Standaard aquarium voor maanvissen


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,935
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
Wat zijn de standaard aquariums voor maanvissen? Ik bedoel merken en typen ed.

Ik weet nog wel dat toen ik net op het forum kwam er voor maanvissen 50L per vis werd geadviseerd en een bak van 120x40 (LxH). Maar ik las nu iets over min. 150cm?

Kan een juwel rio 240/300?
Of een vision 260?
Trofis colisa 1200+ (ook 120cm)?
 
Mijn mening: nee dat kan niet.
Maanvissen horen in een groep, en daarvoor heb je te weinig ruimte in een 1,2 meter. Liever dus formaatje Rio 400 of groter.
 
Ok�, bedankt!
 
Voor maanvissen zou ik toch een minimum vrije waterhoogte van 50 cm aanraden zodat ze mooi kunnen uitgroeien dus dwz een aquarium van 60 cm hoog.
 
@Dc; En de lengte dan?
 
Mijn mening: ik heb zelf een 150cm bak met maanvissen. Zou ze ook in een rio 300 durven doen. Voorwaarde is wel een goed verversingsbeleid ( elke week 50% waterwissel), jonge manen paar keer per dag voeren, veel hout/takken gebruiken, zichtlijnen doorbreken, starten met een groep 6 -8, en in de gaten houden als er stelvorming is en er zijn eitjes dan kunnen ze flink uithalen naar andere manen ( eitjes verwijderen of uitwijkmogelijkheid in de vorm van een extra bak voor het gevormde koppel)
 
Waterwissel zit wel goed.

Hout? :thumbs: dat is de bedoeling ook, lekker veel kienhout op de grond met veel uitschieters naar boven toe.

Voor het jonge grut en de eieren staat eventueel een 60cm bak klaar. Maar het is niet de bedoeling om te kweken, maar gewoon om deze prachtige vis te houden.

Zou de vision 260 ook kunnen?

EDIT- Als ik een goedkope 150cm kan krijgen is dat natuurlijk ook een goede optie ;).
 
Zou volgens mij ook kunnen in de vision 260 .

Kijk ook eens op MP voor een 150 cm. Heb ik de mijne ook vandaan.
 
Zal ik doen.

Ik probeer zoveel mogelijk baknamen te vinden. Vergroot mijn zoekgebied en kansen op een geschikte bak.
 
Ik zou zelf toch voor een minimum van 150 cm gaan omdat dit voor de vissen en voor u ook veel gezelliger is.
ik heb zelg 6 manen in een 2 meter zitten en als er eitjes zijn lijkt zelfs deze nog te klein.
Natuurlijk moet het nog haalbaar zijn voor u ook, maar als het kan zou ik het zo groot mogelijk doen zodat je een grotere groep kan creeren.
Maar ja een ideale wereld is het natuurlijk nooit.
 
De bak moet wel naar boven, op mijn ''studeer'' kamer. Dus een bak >150cm gaat moeilijk denk ik.

Het wordt trouwens als het doorgaat (dus als ik een bak kan vinden en het allemaal duidelijk op een rijtje staat) plaats vinden over 6/8 weken (als het weer vakantie is). Dan heb ik een week de tijd om alles in te richten en op te halen.

Mijn LFS heeft (in mijn ogen) erg goedkoop hout.
http://www.happy-products.nl/webshop/aq ... ie/?page=3

2/3 XL stukken heb ik denk ik sowieso wel nodig, en dan nog een paar M en L stukjes erbij. Maar ook via MP wat proberen te ritselen.

Hoe zit dat met filters en maanvissen? Voor discussen moet je toch een groot filter hebben? Maar moet je bij maanvissen ook een overcapaciteit hebben?

@Dc; Als ik een bak van 150x50x50 op de kop kan tikken (375L). (Dat moet wel even overlegd worden met de andere bewoners hier :p (ouders)). Hoeveel manen zouden er dan in kunnen? Ik kom dan (als je de 50L p/v neemt) op 7 vissen (en een halve). Maar betekend dat dan dat er geen andere vissen meer bij kunnen? Want maantjes zwemmen niet echt op de bodem toch? Dus eens groep cory's zou dan nog wel kunnen?

Ik vind de neon tetra erg mooi, maar die zijn levend voedsel ben ik bang.
 
