Wat is er nieuw

Standaard Juwel filter.

Pla

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2013
Berichten
509
Locatie
Den Haag
Bij onze Juwel Rio180 zit dus het standaard binnen filter. De media die bijgeleverd worden, zijn de grove en fijne blauwe sponsen, een groene nitrax, een zwarte carbon en de filterwatten. Ikdacht echter, dat daar ook een doosje met wit spul zou zitten, zoals bijvoorbeeld deze:

filter_voorbeeld.jpg


Echter zo'n doosje zit er niet bij. Waarschijnlijk hoort dat niet tot de standaard uitrusting.
Nu zijn er een paar mogelijkheden. Welke zou ik het beste kunnen gebruiken?
 
maakt weinig uit

is allemaal keramisch materiaal
goed voor je bacterieen


haal die groene nitrax er maar uit
deze neemt nitraat op ( dat hebben je planten nodig )
en de koolspons mag er ook uit
gebruik je enkel om chemische troep uit te filteren bv medicatie

kan je beter plaats maken voor bio materiaal
 
Ik zou voor Sera Siporax gaan. Deze is veel poreuzer dan de meeste keramische materialen. Veel meer hechting oppervlak voor bacteri�n dus.
 
Kan je ook in een netje doen.
Formaat filter.
 
Pla zei:
Bij onze Juwel Rio180 zit dus het standaard binnen filter. De media die bijgeleverd worden, zijn de grove en fijne blauwe sponsen, een groene nitrax, een zwarte carbon en de filterwatten. Ikdacht echter, dat daar ook een doosje met wit spul zou zitten, zoals bijvoorbeeld deze:

filter_voorbeeld.jpg


Echter zo'n doosje zit er niet bij. Waarschijnlijk hoort dat niet tot de standaard uitrusting.
Nu zijn er een paar mogelijkheden. Welke zou ik het beste kunnen gebruiken?

Als de nitrax er langer dan een week of 6 in zit kun je die op zich laten zitten. De nitraat absorptie is dan gebeurt en het is een gewone spons. Carbon kun je het beste in voorraad houden voor als je 's medicijnen gebruikt hebt. Enige goede reden om constant carbon te gebruiken is als je veel hout hebt en niet houd van een bruine tint aan je water.

Cirax komt in een heel gemakkelijk mandje wat je in je filter schuift. Dat op zich is wel prettig, alles loopt altijd goed door. De vulling zelf is niet super geweldig. Juwel geeft geen informatie maar als ik het spul zie schat ik dat het vergelijkbaar is met ouderwets keramisch materiaal en dat het echt niet boven de 200m2 per liter uit komt. Sera's siporax, waar veel mensen hier enthousiast over zijn, komt op 270m2. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan JBL's micromec wat 1200m2 per liter doet.

Kortom, ja een mandje van dit is zeker een goed idee, plaatsen, af en toe zachtjes uit spoelen in aquarium water en verder niet aankomen. Alternatief kun je een netje maken en vullen met een goed keramisch medium zoals micromec. Netjes kun je zelf goed maken van die badscrub dingen van plastic net materiaal die je bij de action kunt krijgen voor bijna niks.
 
Je kan met die groene spons je indraai periode niet volgen omdat alle nitraat wordt opgenomen
 
xChlo� zei:
Ik zou voor Sera Siporax gaan. Deze is veel poreuzer dan de meeste keramische materialen. Veel meer hechting oppervlak voor bacteri�n dus.
In zo'n doosje kom je bepaald niet veel siporax kwijt. Werken met een netje in een intern Juwel filter vond ik een crime. Bovendien doet dat Cirax spul zijn werk meer dan voortreffelijk.

Ik vind daarom dat er geen reden is om gekke dingen te gaan doen en zou zeggen: stop er lekker een doosje Cirax in.

~ Ivo
 
Vind alleen dat het snel volloopt. Siporax niet.met de openingen.
SKan ook eerst siporax,dan de cirax.
 
Merkwaardig, want bij mij zat het er wel in. Vraag het anders nog even na.
 
Die cirax heb ik ook gehad, je verliest wel enorm veel plaats in je filter.
Ik weet niet of dat bij jou het geval is, want je hebt een groter aquarium.
Dus misschien een grotere filter.

Maar in een Rekord 800 valt dat wat tegen, heb alle filtermaterialen in 2 moeten snijden.
 
Mascha&Ivo zei:
xChlo� zei:
Ik zou voor Sera Siporax gaan. Deze is veel poreuzer dan de meeste keramische materialen. Veel meer hechting oppervlak voor bacteri�n dus.
In zo'n doosje kom je bepaald niet veel siporax kwijt. Werken met een netje in een intern Juwel filter vond ik een crime. Bovendien doet dat Cirax spul zijn werk meer dan voortreffelijk.

