. Het is inderdaad altijd heel belangrijk altijd te werken met één stap tegelijk waarbij je ook altijd het geduld moet opbrengen om eerst het resultaat van die stap te bezien eer je de volgende stap neemt.
 

Terug
Bovenaan