Niet bijzonder duur inderdaad, hou er wel rekening mee dat maanvissen eigenlijk alleen profijt hebben van hout wat de hoogte in gaat. Dit spul dus:
article8399987.jpg


Overcapaciteit is zeker aan te raden. Ik heb een filter van 2000 l/h en dat is net voldoende voor mijn bestand (ik heb dan wel een forse bezetting, voor 8 maanvissen + wat kleine medebewoners is het heel goed te doen). Net als discusvissen zijn het enorme vervuilers, wat voeding en verversen betreft verschillen ze niet/weinig van elkaar.
Naast de maanvissen kun je prima wat bijvissen nemen. Een groep Corydoras, een scholenvis en eventueel zelfs nog een niet te grote, rustige cichlide erbij. Je zult toch zoveel moeten verversen dat overbezetting (in mijn ervaring) niet zo'n ramp is. Tenzij je echt zwaar over het maximum heen gaat.

Verder wat Dcfreak al aangaf, liever 60 cm hoogte dan 50. Minimaal 50 cm waterhoogte, met een bak van 50 cm hoogte heb je een waterhoogte van rond de 40 cm.

Zie ook dit topic:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post494096
 
Ja, ik wou lange stukken hout die ook de hoogte in gaan.

yVMJBziEXwZaC5iZmf-9e4Z0CJj7gbXb.jpeg

Zoiets dus.

Een 150cm komt er misschien niet in...

De bak moet sowieso 50cm waterhoogte hebben, dat staat vast :thumbs: :).

Ik ga dat topic even lezen.
 
nilo1804 zei:
Een 150cm komt er misschien niet in...
Zou alles eerst even goed uitmeten. Wij dachten ook dat het niet ging passen, mooi wel dus :p
 
Oh, hij past vast wel :p. Maar mijn moeder wil er eerst even lang over na denken :p en mijn vader heb ik nog niet gevraagd. Hahaha, ik weet niet of een meubel de bocht bij de trap wel haalt... Maar die meubels kan je wel uitelkaar halen ;).

Ik heb het topic doorgelezen trouwens :).
 
Idd aquariumhooghte 60cm waarbij de waterhoogte min 50cm is.
Als je een aqua hebt van 400 liter zou ik kiezen voor 6-8 manen en een beetje bijvis, houdt er dan wel rekening mee dat je heel veel moetverversen en voeren en vooral dierlijk voer (geen vlokken).
Zelf heb ik hier op de grote bak een filterovercapaciteit, bak is 400 liter en filters zijn samen +3000 l/u, maar wel zo opgesteld dat er maar een zeer kleine stroming in het water is zodat de vissen dus niet door het water vliegen.
Heb je trouwens al een idee wat voor manen je wil?
want er zit ook nog een groot verschil tss scalare en altums qua auquarium en waterwaarden.
 
Bedankt,

Ja scarle, altums moet je bak groter zijn toch?

Ik vind de redshoulders mooi
 
ja idd dan praat je over min aqua van 70cm hoog.
Redshoulders zijn idd zeer mooi.
 
Hahaha, die staan op uw avatar :D.

Wat betreft kweekvormen vind ik de gold nog wel mooi. Maar er gaat niets boven de wildkleur. (Vind ik).

EDIT-

Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Wat kan er bij qua bewoners?

Ik wou graag 5 gele appelslakken, die vind ik erg mooi.
Verder weet ik het nog niet echt. Tips?
 
hahaha niet alleen op mijn avatar, het hele huis staat vol.
Als bijvis wordt meestal dus ook bij mij :p7
kardinaal tetra
corydoras
bijlzalmpjes

met tetra moet je wel opletten dat je ze niet te klein koopt anders worden ze een leuk snackje voor de maantjes.

Ik moet helemaal niks hebben van de kweekvormen heb net in de winkel nog gold sluiers gezien en vind ze zelfs heel triestig.
 
Sluiers heb ik ook niets mee (in het algemeen niet).

Als ik dan eerst een school kardinalen koop, en een maand later de maantjes? Dat is het aqua nog beter ingedraaid en kunnen de kardi's lekker groeien en scholen.

Kunnen rouwtetra's ook? Die eten wel de eieren op... Of is dat misschien juist goed? Neontetra's bijven te klein denk ik...
 
Rouwtetra's hebben liever een lagere temperatuur (rond de 20 graden). Misschien zijn bloedvlektetra's wat voor je? Schitterende visjes en ze worden groot genoeg om niet opgegeten te worden.
 