Ik vind daarom dat er geen reden is om gekke dingen te gaan doen en zou zeggen: stop er lekker een doosje Cirax in.

~ Ivo

Ik heb altijd met netjes siporax gewerkt in interne filters. Nooit problemen ondervonden.
 
Ook in de Juwels? Ik vond het zelf niet werken.

~ Ivo
 
heb ik zelf ook de gewone siporax

geen probleem mee
 
Ja Ivo dat was nog met een Rio 125. Hele kleine ruimte dus. Onderin een zakje siporax gelegd met daarboven watten, en dan sponzen van grof naar fijn.
 
xChlo� zei:
Ja Ivo dat was nog met een Rio 125. Hele kleine ruimte dus. Onderin een zakje siporax gelegd met daarboven watten, en dan sponzen van grof naar fijn.
Dan ben je handiger dan ik 😉
 
Maar zo vaak hoeft de Siporax er ook niet uit als het onderin ligt 😉 Als het moet kan je het makkelijk pakken met een planten tang 😉 Iets wat veel aquarianen wel hebben toch? 🙂
 
De beste ervaringen heb ik toch wel met alleen de grove blauwe sponsen van Juwel en niet met alles andere varianten.
Wel is het zaak om de doorstroming in het filter te optimaliseren door het witte dunne wattensponsje boven zo vaak mogelijk uit te spoelen (dagelijks) en regelmatig te vervangen (maandelijks). Zo komt er weinig tot geen detritus in de blauwe sponsen en is de doorstroming in deze optimaal en vol met aerobe bacteri�n. De blauwe sponsen spoel ik er steeds de 2 bovenste door elke 3 maanden en dan stop ik de onderste 2 weer bovenin en de gespoelde 2 weer onderin.

Op deze wijze ken ik toch tal van ernstig overbevolkte bakken die opvallend gezond blijven met keurige waterwaarden.

Ik vind het jammer dat het juwelfilter zo vaak zo bekritiseerd word terwijl niemand de handleiding van de fabrikant volgt.

Ik heb de filters jaren in stellingen gebruikt en zou bij een nieuwe stelling de filters zo weer gebruiken. Het enige argument tegen is de zichtbaarheid. Zelf vind ik dat niet hinderlijk, maar dat is persoonlijk.
 
Gisteren nog even gecheckt. De doosjes Cirax, Phorax of Carbax zijn optioneel. Dus naar keuze van de klant.

Wij gaan op zeker en hebben dus een doosje Cirax toegevoegd. Laten we maar simpel beginnen. Als we meer ervaring hebben, kunnen we altijd nog zien wat we doen.

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.
 
Malloot zei:
De beste ervaringen heb ik toch wel met alleen de grove blauwe sponsen van Juwel en niet met alles andere varianten.
Wel is het zaak om de doorstroming in het filter te optimaliseren door het witte dunne wattensponsje boven zo vaak mogelijk uit te spoelen (dagelijks) en regelmatig te vervangen (maandelijks). Zo komt er weinig tot geen detritus in de blauwe sponsen en is de doorstroming in deze optimaal en vol met aerobe bacteri�n. De blauwe sponsen spoel ik er steeds de 2 bovenste door elke 3 maanden en dan stop ik de onderste 2 weer bovenin en de gespoelde 2 weer onderin.

Op deze wijze ken ik toch tal van ernstig overbevolkte bakken die opvallend gezond blijven met keurige waterwaarden.

Ik vind het jammer dat het juwelfilter zo vaak zo bekritiseerd word terwijl niemand de handleiding van de fabrikant volgt.

Ik heb de filters jaren in stellingen gebruikt en zou bij een nieuwe stelling de filters zo weer gebruiken. Het enige argument tegen is de zichtbaarheid. Zelf vind ik dat niet hinderlijk, maar dat is persoonlijk.


Vind een externe gewoon makkelijker met onder houden.
kraantjes dicht ,stekker eruit,
Los draaien,en naar de keuken,3 filters tgelijk.

Schoon maken,de drie. dan terug, aankoppelen, klaar.

Was ik met 3 intern zo 3 kwartier bezig.
start het pompje weer niet.
Demonteren. pompje defect. WEg ermee.
Nu alles extern.
 
Pla zei:
Gisteren nog even gecheckt. De doosjes Cirax, Phorax of Carbax zijn optioneel. Dus naar keuze van de klant.

Wij gaan op zeker en hebben dus een doosje Cirax toegevoegd. Laten we maar simpel beginnen. Als we meer ervaring hebben, kunnen we altijd nog zien wat we doen.