Je ziet maar er is keuze genoeg an bijvissen het is maar wat je zelf mooi en leuk vindt.
Maar zoek eerst even op wat de vissen verlangen qua water en temp en ga zo even na wat wel en niet bij elkaar kan, en als je een bestand hebt samengesteld vraag het dan hier even mss zijn er nog mensen die ervaringen hebben waarom sommige dingen mss beter niet samen kunnen.
 
Om te voorkomen dat je eventuele scholenvis niet wordt opgegeten, neem je het best een jonge groep maanvissen. Ze zullen dan te klein zijn om ze op te eten, en terwijl zij groeien, groeit de scholenvis mee.
Daarnaast is het ook gewoon erg leuk om ze zelf op te laten groeien. Het kost wat meer tijd en geld, maar het is het, vind ik, wel waard.
 
Bloedvlekken zijn erg mooi :) Lekker rustig aan de ogen.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1112613 Goede ervaringen met de combi maanvis/bloedvlek.

Corydoras aeneus op 26�C is wel de max voor dit visje. Als ik de temp. op 26�C zet moet dat toch goedkomen?
Corydoras ga ik op MP/forum zoeken. Ligt er dus maar net aan welk soortje ik tegen kom en als hij qua temperatuur en waterwaarden bij maanvissen kan dan vraag ik naar ervaringen hier op het AF.

Verder als bewoners dus;

3x Ancistrus (Liefst 3x M of 3x V, geen jongen graag ;)).
5x gele appelslak (eieren verwijderen ;)).



Hyphessobrycon herbertaxelrodi (zwarte neon); Kan net/ moet koeler dan de maanvis
Kardinaaltetra; Kan bij maanvis, maar erg standaard.
Hyphessobrycon pulchripinnis (citroen tetra); Kan misschien wel
Bloedvlek tetra; Kan. (Maar wel erg duur, bij mijn LFS 4,50. Een school van 15stuks wordt dan een duur grapje als bijvissen).

Kunnen jullie een antwoord geven over de zwarte neon en de citroen tetra? En zou een school van 15-20 stuks kunnen?

EDIT-

@Ren�; Bedankt voor de tip!
 
C. aeneus zou ik niet constant op 26 graden houden. Ze kunnen het zeker voor een tijdje aan, maar het verkort hun levensduur aanzienlijk. C. sterbai is een geschikte vervanger.
 
Bedankt voor de tip :).
 
Zwarte neon zou ik niet doen. Komt meer uit het sub-tropische deel van Zuid-Amerika.
Citroentetra's kunnen wel. In plaats van de bloedvlektetra, zou je ook eens kunnen kijken naar de Hyphessobrycon bentosi. Die blijft weer net iets kleiner (wel zelfde soort bouw, dus wordt geen voer), waardoor de aandacht meer naar de maanvissen wordt getrokken. Qua prijs zitten die, als ik het goed heb, rond de �2,50 per stuk.

Ik heb zelf een groep diamantzalmen (Moenkhausia pittieri) bij de maanvissen. Mooie combinatie, de zalmen zijn te groot om opgegeten te worden, maar trekken door hun kleur niet de aandacht.
Ook Hyphessobrycon columbianus is een leuke optie, maar valt door zijn kleuren en grootte weer wat meer op. Die wordt ook niet zo oud en ziet er na � een jaar al uit alsof ze 10 jaar in je bak rondzwemmen.
 
Heb hier 8 Nanays en lekker 4 scalaren 2 x black en 2x koi zwemmen in een 450 ltr bak een koppel zwaard dragers en 5 corys Sterbai deze ga ik uitbreiden naar 20 waarom de scalaren er bij ze zijn lekker asociaal heerlijk om te zien
Volwassen Manen zoals de Nanays worden meer hang jongeren dus weinig actie maaaaar mooi zijn ze
 
Dan ga ik meer info zoeken over citroen tetra's, bloedvlekken, diamantzalmen en de H bentosi. Bedankt!

@Leopoldi; Dus ik in een 150cm bak 8 scalaren kan houden?
 
Bij mij is de hoofd bewoner de Maan vis daarom bijna geen bij vissen dat is een keuze die ik heb gemaakt
Een ieder moet zelf uitmaken wat hij of zij wil zolang het verantwoord, is dus vissen die uit het zelfde biotoop komen.
 
Ok�, bedankt.

Biotoop correct is dus vaak goed.
Enige probleem is dat je vaak als biotoop ZA tegen komt, maar met wat zoek werk lukt het meestal wel :).
 

Terug
Bovenaan