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.


Toch beter siporax kunnen nemen,as die onderop komt.
Loopt dan snel vol,wat de stroming remt.
Maar,ja!
 
En vanwaar de fascinatie
met siporax terwijl er
alternatieven zijn die meer
oppervlakte leveren en ook lekker
klein zijn?

Malloot zei:
D
Ik vind het jammer dat het juwelfilter zo vaak zo bekritiseerd word terwijl niemand de handleiding van de fabrikant volgt.

Ik heb de filters jaren in stellingen gebruikt en zou bij een nieuwe stelling de filters zo weer gebruiken. Het enige argument tegen is de zichtbaarheid. Zelf vind ik dat niet hinderlijk, maar dat is persoonlijk.

Tja.. dat snap ik ook niet zo goed. Die filters doen het prima. Eigenlijk maar 2 nadelen
1. die pomp ging bij mij toch vrij snel stuk, nooit langer dan 3 jaar met een pomp gedaan
2. Ze zijn vrij gevoelig voor resonantie met de lichtkap

Als ik mijn Rio niet zo had neergezet dat er veelvuldig van schuin rechts naar gekeken wordt dan had ik de juwel filter gewoon laten zitten
 
Nou,Jeroen, doe jij dan Cerax onderop. wat snel vol loopt.(zie ik ook in het 2E vak van de Ecco._
Neem ik wel Siporax.die meer water en grof vuil door laat.
Filters doen het prima.
Alleen het schoonmaken,vond ik een handycap.
 
Ik gebruik micromec. Meer oppervlakte en loopt nauwelijks vol.
 
Bertus zei:
Vind een externe gewoon makkelijker met onder houden.
kraantjes dicht ,stekker eruit,
Los draaien,en naar de keuken,3 filters tgelijk.

Schoon maken,de drie. dan terug, aankoppelen, klaar.

Was ik met 3 intern zo 3 kwartier bezig.
start het pompje weer niet.
Demonteren. pompje defect. WEg ermee.
Nu alles extern.

Dat is een goed excuus. Je moet gebruiken wat je het makkelijkst vind. Maar veel mensen zijn kritisch omdat een Juwelfilter niet goed zou werken.

Overigens als je de door mij beschreven methode hanteert ben je beslist geen 3 kwartier kwijt. Een kwestie van enkele minuten hooguit.
 
Ja, ik ook altijd op mijn rekord. Pompje eruit, even schoonmaken indien nodig. Watten uitspoelen. 10 minuten hooguit.
 
Malloot zei:
Bertus zei:
Vind een externe gewoon makkelijker met onder houden.
kraantjes dicht ,stekker eruit,
Los draaien,en naar de keuken,3 filters tgelijk.

Schoon maken,de drie. dan terug, aankoppelen, klaar.

Was ik met 3 intern zo 3 kwartier bezig.
start het pompje weer niet.
Demonteren. pompje defect. WEg ermee.
Nu alles extern.

Dat is een goed excuus. Je moet gebruiken wat je het makkelijkst vind. Maar veel mensen zijn kritisch omdat een Juwelfilter niet goed zou werken.

Overigens als je de door mij beschreven methode hanteert ben je beslist geen 3 kwartier kwijt. Een kwestie van enkele minuten hooguit.

Oke,dan bouw ik ze weer in. (grapje). Niet dus.

Heb de 2011 ,3 x, Eheim Ecco 2234 2 x , Eheim 2236 2 x.
De 2024 2 x. de 2026 1 x. 2028 2 x.
Extern.

Kan niet meer terug,en wil ook niet.


met jouw methode ,had ik de drie kwartier nodig om alle interne te doen.
Niet 1.
 
roosen zei:
Je kan met die groene spons je indraai periode niet volgen omdat alle nitraat wordt opgenomen

Ik heb ook de standaard binnenfilter in gebruik voor de Rekord 600. Alle sponzen, blauw, groen en zwart zitten er bij mij nog in. Maar waarom moet je deze er uit halen? Je moet je filter niet voor niets op deze manier ineensteken? Toch? Als ik de zwarte en en groene spons er moet uithalen zit er enkel nog een blauwe in met een watje... Wat is dan het best om daar bij te doen dan? Is er niemand die de filter laat zoals voorgeschreven staat?

Wat als je alles gewoon laat zitten?

Groetjes

Doppeke
 
OK, laat mij het 's proberen

Een juwel binnenfilter wordt normaal geleverd met in ieder geval filter watten en groffe en fijne sponzen. Afhankelijk van het exacte model aquarium en wat ze toevallig over hebben in het magazijn zit hier ook wel 's koolstof, nitrax of phorax bij.

Koolstof neemt van alles en nogwat op, sommige mensen vinden dat een prettig idee. Phorax neemt fosfaat op, dat wordt verkocht omdat veel mensen geloven fosfaat=slecht. Dan is er nog een nitrax spons, deze neemt nitraat op omdat mensen geloven nitraat=slecht.

Nou gaat het bij het indraaien om dat je bacteri�n op je sponzen kweekt die ammonia in nitriet omzetten en nitriet in nitraat. Dit proces kun je volgen door te testen, uiteindelijk zie je ammonia verdwijnen en nitraat stijgen. Als je een spons hebt die veel nitraat opneemt dan kun je dus niet goed zien wanneer het indraaien compleet is.
 
Doppeke zei:
roosen zei:
Je kan met die groene spons je indraai periode niet volgen omdat alle nitraat wordt opgenomen

Ik heb ook de standaard binnenfilter in gebruik voor de Rekord 600. Alle sponzen, blauw, groen en zwart zitten er bij mij nog in. Maar waarom moet je deze er uit halen? Je moet je filter niet voor niets op deze manier ineensteken? Toch? Als ik de zwarte en en groene spons er moet uithalen zit er enkel nog een blauwe in met een watje... Wat is dan het best om daar bij te doen dan? Is er niemand die de filter laat zoals voorgeschreven staat?

Wat als je alles gewoon laat zitten?

Groetjes

Doppeke

de lege ruimte kun je dan opvullen met siporax of dergelijke
 
Wordt het nitraat er ook niet uitgehaald dmv Siporax? Of zie ik dat nu verkeerd? Mijn bak is nu nog aan het indraaien. Als ik nu die 2 kleursponzen eruit ga halen en bv siporax toe zou voegen ben ik toch veel bacteri�n kwijt denk ik dan? Kan ik beter wachten tot men bak is ingedraaid en dan de wissel doen of beter nu? Waarschijnlijk zal dan de indraai periode verlengt worden?

Dus zwarte en groene spons eruit. En siporax in een netje op dezelfde plaats als waar de spons zou zitten? Of moet deze onderaan de filter? Of maakt de indeling niet zo uit? De filter neemt het vuil op van het midden en bovenaan.
 
roosen zei:
maakt weinig uit

is allemaal keramisch materiaal
goed voor je bacterieen


haal die groene nitrax er maar uit
deze neemt nitraat op ( dat hebben je planten nodig )
en de koolspons mag er ook uit
gebruik je enkel om chemische troep uit te filteren bv medicatie

kan je beter plaats maken voor bio materiaal

Ik ben het hier wel mee eens. Ik zou ook de groene en de zwarte eruit halen en vervangen door andere sponzen of bv keramisch materiaal.
Die groene en zwarte filteren stoffen eruit die je zou moeten willen behouden zoals de nitraat.

Ik had in de interne Juwelfilter destijds alleen watten en grove en fijne blauwe sponzen zitten.
 
Goed, dan ga ik deze er uit halen. Ga ik nog een blauwe spons bijkopen en later zien voor keramisch materiaal.

Kan ik die sponzen dan nog bijhouden of zijn deze dan al uitgewerkt? Best een nieuwe zwarte spons voor evt medicatie uit te filteren kopen en een groene voor te veel nitraat? Of kan ik deze gewoon houden?
 
Doppeke zei:
Wordt het nitraat er ook niet uitgehaald dmv Siporax? Of zie ik dat nu verkeerd?
Ja, dat zie je verkeerd. Siporax is een keramisch medium met een matige oppervlakte, er zijn veel effectievere producten op de markt. Bacterieen die ammonia in nitriet en nitriet in nitraat omzetten wonen op dat keramiek.
Mijn bak is nu nog aan het indraaien. Als ik nu die 2 kleursponzen eruit ga halen en bv siporax toe zou voegen ben ik toch veel bacteri�n kwijt denk ik dan?
Dat klopt.

[/quote]
Kan ik beter wachten tot men bak is ingedraaid en dan de wissel doen of beter nu? Waarschijnlijk zal dan de indraai periode verlengt worden?
Als je net begonnen ben kan het nu, anders over een maand of 2.
Dus zwarte en groene spons eruit. En siporax in een netje op dezelfde plaats als waar de spons zou zitten? Of moet deze onderaan de filter? Of maakt de indeling niet zo uit? De filter neemt het vuil op van het midden en bovenaan.

Ik deed bij juwel altijd bovenin watten, dan een groffe spons, dan of een fijne of keramiek. Als laatste ook een fijne spons.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan